Twee koperdiefstallen per dag bij het spoo
Geplaatst: 23 jun 2010, 17:19
Twee koperdiefstallen per dag bij het spoor
23 juni 2010
De NMBS was in de maand mei meer dan twee keer per dag het slachtoffer van koperdieven. Dat leidt tot extra vertragingen en veiligheidsproblemen. Toch schaft de regering net nu de verplichte identificatie van metaalverkopers af, een maatregel die erg succesvol bleek in de strijd tegen de koperdiefstallen.
Het aantal koperdiefstallen bij de Belgische spoorwegen is de afgelopen maanden opnieuw spectaculair gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de NMBS Holding. In vergelijking met de eerste vijf maanden van vorig jaar is er zelfs sprake van een verdubbeling. In de maand mei hadden koperdieven het maar liefst 72 keer op de NMBS gemunt, wat neerkomt op meer dan twee diefstallen per dag. "Het overgrote deel van die diefstallen gebeurt bovendien langs de spoorlijnen en heeft dus gevolgen voor het treinverkeer", zegt Leen Uytterhoeven, woordvoerster van NMBS Holding.
Koperdiefstal is een groot probleem voor de spoorwegen. In 2007 en 2008 werden om die reden 250 treinen afgeschaft. Het zorgt ook voor veiligheidsproblemen. Vorig jaar brandde het seinhuis van Herentals af na een koperdiefstal. Gevolg: 4.000 treinen geschrapt. Het fenomeen jaagt de spoorwegen ook op kosten: de NMBS is begonnen met het vervangen van het koper door - veel duurdere - glasvezel.
Nochtans leek het sinds vorig jaar de goede kant uit te gaan. Tekende de NMBS in 2008 nog 509 koperdiefstallen op, dan zakte dat aantal in 2009 tot 290. In heel het land daalde het aantal metaaldiefstallen van 3.500 in 2008 tot 1.500 in 2009. Nadat een felle stijging van de koperprijzen het goedje erg gegeerd had gemaakt bij professionele dievenbendes, hadden enkele prijsdalingen voor een afname van het misdaadfenomeen gezorgd. Maar ook een strenger optreden van politiediensten en parketten zorgde voor een ontradend effect.
Daarnaast bleek een maatregel die minister van Economie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) en zijn partijgenoot en toenmalige collega van Binnenlandse Zaken Guido De Padt begin 2009 invoerden, erg succesvol. Schroothandelaars werden verplicht om elke aankoop van metaal voor meer dan 1.000 euro aan de verkoper te betalen met een overschrijving of cheque. Enkel kleinere aankopen mochten nog cash betaald worden én alleen als de verkoper zich kon identificeren. Die aanpak resulteerde in een forse daling van het aantal koperdiefstallen.
Toch zag de regering zich, na een klacht van een schroothandelaar bij de Raad van State, onlangs genoodzaakt om het ministerieel besluit wegens een gebrekkige juridische basis in te trekken. Wel werd afgesproken om de verplichting snel via een KB wettelijk te verankeren. De vroegtijdige val van de regering stak daar een stokje voor.
Daardoor dreigt er een vacuüm te ontstaan waarin koperdieven opnieuw ongecontroleerd hun gestolen waar bij de schroothandelaars kwijt kunnen. Zeker nu de prijs van koper opnieuw stijgt, vreest men bij de NMBS een verdere toename van het aantal diefstallen. "Wij bereiden een dossier voor om de herinvoering van het ministerieel besluit te vragen", zegt Leen Uytterhoeven.
Maar ook bij de Confederatie van de Belgische recuperatie (COBEREC), de belangenorganisatie van de schroothandelaars en destijds vragende partij voor de invoering ervan, is men ontevreden over de (tijdelijke) afschaffing van de maatregel. "Dit is zeer jammer. Naar verluidt ligt het wetsvoorstel voor de herinvoering klaar, maar daarvoor is het wachten op een nieuwe regering", aldus directeur Jan Vermoesen. (Thomas Mels en Lotte Beckers).
Bron: De Morgen
23 juni 2010
De NMBS was in de maand mei meer dan twee keer per dag het slachtoffer van koperdieven. Dat leidt tot extra vertragingen en veiligheidsproblemen. Toch schaft de regering net nu de verplichte identificatie van metaalverkopers af, een maatregel die erg succesvol bleek in de strijd tegen de koperdiefstallen.
Het aantal koperdiefstallen bij de Belgische spoorwegen is de afgelopen maanden opnieuw spectaculair gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de NMBS Holding. In vergelijking met de eerste vijf maanden van vorig jaar is er zelfs sprake van een verdubbeling. In de maand mei hadden koperdieven het maar liefst 72 keer op de NMBS gemunt, wat neerkomt op meer dan twee diefstallen per dag. "Het overgrote deel van die diefstallen gebeurt bovendien langs de spoorlijnen en heeft dus gevolgen voor het treinverkeer", zegt Leen Uytterhoeven, woordvoerster van NMBS Holding.
Koperdiefstal is een groot probleem voor de spoorwegen. In 2007 en 2008 werden om die reden 250 treinen afgeschaft. Het zorgt ook voor veiligheidsproblemen. Vorig jaar brandde het seinhuis van Herentals af na een koperdiefstal. Gevolg: 4.000 treinen geschrapt. Het fenomeen jaagt de spoorwegen ook op kosten: de NMBS is begonnen met het vervangen van het koper door - veel duurdere - glasvezel.
Nochtans leek het sinds vorig jaar de goede kant uit te gaan. Tekende de NMBS in 2008 nog 509 koperdiefstallen op, dan zakte dat aantal in 2009 tot 290. In heel het land daalde het aantal metaaldiefstallen van 3.500 in 2008 tot 1.500 in 2009. Nadat een felle stijging van de koperprijzen het goedje erg gegeerd had gemaakt bij professionele dievenbendes, hadden enkele prijsdalingen voor een afname van het misdaadfenomeen gezorgd. Maar ook een strenger optreden van politiediensten en parketten zorgde voor een ontradend effect.
Daarnaast bleek een maatregel die minister van Economie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) en zijn partijgenoot en toenmalige collega van Binnenlandse Zaken Guido De Padt begin 2009 invoerden, erg succesvol. Schroothandelaars werden verplicht om elke aankoop van metaal voor meer dan 1.000 euro aan de verkoper te betalen met een overschrijving of cheque. Enkel kleinere aankopen mochten nog cash betaald worden én alleen als de verkoper zich kon identificeren. Die aanpak resulteerde in een forse daling van het aantal koperdiefstallen.
Toch zag de regering zich, na een klacht van een schroothandelaar bij de Raad van State, onlangs genoodzaakt om het ministerieel besluit wegens een gebrekkige juridische basis in te trekken. Wel werd afgesproken om de verplichting snel via een KB wettelijk te verankeren. De vroegtijdige val van de regering stak daar een stokje voor.
Daardoor dreigt er een vacuüm te ontstaan waarin koperdieven opnieuw ongecontroleerd hun gestolen waar bij de schroothandelaars kwijt kunnen. Zeker nu de prijs van koper opnieuw stijgt, vreest men bij de NMBS een verdere toename van het aantal diefstallen. "Wij bereiden een dossier voor om de herinvoering van het ministerieel besluit te vragen", zegt Leen Uytterhoeven.
Maar ook bij de Confederatie van de Belgische recuperatie (COBEREC), de belangenorganisatie van de schroothandelaars en destijds vragende partij voor de invoering ervan, is men ontevreden over de (tijdelijke) afschaffing van de maatregel. "Dit is zeer jammer. Naar verluidt ligt het wetsvoorstel voor de herinvoering klaar, maar daarvoor is het wachten op een nieuwe regering", aldus directeur Jan Vermoesen. (Thomas Mels en Lotte Beckers).
Bron: De Morgen