Pagina 1 van 1

Fles'debuut in de Sprinter Light Train, eindelijk

Geplaatst: 14 mei 2010, 19:41
door Fles
Vandaag was het dan eindelijk tijd voor mijn langverwachte SLT-debuut. Ik had het genoegen met het vierwagenstel 2424, die samen met de 2428 om 12:35 uit Utrecht Centraal vertrok als sprinter naar Den Haag Centraal. Een paar dingen die me opvielen: Allereerst de enorme hoeveelheid licht binnen. Die ramen zijn echt GROOT gewoon. Daarnaast het inmiddels bekende pauperbeleid: 2e klas blauwe bankjes, 1e klas dezelfde bankjes, alleen in het rood :| Daar betaal je dan 70% extra voor :roll: Daarnaast wordt elke halte aangekondigd met het perrondjingeltje gevolgd door "Dames en heren. Goedemiddag. Het volgende station is: <<naam station>>. Station <<naam station>>." Niet over nagedacht :( Perrondjingeltje hoort op het perron, niet in de trein. En dat iedere keer "Dames en heren." en dat iedere keer "Goedemiddag"? Dient geen enkel doel en gaat snel vervelend worden. Maar informatie over aan welke kant van de trein het perron komt, een langgekoesterde wens van velen, krijg je nog steeds niet. Overstaps? Ook niet. In Den Haag Centraal kon er niet eens een "eindpunt. Allemaal uitstappen" vanaf :|
Deugt er dan ook nog iets WEL aan? Ja, de informatiedisplays namelijk. Met de aankomsttijden op alle volgende stations. Niet alleen volgens de dienstregeling, maar ook volgens de werkelijkheid (die waren op mijn allereerste rit al meteen niet helemaal hetzelfde dus :P ). Dat is nuttig. Snelheid, binnen- en buitentemperatuur is leuk, maar niet echt waar mensen op zitten te wachten.

Conclusie: Leuk om een keer mee gereden te hebben, maar toch maar een VIRM4 terug naar Utrecht.

Dan wat foto's tot besluit:
1. De ruim bemeten stuurpost van de SLT Afbeelding 2. De infodisplay Afbeelding 3. De trein tijdens de lange haltering op Gouda Goverwelle Afbeelding 4. Het 1e-klascompartiment (MET kerstverlichting aan de bagagerekken, ook zoiets.. 2e klas heeft dat niet) Afbeelding 5. Bij het uitstappen in Den Haag kon ik nog snel ook even het 2e-klascompartiment fotograferen, vrijwel zonder mensen Afbeelding 6. En nog allerlei goedbedoelde boodschappen bij het verlaten van de trein Afbeelding Toch een leuk ritje voor een keer :)

Re: Fles'debuut in de Sprinter Light Train, eindelijk

Geplaatst: 14 mei 2010, 20:17
door Accelerat
Mooi, als ik dit dan zo lees probeer ik mijn "SLT-doop" zo lang mogelijk uit te stellen. :|
...
...
...
Prima verslagje Fles! :D

Re: Fles'debuut in de Sprinter Light Train, eindelijk

Geplaatst: 15 mei 2010, 00:46
door kika
Positieve noot: het reliƫf van het NS-logo op de kop. En daarmee heb ik alles gezegd, heb er alleen nog maar ingezeten tijdens de testperiode en dat viel dik tegen.

Re: Fles'debuut in de Sprinter Light Train, eindelijk

Geplaatst: 18 mei 2010, 18:30
door SvMp
Ziet er mooi uit maar het ontbreken van een toilet vind ik onacceptabel.

Re: Fles'debuut in de Sprinter Light Train, eindelijk

Geplaatst: 19 mei 2010, 12:23
door Fles
Mja, dat is tegenwoordig gebruikelijk bij Lightrail/S-bahn achtig spul :)

Re: Fles'debuut in de Sprinter Light Train, eindelijk

Geplaatst: 21 mei 2010, 16:37
door SvMp
Yup. Neemt niet weg dat het een enorme verschraling is.
Maar het is wel weer goed voor de auto-industrie.

Re: Fles'debuut in de Sprinter Light Train, eindelijk

Geplaatst: 23 mei 2010, 12:00
door Wilson
Zo die snelheidsindicator in de passagiersgedeelte is wel cool zeg !

Re: Fles'debuut in de Sprinter Light Train, eindelijk

Geplaatst: 23 mei 2010, 18:26
door bobke
oeie, is de situatie in Nederland gelijkaardig als in Belgiƫ omtrent het eerste en tweede klas verschil?
M, ik vind de desiro's lik mooier wel vanbinnen en vanbuiten (op afbeeldingen weliswaar, in het echt zien is waarschijnlijk wel een groot verschil)

Re: Fles'debuut in de Sprinter Light Train, eindelijk

Geplaatst: 25 mei 2010, 17:40
door Hogersluys
SvMp schreef:Yup. Neemt niet weg dat het een enorme verschraling is.
Daar zal je niet omheen kunnen vrees ik. De tijden dat de spoorwegen charmant waren ligt achter ons. Treinstations beginnen steeds meer op bus/tramstations te lijken en treinen steeds meer op trams.