Pagina 1 van 1

chipkaarten

Geplaatst: 03 apr 2010, 22:07
door treinbruno
Ik vraag me eigelijk af waarom de MIVB voor een ander soort chipkaart heeft gekozen als onze buurlanden.

deze chipkaarten werken allemaal volgens precies hetzelfde systeem, ze kunnen dus compatibel gemaakt worden (nu geven ze nog een error als je de verkeerde chipkaart gebruikt):
OV chipkaart (Nederland)
Navigo (Parijs)
E-GO (Luxemburg)
Ticketless thalys
Thalys the card
NMBS ticketlesscard
Er zijn waarschijnlijk nog veel meer voorbeelden...
Voordeel bij deze chipkaarten is ook dat de antenne veel sterker is, ze lezen dus gewoon door je portefeuille (nadeel is dan weer dat ze dan errors geven als je er meerdere met dat systeem hebt zitten)

De MIVB moest natuurlijk een helemaal ander systeem van chipkaarten gebruiken :roll:
Ik hoop dat NMBS ze niet volgt, en toch het 'internationale systeem' gebruikt

Re: chipkaarten

Geplaatst: 03 apr 2010, 23:36
door kika
Heb je misschien een link naar meer details?

Ik dacht dat MIVB zou starten en later NMBS en de Lijn zouden volgen, met dezelfde kaart, of dat dat althans het optimistische politieke scenario is.

Re: chipkaarten

Geplaatst: 04 apr 2010, 03:15
door Steve
MOBIB is gebaseerd op de internationale Calypso-standaard, die al op een groot aantal netten gebruikt wordt. Onder meer de Navigo in Parijs waarover je spreekt is op dezelfde standaard gebaseerd. Zie een klein kaartje ter illustratie op http://www.calypsonet-asso.org/download ... 08_MAP.pdf. De andere grote techologie is MIFARE, waarop onder meer de Oyster Card en de OV-chipkaart gebaseerd zijn.

En de NMBS is de MIVB al gevolgd, cf. de MOBIB-kaarten die nu al in alle NMBS-stations worden gegeven voor de gecombineerde Treinkaarten met de MIVB, en in de nabije toekomst ook voor eigen NMBS-producten. De Lijn en de TEC zullen ook volgen - daarvoor wordt momenteel alles voorbereid in het kader van de "Belgian Mobility Card".

Re: chipkaarten

Geplaatst: 04 apr 2010, 05:06
door Steven
inderdaad mivb reiziger heeft gelijk. De MIVB was gewoon de eerste vervoersmaatschappij in België die er volledig klaar mee was om deze kaart te gebruiken en de rest zal stap voor stap volgen.

Re: chipkaarten

Geplaatst: 04 apr 2010, 11:23
door treinbruno
Dan is het wel raar dat NMBS (ticketlesscard) en Thalys (thalysthecard, thalysticketless) de andere technologie gebruiken...

Re: chipkaarten

Geplaatst: 04 apr 2010, 12:55
door Steven
Bij Thalys moet je gewoon aanvaarden dat SNCF het eigenlijk voor het zeggen heeft wegens de meerderheid van de aandelen (meer dan de helft) en de rest verdeeld is over de andere drie. Thalys zal dus in grote lijnen altijd een Frans bedrijf zijn en ook als dusdanig beheerd worden. Allicht hebben de verschillende OV operatoren in ons land samen een besluit genomen op basis van gemeenschappelijke verwachtingen naar de toekomst van een Belgische OV kaart toe. De andere kaarten hebben niet echt rechtstreeks verband. Zeker een thalys waar je toch altijd afzonderlijk moet voor reserveren zou ik er dan niet te snel bij betrekken.

Laat ze dus eerst al maar zorgen dat we in eigen land een kaart hebben voor het OV. Laat ons hopen dat door de keuze voor het andere systeem het hier wat vlotter wil verlopen dan in NL (droomfunctie aan).

Re: chipkaarten

Geplaatst: 04 apr 2010, 19:01
door AlexNL
Het voordeel van de keuze voor Calypso is dat het al geïmplementeerd ís, en dat er dus al meer parate kennis is op dat gebied. De Duitsers zijn ook bezig met een soortgelijk systeem, zij gebruiken de VDV Kernapplikation-standaard. Nederland moest het zonodig zelf doen waardoor ons systeem eigenlijk incompatible is met de rest, ook al wordt er standaard chipkaarttechnologie gebruikt.