Pagina 1 van 1

Cargo routes

Geplaatst: 29 aug 2010, 11:28
door vismj
Om mijn volgend foto-reisdoel te kunnen bepalen wil ik wat informatie over de cargo routes in België.
In Nederland volgen cargo treinen bepaalde routes. De belangrijkste zij bijvoorbeeld Rotterdam over Roosendaal naar België. Rotterdam via Breda, Eindhoven, Venlo naar Duitsland, van Amsterdam/Rotterdam via Utrecht en Arnhem naar Duitsland en tegenwoordig steeds meer over de Betuwe route.
Ik neem aan dat in België vanuit Antwerpen de meeste treinen richting naar Frankrijk of Duitsland beginnen of eindigen. Zo mag ik aannemen dat cargo richting Duitsland via L16, L35, L34 en L24 naar Aachen rijden. Maar ik kan me voorstellen dat naar Frankrijk ook zo'n route is en misschien zelfs binnenlandse routes naar Gent of Luik?
Kan iemand mij daar meer info over geven over deze routes en de hoeveelheid cargo treinen dat er rijd?

Re: Cargo routes

Geplaatst: 29 aug 2010, 12:38
door ijzeren rijn 82
vismj schreef:Om mijn volgend foto-reisdoel te kunnen bepalen wil ik wat informatie over de cargo routes in België.
In Nederland volgen cargo treinen bepaalde routes. De belangrijkste zij bijvoorbeeld Rotterdam over Roosendaal naar België. Rotterdam via Breda, Eindhoven, Venlo naar Duitsland, van Amsterdam/Rotterdam via Utrecht en Arnhem naar Duitsland en tegenwoordig steeds meer over de Betuwe route.
Ik neem aan dat in België vanuit Antwerpen de meeste treinen richting naar Frankrijk of Duitsland beginnen of eindigen. Zo mag ik aannemen dat cargo richting Duitsland via L16, L35, L34 en L24 naar Aachen rijden. Maar ik kan me voorstellen dat naar Frankrijk ook zo'n route is en misschien zelfs binnenlandse routes naar Gent of Luik?
Kan iemand mij daar meer info over geven over deze routes en de hoeveelheid cargo treinen dat er rijd?
duitsland gaat bijna alles over Montzen , vanuit zeebrugge is de route meestal via gent-mechelen-aarschot-hasselt-montzen
frankrijk gaat oa via
1 antwerpen-gent-lille voor west frankrijk
2 antwerpen-muizen-leuven-namen-dinant-athus voor rest frankrijk en italie

Re: Cargo routes

Geplaatst: 29 aug 2010, 21:36
door Shrek
valenciennes-bergen-charleroi-namen-luik-montzen-aken is ook een redelijk drukke route.
(tip: tussen jemeppe-sur-sambre en namur loopt deze route gelijk met die van antwerpen richting athus, veel verkeer dus :wink: )

Re: Cargo routes

Geplaatst: 30 aug 2010, 23:03
door groentje
Valenciennes-Quiévrain is wel al zeer lang gesloten, alle verkeer gaat via Aulnoye-Aymeries, en dan via de grensovergangen in Quévy of Erquelinnes. Afhankelijk van de zwaarte en de plaats van aflos gaat de trein in het Henegouwse via La Louvière, via Manage of via Soignies naar Charleroi. Er is ook nog occasioneel goederenverkeer over de Luxemburglijn (via Libramont), maar dat is voornamelijk 's nachts, dus niet meteen ideaal om foto's te gaan nemen.
Verder zijn er nog goederentreinen vanuit Antwerpen naar Henegouwen via lijn 26 of lijn 28 (ringlijnen rond Brussel) en verder langs lijn 96, van Gent naar Henegouwen over Denderleeuw, Geraardsbergen en Ath, passeert er nog wel eens een goederentrein over lijn 124, als die niet te zwaar is, want de helling in Linkebeek is behoorlijk venijnig, de lijn 55 naar Zelzate en Terneuzen, heb je nog de bediening aan het Albertkanaal nabij Herentals...
Opsomming in afnemend belang. De diesellijnen hebben over het algemeen weinig tot geen goederenverkeer (de industrielijnen niet meegerekend), ook lijn 89 ziet slechts zelden goederentreinen, evenals lijn 69, lijn 66, lijn 60 en 57, de NZV, lijn 37, lijn 44, lijn 42, lijn 54...

Re: Cargo routes

Geplaatst: 19 sep 2010, 11:51
door Dieselfreak
groentje schreef:De diesellijnen hebben over het algemeen weinig tot geen goederenverkeer
Rijden er op de diesellijnen in Oost-Vlaanderen soms nog goederentreinen?

Re: Cargo routes

Geplaatst: 19 sep 2010, 13:46
door ryckaert
De spoorlijn tussen gent en terneuzen (lijn 55) is nog wel aardig druk met goederenverkeer, deze is enkelsporig. Elke werkdag rijdt crossrail over deze lijn met de Ludwigshafen-shuttle (containers). Verder rijdt B-cargo wat keteltreinen getrokken door een 77'er. Hier rijden geen passagierstreinen over.

Re: Cargo routes

Geplaatst: 19 sep 2010, 15:41
door groentje
Daar heb je je antwoord. Op lijn 86 dacht ik niet meer, de kolentreinen voor Ruien zijn al enige jaren opgehouden te bestaan, op lijn 123 evenmin, en op lijntje 82 al helemaal niet. Ook op lijn 58 voorbij Wondelgem zou ik niet meteen weten waar er daar goederentreinen moeten zijn.
Niets structureels, dus, al wil ik een enkele omgeleide trein niet volledig afschrijven.

Re: Cargo routes

Geplaatst: 19 sep 2010, 19:27
door trainfreak
Op L122 rijdt er zelden wel eens een goederentrein, maar ik denk dat je dat aantal op een jaar op uw beide handen kan tellen..
Ofwel zijn het ritten voor infra ofzo.

Re: Cargo routes

Geplaatst: 19 sep 2010, 22:45
door groentje
Oeps, het was lijn 122 die ik bedoelde :oops:

Re: Cargo routes

Geplaatst: 20 sep 2010, 19:28
door Sander14
ryckaert schreef:De spoorlijn tussen gent en terneuzen (lijn 55) is nog wel aardig druk met goederenverkeer, deze is enkelsporig. Elke werkdag rijdt crossrail over deze lijn met de Ludwigshafen-shuttle (containers). Verder rijdt B-cargo wat keteltreinen getrokken door een 77'er. Hier rijden geen passagierstreinen over.
Weet je de tijden van die Crossrail trein?

Re: Cargo routes

Geplaatst: 21 sep 2010, 19:01
door ryckaert
De trein rijdt elke werkdag, behalve op maandag. De trein vertrekt om 9u uit Terneuzen-Dow. Dit is niet te garanderen aangezien de trein enkelsporig is en er ander verkeer op de lijn kan zitten. Dus je kan stellen dat hij tussen 8.30 en 9.30 vertekt.

Re: Cargo routes

Geplaatst: 22 sep 2010, 07:30
door vismj