Een kort verslag over een veel langere reis, meer heb ik vandaag niet in de aanbieding. We spenderen een dagje aan zee, waar het ietwat onverwacht genieten is van een stralende, bij momenten zelfs verraderlijk brandende zon, zo zal mijn voorhoofd later getuigen. De klemtoon ligt niet zozeer op de betrekkelijk eenvoudige treinreis, maar op het verifiëren van de samenstellingen voor de toeristentreinen, waarover meer in het fotorubriekje onderaan.
De verplaatsing:
1531 Hasselt 09:11 – Blankenberge 11:49
1521 Blankenberge 20:10 – Hasselt 22:49
(We vertrekken uitzonderlijk vanuit Hasselt, om het vanavond eventueel laat te kunnen maken. Uiteindelijk zal die voorzorg overbodig blijken.)
Reeds heel de zomer lijden de M6-stormrammen weeral onder technische problemen, dus houden we het maar bij IC E 1531, die in het hoogseizoen uit 4 AM 96-stellen is samengesteld. Dat dit materieel veel minder zitplaatsen biedt, is geen probleem voor wie in Limburg opstapt, terwijl de garantie op een probleemloze rit toch net iets dichter is. Spoortechnisch valt er weinig te melden, behalve dan dat we in de stationsuitrit van Leuven onmiddellijk naar lijn 36N gestuurd worden. Vanop spoor 7 kan dat enkel met een hinderlijke doorsteek, waarbij eerst zes sporen (inclusief beide sporen van lijn 36N zelf) worden overgestoken en vervolgens via het tegenspoor van lijn 36 wordt ingevoegd, alsof we helemaal alleen op het net rijden. Langzaamaan raakt de trein inderdaad overbezet, temeer omdat uitgerekend deze rit met weinig capaciteit pas ontdubbeld wordt vanaf Gent. Vergemakkelijken doet deze voortrein het verkeer op lijn 50a bovendien niet, want al vanaf Aalter moeten we in de remmen. Dat is waarschijnlijk te wijten aan de stoptrein, blijkbaar opnieuw uniform met klassieke stellen, die tijdens de zomermaanden moet sprinten om de vele seizoenstreinen niet te hinderen. Dat lukt vandaag dus niet, maar na een erg vlotte ontkoppeling in Brugge blijven er bij aankomst in Blankenberge amper vier minuten vertraging over.
Voor de terugreis kiezen we toch maar voor IC E 1520, die met M6-stormrammen gereden wordt. Het treindeel uit Knokke laat even op zich wachten, maar dat mag geen problemen opleveren. Ik heb immers de indruk dat Infrabel nu al jarenlang de werkzaamheden op lijn 50a misbruikt om de dienstregeling ruimer uit de rekken dan wenselijk. Tussen Brugge en Gent klokken we af op minder dan 19 minuten en vanuit Gent bereiken we Brussel, ondanks veel werfzones onderweg (waar de snelheid beperkt is tot 80 km/u), in net geen 27 minuten. Toppunt is nog dat we uiteindelijk wel nog vertraging zullen oplopen, omdat de softwareproblemen van het MUX-systeem bij dit materieel kennelijk nog steeds niet verholpen zijn. De bestuurder slaagt er dan ook niet in om in Leuven op de voorziene tien minuten van front te wisselen, zodat we met nog ruim drie minuten vertraging aankomen in Hasselt, waar het achterste treindeel wordt afgekoppeld. Dat is vreemd, als je weet dat ze uiteindelijk toch allebei in de bundel van Hasselt zullen belanden, om – wanneer de volgende dag een weekdag is – bij het ochtendgloren weer gekoppeld richting binnenland te rijden. Gebeurt deze ontkoppeling dan misschien alleen op vrijdagavond, om met het oog op de weekenddienst één stam meteen richting Luik te sturen?
Dan nog iets over de toeristentreinen:
Een vaste klant is de verlengde L-trein uit Kortrijk (en Zottegem). Deze bestaat traditioneel uit twee klassieke stellen, en dat is dit jaar niet anders.
* 5 AR 41, uiteraard afkomstig van de Neerpelter.
* een rist AM B's, die waarschijnlijk de ICT-trein 6711 uit Gent verzekerd hebben.
* De andere IC J-stam.
Er rijdt 's ochtends ook nog een IC M door naar Oostende, samengesteld uit 2 M6-stormrammen (tegenwoordig gekoppeld met de stuurstanden in het midden), maar deze rijdt onmiddellijk terug naar Brussel. De ICT-treinen 6803/6853 rijden met HLE 21 + I10.
Van de ontdubbelingstreinen 's avonds (vertrek Blankenberge 18u02 en 19u06) heb ik geen samenstellingen. Waarschijnlijk zijn dit rijtuigstammen die als P-trein Brussel - Brugge gereden hebben.
Groeten,