Pagina 1 van 1

Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 06 sep 2010, 20:49
door Adler
Bron: Belga.
De ticketverkoop aan de loketten in de Belgische treinstations lag vanmiddag een uur lang stil wegens een computerpanne.

De storing deed zich voor omstreeks 13.30 en duurde een uur en tien minuten. "De oorzaak is nog niet bekend. Het probleem zorgde wel voor wat hinder bij de reizigers", zegt Leen Uyterhoeven van de NMBS-Holding.

De reizigers konden hun treinbiljetten in de trein zelf kopen en hoefden daarbij geen extra toeslag betalen. Ze konden ook terecht aan de ticketautomaten in de stations. Deze waren niet getroffen door de korte panne.
De oorzaak is nog niet bekend ???
Is een computerpanne dan geen oorzaak ?

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 06 sep 2010, 21:14
door Glodenox
Een computerpanne is wel een heel algemene reden hoor. De oorzaak kan liggen aan het beheer van de machine, een bepaald programma dat fouten veroorzaakte, een stuk hardware dat kapot ging... Het is dus niet omdat ze weten dat er een computerpanne was dat men de exacte oorzaak kent :)

Groeten,
Glodenox

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 06 sep 2010, 21:49
door Adler
Glodenox schreef:Een computerpanne is wel een heel algemene reden hoor. De oorzaak kan liggen aan het beheer van de machine, een bepaald programma dat fouten veroorzaakte, een stuk hardware dat kapot ging... Het is dus niet omdat ze weten dat er een computerpanne was dat men de exacte oorzaak kent :)
Dus die computerpanne heeft zichzelf opgelost na 1 uur zonder dat men weet wat er mis was ?

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 07 sep 2010, 21:15
door Glodenox
Waarschijnlijk is het systeem uitgevallen en moest men gewoon terug heropstarten. Dan weet men de oorzaak niet, maar is het wel makkelijk op te lossen.

Greetings,
Glodenox

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 07 sep 2010, 21:21
door Steven
inderdaad er zijn wel meer computersystemen die men door een herstart gewoon in dienst krijgt, naar de eigenlijke fout zoekt men dan niet op slag.

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 07 sep 2010, 21:23
door Adler
Steven schreef:inderdaad er zijn wel meer computersystemen die men door een herstart gewoon in dienst krijgt, naar de eigenlijke fout zoekt men dan niet op slag.
1 uur en 10 minuten om dat systeem opnieuw op te starten :roll:

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 07 sep 2010, 22:11
door Kristofke
Het was een serieuze panne want de interne systemen zoals Intranet lagen ook plat, RailTime kreeg geen feedback meer van de interne systemen waar de treinen zich bevonden, de website van NMBS lag ook plat.

Kortom, er was dus wel iets ernstig mis in het serverpark van de NMBS.

Misschien had de kuisvrouw per ongeluk de pries uitgetrokken of zo ;)

In ieder geval Aldler, integenstelling tot wat je zou denken, heeft de NMBS dit natuurlijk niet zelf gewild en zal de oorzaak vast en zeker wel opgezocht worden , besproken en maatregelen genomen worden om dit in de toekomst te voorkomen.

Als je wil dat de NMBS een volledig redundant serverpark op poten zet op een alternatieve lokatie om zulke zeer uitzonderlijke pannes op te vangen, dan zal de lokettoeslag nog wel een paar keer mogen verdubbelen.

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 08 sep 2010, 06:19
door Adler
Kristofke schreef: In ieder geval Aldler, integenstelling tot wat je zou denken, heeft de NMBS dit natuurlijk niet zelf gewild en zal de oorzaak vast en zeker wel opgezocht worden , besproken en maatregelen genomen worden om dit in de toekomst te voorkomen.

Als je wil dat de NMBS een volledig redundant serverpark op poten zet op een alternatieve lokatie om zulke zeer uitzonderlijke pannes op te vangen, dan zal de lokettoeslag nog wel een paar keer mogen verdubbelen.
Ja, ze kunnen er misschien eens een denkoefening over organiseren bij Haek, dat doen ze daar toch graag.

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 08 sep 2010, 06:55
door jan_olieslagers
Als er zoveel diensten gestoord waren dan vraag ik me af of de centrale database-servers een probleem hadden. Ter illustratie: dat is inderdaad een volledig redundante cluster ttz er is geen enkele "single point of failure". (de ene helft van het materiaal staat in Atrium, de andere in Blok K van de Frankrijkstraat). Een volledige boot van een dergelijke server (Sun 25K) duurt meer dan een uur!
Het lijkt me dan ook weinig waarschijnlijk dat er een reboot gebeurd is (ALS het inderdaad de databases betrof, natuurlijk!) , ten andere men doet dat misschien al eens gauw met zo'n plastieken Windows-serverke maar op degelijke systemen probeert men het zoveel mogelijk te vermijden.
En v.w.b. de ticketverkoop: er zal met heimwee zijn teruggedacht aan de oude VMS-omgeving, onovertroffen kwa stabiliteit!

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 08 sep 2010, 09:40
door odul
Het is dagelijkse kost dat er een 'computerpanne' is.
Meestal duurt die enkele minuten.
Een uur en tien minuten is dan ook heel uitzonderlijk.
Ik heb soms wel de indruk dat de oorzaak moet gezocht worden, in het herschrijven en programmeren van bepaalde programma's.
Men zou dit beter 's nachts doen, dat heeft de klant er geen 'last' van.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de server overbelast was.
Je moet weten dat rond deze periode er ontzettend veel nieuwe treinkaarten (abonnementen) opgemaakt worden. Dat vraagt een enorme registratie en opslag van gegevens.

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 08 sep 2010, 09:44
door Kristofke
Het installeren van updates aan bv.Artemis gebeuren vrijwel altijd overdag.

Updates aan het mailsysteem meestal 's nachts.

Het ergerlijke is dat na een update er dikwijls een boel dingen niet meer werken en het vaak meer een downgrade is, ICTRA is op dat moment onbereikbaar omdat iedereen plots moet bellen naar de helpdesk.

Al kan ik wel begrijpen dat het niet makkelijk is om zulke updates te simuleren wanneer duizenden computers die simultaan gaan draaien.

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 08 sep 2010, 10:13
door apestaart
Kristofke schreef: Misschien had de kuisvrouw per ongeluk de pries uitgetrokken of zo ;)
Die kuisvrouw moeten ze met klieken en klakken buitengooien en dat op staande voet :mrgreen:

En hoe komt dat de ticketautomaten wel werkten?

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 08 sep 2010, 10:19
door Kristofke
Ik ken de systemen niet zo goed, maar wat ik mij kan voorstellen als mogelijke reden is dat de nieuwe ticketsystemen eigenlijk altijd werken vanaf een centrale server in Brussel. De computer aan het loket is niet meer dan voor het scherm en het verzorgen van de communicatie tot aan de server.

De oude automaten zijn nog van het type dat soort van werken nog niet de norm was. De productfiches zullen vast op elke automaat staan zodat die kan blijven verkopen, ook zonder intranetverbinding.

Ik zou er zelfs niet van schrikken moest het zo zijn dat er productaanpassingen zijn dat elke automaat manueel geupdate moet worden.

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 08 sep 2010, 10:58
door Jani
Adler schreef:
Steven schreef:inderdaad er zijn wel meer computersystemen die men door een herstart gewoon in dienst krijgt, naar de eigenlijke fout zoekt men dan niet op slag.
1 uur en 10 minuten om dat systeem opnieuw op te starten :roll:

Ik stel voor dat we Haek vervangen door u meneer Adler, dan zullen alle problemen direct opgelost zijn.

Re: Ticketverkoop lag een uur stil

Geplaatst: 08 sep 2010, 11:32
door pietje
Oei we zijn weer vertrokken :(

Ik stel voor dat iedereen terug op de bal speelt en niet meer op de man.
En de mods mogen dit soort posts altijd verwijderen van mij ... inclusief deze :wink: