Pagina 1 van 2
Staking Frankrijk
Geplaatst: 09 apr 2010, 10:46
door dentheo
In Frankrijk is SNCF weer vlijtig bezig met staken.
Hier leest men in de pers veel over Thalys en Eurostar die daarvan geen last hebben , maar hoe zit het met Cargo ?
Wordt alles nu netjes gebufferd op Noord of rijdt B-Cargo nog met ECR ???
Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 09 apr 2010, 10:52
door Steven
Dan zou je eerst al moeten weten in welke mate fret ook plat ligt. Daarna zou je moeten nagaan hoeveel treinen ze hier nog doen met als partner sncf. De treinen in samenwerking met ECR vallen daar al niet onder, er zijn ook verschillende treinen die in eigen beheer tot ginder gaan dacht ik. Niet echt eenvoudig om daar nog door de bomen het bos te zien denk ik.
Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 09 apr 2010, 11:11
door dentheo
Steven schreef:Dan zou je eerst al moeten weten in welke mate fret ook plat ligt. Daarna zou je moeten nagaan hoeveel treinen ze hier nog doen met als partner sncf. De treinen in samenwerking met ECR vallen daar al niet onder, er zijn ook verschillende treinen die in eigen beheer tot ginder gaan dacht ik. Niet echt eenvoudig om daar nog door de bomen het bos te zien denk ik.
Maar zouden ze nog "mogen" rijden zou RFF de deur niet dicht doen ???
Gisterenavond kwam er door Kalmthout een "Captrain" met staaltrein uit Terneuzen voor Italie, die reed dus rond via Nederland....
Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 09 apr 2010, 11:38
door Presario
Denk dat de cargo er niet echt veel last van heeft hoor. Er passeren hier regelmatig FRET's en Astride's richting Antwerpen.
Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 09 apr 2010, 13:22
door Joris
Hallo,
dentheo schreef:Steven schreef:Dan zou je eerst al moeten weten in welke mate fret ook plat ligt. Daarna zou je moeten nagaan hoeveel treinen ze hier nog doen met als partner sncf. De treinen in samenwerking met ECR vallen daar al niet onder, er zijn ook verschillende treinen die in eigen beheer tot ginder gaan dacht ik. Niet echt eenvoudig om daar nog door de bomen het bos te zien denk ik.
Maar zouden ze nog "mogen" rijden zou RFF de deur niet dicht doen ???
Gisterenavond kwam er door Kalmthout een "Captrain" met staaltrein uit Terneuzen voor Italie, die reed dus rond via Nederland....
Dat lijkt me een straf verhaal... waarschijnlijk had dat een andere reden, want, als men Frankrijk wil vermijden, is er nog steeds de kortere Montzenroute... En ook op die lijn is Captrain aanwezig, dus... (graantreinen ex-R4C)
Groeten,
Joris De Mol
Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 09 apr 2010, 14:14
door dentheo
Joris schreef:Hallo,
dentheo schreef:
Gisterenavond kwam er door Kalmthout een "Captrain" met staaltrein uit Terneuzen voor Italie, die reed dus rond via Nederland....
Dat lijkt me een straf verhaal... waarschijnlijk had dat een andere reden, want, als men Frankrijk wil vermijden, is er nog steeds de kortere Montzenroute...
Vond het ook sterk , heb het moeten vinden op nederlandse Cargo site... iets voor 19:00 aankomst Roosendaal, kwart na zeven terug weg naar Venlo...
Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 15 apr 2010, 11:53
door apestaart
Al heel de week staat er op de website van railtime "Sociale acties bij de Franse spoorwegen"
Wil dat soms zeggen dat de staking nog aan de gang of heeft Infrabel nagelaten om deze
informatie van Railtime te halen?
Indien de staking nog aan de gang, hewel santé, dan duurt die staking al meer dan een week
en vraag ik me af wanneer die zal eindigen
De IC-treinen die naar Rijsel rijden en vertrekken vanuit Oostende, Antwerpen en Luik zouden
normaal rijden, niettemin wacht ik toch liever tot die staking voorbij is, want ik vertrouw dat
zaakje toch niet helemaal
Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 15 apr 2010, 12:05
door dentheo
uit de Lloydd:
Franse verladers hekelen staking bij SNCF
Volgens de Franse verladersvereniging AUTF werken de stakingen bij de SNCF de achteruitgang van het spoor in het goederenvervoer in de hand. In een persbericht wordt de Franse staat opgeroepen om het sociaal conflict te doen stoppen. Daarbij mogen de beloofde hervormingen echter niet sneuvelen, zo wordt gesteld.
Volgens de AUTF heeft de staking, die een tweede week is ingegaan, een grote impact op de logistieke organisatie van de bedrijven. Productielijnen moeten worden stilgelegd, met omzetdalingen tot gevolg. De staking brengt daarom in gevaar wat ze uitgerekend wil verdedigen: de toekomst van het goederenvervoer per spoor en van Fret SNCF.
Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 15 apr 2010, 12:45
door Fles
Soort nationaal volksvermaak daar lijkt wel, dat staken. Wat nu weer? "Sociale acties" lijkt me toch wel een heel slecht gekozen betiteling.
Maar ga lekker door met het verkloten van je eigen bedrijfstak. Dom volk daar

Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 15 apr 2010, 16:48
door treinbruno
Ik zit hier wel nogal in de problemen door die SNCF'ers
daarnet te voet van portbou naar cerbere mogen gaan, vanaf daar per bus naar Perpignan, en daar hoorde ik dat ik vandaag niet meer in Agen geraak
wordt dus extra overnachting
Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 16 apr 2010, 21:43
door Portbou
Hallo Bruno,
treinbruno schreef:Ik zit hier wel nogal in de problemen door die SNCF'ers
daarnet te voet van portbou naar cerbere mogen gaan,
Vind ik wel een prachtige wandeling... mooi zicht op zee (en op de bundels uiteraard)
Sterkte voor het vervolg,
Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 18 apr 2010, 12:50
door FLV-FGSP
Als het een "officiële" staking is, gebruikt de SNCF de term "mouvement sociale", wat ik voor mezelf dan vertaal als asociaal niet-bewegen.
Als het een wilde staking is, heet het "grève".
Het effect voor de reiziger is uiteraard hetzelfde.
Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 18 apr 2010, 13:20
door dentheo
FLV-FGSP schreef:Als het een "officiële" staking is, gebruikt de SNCF de term "mouvement sociale", wat ik voor mezelf dan vertaal als asociaal niet-bewegen.
Als het een wilde staking is, heet het "grève".
Het effect voor de reiziger is uiteraard hetzelfde.
Ik vind de engels term : industrial "action" ook goed

Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 18 apr 2010, 18:05
door nighttrain
FLV-FGSP schreef:Als het een "officiële" staking is, gebruikt de SNCF de term "mouvement sociale", wat ik voor mezelf dan vertaal als asociaal niet-bewegen.
Als het een wilde staking is, heet het "grève".
Het effect voor de reiziger is uiteraard hetzelfde.
Om het nog wat ingewikkelder te maken:
het is een "mouvement social" , daar "mouvement" mannelijk is, dus geen "e" bij social;
Maar dit word gebruikt als er verschillende sectoren "niet werken" gesteund door het vakbondsfront.
Frankrijk is een land met heel veel vakbonden en heel weinig aangesloten leden..
"grève" is niet werken
En dan heb je nog als kers op de taart , mensen die aan het werk zijn en samen beslissen om te staken ,dit noemt men een "débrayage".Als of niet wild ttz aangekondigd of niet .
wat ook interessant is bij die stakingen van de SNCF is het volgende: eerst staken ze om bepaalde maatregelen te nemen eenmaal die opgelost dreigen ze met staken om de "niet gewerkte dagen" uitbetaald te krijgen!
Dus in alle gevallen zijn ze betaald en is het niet moeilijk om dit een tijdje vol te houden; Idem voor andere openbare diensten zaols RATP , onderwijs,
Re: Staking Frankrijk
Geplaatst: 18 apr 2010, 18:13
door dentheo
En krijgen jullie nu minder goederentreinen ( Stobart, Ford) door de tunnel of valt dat mee ?