Pagina 1 van 2
Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 26 jul 2010, 19:25
door Daniël
Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Uitgegeven: 26 juli 2010 05:55
Laatst gewijzigd: 26 juli 2010 12:56
STAVOREN - Een onderhoudstrein met vier à vijf wagons is zondagavond dwars door een winkel een plein opgereden bij het station van het Friese plaatsje Stavoren. Twee mensen in de cabine van de trein raakten lichtgewond. Dat meldde de politie.
De trein die wordt gebruikt voor onderhoud aan de rails reed iets na half twaalf door de stootblokken.
De trein sloeg een gat van zo'n 30 meter breed in een watersportwinkel en duwde daarbij een lege dieseltankwagen, die achter de stootblokken stond, voor zich uit. De trein schoot circa honderd meter door en eindigde op een plein achter de winkel. Op het moment van het ongeluk waren vier mensen aan boord van de trein.
Toedracht
Een woordvoerder van de politie zei dat het een wonder is dat er niet meer gewonden zijn gevallen en dat het dagen kan duren voordat de ravage is opgeruimd. De toedracht van het incident is nog niet bekend. De spoorwegpolitie onderzoekt het ongeval.
Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt maandag de plaats waar zondag de trein dwars door een winkel reed. De politie is bezig met het verhoor van de treinmachinist.
Mr. Pieter van Vollenhoven is voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Bron:
http://www.nu.nl/binnenland/2299962/tre ... plein.html
Zie hier voor een luchtfoto van de ravage
Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 26 jul 2010, 20:45
door Lekens M.
Een flinke ravage
Probleempje met de remmen

Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 26 jul 2010, 21:22
door bobke
Een kostelijke grap. Ik denk dat zo'n onderhoudstrein enorm veel geld kost?
Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 26 jul 2010, 21:51
door Darko
Lekens M. schreef:Een flinke ravage
Probleempje met de remmen

Ik dacht thans dat je met 90 per uur niet zo'n eind nadert?
want ergens las ik dat hij met 90 per uur erdoor ging.. nu hij moet toch op de seinen vanop afstand gezien hebben dat het doodloopt (of rood zou zijn) dus toch al een pakje minder snel rijden
Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 27 jul 2010, 14:28
door nighttrain
Darko schreef:Lekens M. schreef:Een flinke ravage
Probleempje met de remmen

Ik dacht thans dat je met 90 per uur niet zo'n eind nadert?
want ergens las ik dat hij met 90 per uur erdoor ging.. nu hij moet toch op de seinen vanop afstand gezien hebben dat het doodloopt (of rood zou zijn) dus toch al een pakje minder snel rijden
Mischien is een spraakverwarring de oorzaak van dit ongeluk?
Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 27 jul 2010, 15:28
door jan_olieslagers
Ik meende hierop een cynisch grapje te posten over Fries <==> Gronings >==> AN.
Maar de schaduw van Pécrot is nog al te zwart... geen onderwerp voor grapjes.
Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 27 jul 2010, 18:36
door nighttrain
jan_olieslagers schreef:Ik meende hierop een cynisch grapje te posten over Fries <==> Gronings >==> AN.
Maar de schaduw van Pécrot is nog al te zwart... geen onderwerp voor grapjes.
Toch niet maar als je weet dat die SPENO treinen bestuurt worden door zwitsers . En de meeste van die bestuurders spreken het italiaans/duits/frans.Dus kan ik mij de eventuele spraakverwaring inbeelden tussen de nederlandse piloot en de speno bestuurder. Dit is natuurlijk onder voorbehoud van de eventuele ware oorzaak.
Maar nogmaals dit is een heikel punt zeker in Vlaanderen en Nederland, waar een gewone werkman (eventuele bestuurder werkvoertuigen van een onderaannemer) met een bestuurder die enkel frans/iatliaans/engels/duits spreeekt!
Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 27 jul 2010, 21:14
door poyaud
In Belgie worden die slijptreinen 'gepiloteerd' door bestuurders van Infrabel , die op hun beurt bijgestaan worden door een tolk.
Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 27 jul 2010, 21:26
door dentheo
Dat is volgens een vorig ongevallenverslag van Nederland link hieronder , ongeveer hetzelfde in Nederland...
<http://www.ivw.nl/Images/Onderzoeksrap ... 40671.pdf
Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 27 jul 2010, 21:53
door nighttrain
poyaud schreef:In Belgie worden die slijptreinen 'gepiloteerd' door bestuurders van Infrabel , die op hun beurt bijgestaan worden door een tolk.
dat is goed nieuws en goed om te weten dank u
Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 29 jul 2010, 00:47
door AlexNL
In Nederland moet er ook een pilot bij zijn wanneer een machinist geen wegbekendheid heeft, wat hier dus ook het geval was. Of er een tolk bij is, weet ik niet. Misschien spreekt de pilot wel vloeiend Italiaans of Duits.
Overigens, tot nader order zijn alle Speno-treinen aan de spreekwoordelijke ketting gelegd in Nederland, totdat BAM Rail (onder wiens verantwoordelijkheid de Speno-treinen rijden) een beter veiligheidsplan heeft gepresenteerd. Dit in opdracht van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 29 jul 2010, 09:29
door Bibke
Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 29 jul 2010, 11:43
door Steelwheels
AlexNL schreef:In Nederland moet er ook een pilot bij zijn wanneer een machinist geen wegbekendheid heeft, wat hier dus ook het geval was. Of er een tolk bij is, weet ik niet. Misschien spreekt de pilot wel vloeiend Italiaans of Duits.
Overigens, tot nader order zijn alle Speno-treinen aan de spreekwoordelijke ketting gelegd in Nederland, totdat BAM Rail (onder wiens verantwoordelijkheid de Speno-treinen rijden) een beter veiligheidsplan heeft gepresenteerd. Dit in opdracht van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
De pilot (loods) die gesteld wordt is vaak een machinist of werktreinbegeleider met wegkennis. Het enige waar men noodzakelijkerwijs over moet kunnen communiceren is de betekenis van stop, snelheid en hoe de remkraan te bedienen. De ploeg van Speno heeft van BAM tekeningen over het te slijpen spoor met alle gegevens. Echter niet van de seinen en snelheden ed. Daar is de pilot (loods) voor verantwoordelijk. Bij aannemers wordt deze vaak ingehuurd als Wtb/Pilot/Tolk. Het slijpen zelf kan zijn op buitendienstgesteld spoor of in dienstzijnd spoor afhankelijk van de spoorbezetting die wordt gemaakt. In geval van buitendienstgesteld spoor moet er een werktreinbegeleider aanwezig zijn. Het transport van en naar de buitendienststelling gebeurd gewoon als treinbeweging. En hiervoor gelden normale regels als die voor een reizigerstrein of goederentrein. bekend met materieel (bediening door Speno mcn) en seingeving (pilot) en treinbeveiliging in dienst (ATB) uiteraard!
Een talenwonder hoeft dit dus meestal niet te zijn. Of men moet toevallig Italiaanse taal machtig zijn. Maar meestal is het Engels wat men verstaat. Het zijn overigens niet altijd Italianen, er zijn ook Hongaren en Polen. Speno is oorspronkelijk een Zwitsers bedrijf dat internationaal opereerd met goedkopere krachten uit deze landen.
Met groet, Willem Mcn/Pilot/WTB/Tolk (in het verleden ook dikwijls voor Speno waarbij het gewoon altijd veilig ging)
Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 29 jul 2010, 11:44
door LRDArdo
Ik lees zowat overal dat het gaat om een Speno slijptrein. Misschien niet het juiste toppic, maar wat doet zo'n ding? En werken die stammen ook op het Belgische net?
Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Geplaatst: 29 jul 2010, 11:58
door Steelwheels
LRDArdo schreef:Ik lees zowat overal dat het gaat om een Speno slijptrein. Misschien niet het juiste toppic, maar wat doet zo'n ding? En werken die stammen ook op het Belgische net?
Zie bovenstaand bericht van mij. Ze slijpen de spoorstaaf tegen oneffenheden en maken een rustige loop voor materieel. Als nieuwe spoorstaven zijn gelegd moet er een rijprofiel op aangebracht worden en dit slijt ook uiteraard na vele treinen die erover rijden. Dus onderhoudsmatig.
grt Willem