Pagina 1 van 3

Verlichting achteraan goederentrein

Geplaatst: 08 jun 2006, 23:35
door Pendelaar
Hallo,

Is het normaal dat een goederentrein slechts 1 rood licht rechts achteraan voert.
Tot mijn grote verbazing zag ik dus gisteren een goederentrein van B-cargo met de e-loks 2604 en 2312 voorop waarbij de eindverlichting op de laatste wagon niet werkte.
De plaats waar ik mij op dat moment bevond was Merode (lijn 26). Nu moet je weten dat dit een ondergronds station is en dat het een tunnel van pakweg 1.5 km is waar die trein passeert. Eenmaal de trein voorbij het groot stopsein was kon je echt niet meer zien dat er zich nog een trein in de tunnel bevond. De L-trein met nr 916 rijdt pakweg een minuut of twee later het station binnen in dezelfde richting van die goederentrein.
Ook bij die 916 bleek één van de twee rode lichten niet te functioneren (linksachter deed het niet) Mochten de seinen niet goed werken, dan wordt daar een heel gevaarlijke sitiuatie gecreeërd.

Mijn verbazing was vandaag nog groter toen ik terug diezelfde goederentrein zag (Sea Rail wagons met twee andere e-loks) nog steeds rijdend zonder werkend achterlicht.


Of is dit de procedure ?

Groetjes,

Re: Verlichting achteraan goederentrein

Geplaatst: 09 jun 2006, 00:39
door Wover
Pendelaar schreef:Hallo,

Is het normaal dat een goederentrein slechts 1 rood licht rechts achteraan voert?
Ja, maar geen is natuurlijk niet volgens de regels.

Meestal wordt dit niet echt gecontroleerd, behalve als de trein een seinhuis passeert, dan zien de seingevers dat soms en zetten ze den trein voort rood en bellen ze om te zeggen dat den TB dat er moet gaan aanhangen (toch al gehoord op dit forum :P)

Geplaatst: 09 jun 2006, 00:50
door Mechanik
normaal gezien moet het eindsein van een goederentrein branden als zijn reisweg bij duisternis gebeurd of als op zijn reisweg een tunnel ligt.

Geplaatst: 09 jun 2006, 06:37
door trainfreak
Treinen die naar Frankrijk rijden hebben altijd 2 sluitlichten, tenzij er 1 kapot is.

Geplaatst: 09 jun 2006, 15:49
door Steven
trainfreak schreef:Treinen die naar Frankrijk rijden hebben altijd 2 sluitlichten, tenzij er 1 kapot is.
deze zijn van een ander type dan de belgische, de locomotieven die van deze franse eindseinen voorzien zijn in de machinekamer hebben een sticker aan de zijkant hangen (12 en 13 dus)

Geplaatst: 09 jun 2006, 17:05
door Pendelaar
Kortom, de verantwoordelijke van die goederentrein was dus in fout.
Ik vermoed dat er wel belangrijkere dingen zijn die gecontroleerd worden voor vertrek zoals de goede werking van de remmen en de koppelingen.

Bedankt voor de info !

Geplaatst: 09 jun 2006, 18:59
door Steven
Pendelaar schreef:Kortom, de verantwoordelijke van die goederentrein was dus in fout.
Ik vermoed dat er wel belangrijkere dingen zijn die gecontroleerd worden voor vertrek zoals de goede werking van de remmen en de koppelingen.

Bedankt voor de info !
de treinbestuurder is niet in fout, hij hangt dat eindsein er namelijk niet zelf aan. de franse eindseinen gaan automatisch branden van het moment ze op de beugel geplaatst worden. de belgische eindseinen moeten handmatig aangestoken worden door de bediend die de remproef uitvoert

Geplaatst: 10 jun 2006, 04:12
door Concurrent
En bij DLC doet de machinist dat dus ook weer zelf :P ik moet wel zeggen dat de eindseinen regelmatig gecontroleerd worden , en tot heden heb ik nog in geen enkele locomotief een defect eindsein teruggevonden!In duitsland is het dus nog makkelijker , daar zetten ze gewoon 2 reflecterende plaatjes op de achterste wagon!Wat eigenlijk ook niet slecht is...

Geplaatst: 10 jun 2006, 11:36
door Steven
Concurrent schreef:En bij DLC doet de machinist dat dus ook weer zelf :P ik moet wel zeggen dat de eindseinen regelmatig gecontroleerd worden , en tot heden heb ik nog in geen enkele locomotief een defect eindsein teruggevonden!In duitsland is het dus nog makkelijker , daar zetten ze gewoon 2 reflecterende plaatjes op de achterste wagon!Wat eigenlijk ook niet slecht is...
zolang deze proper zijn ok, maar dat zijn ze dus niet altijd, trouwens de belgische eindseinen bestaan normaal uit twee delen als je goed kijkt, normaal heb je het deel met het lampje en dan er net boven is een strook voorzien waar 2 a 3 reflectoren zijn gemonteerd (voor het geval van....)

Geplaatst: 10 jun 2006, 13:46
door e49memling
trainfreak schreef:Treinen die naar Frankrijk rijden hebben altijd 2 sluitlichten, tenzij er 1 kapot is.
En die hebben een sensor zodanig dat ze bij duister gaan branden

Geplaatst: 10 jun 2006, 13:51
door Steven
e49memling schreef:
trainfreak schreef:Treinen die naar Frankrijk rijden hebben altijd 2 sluitlichten, tenzij er 1 kapot is.
En die hebben een sensor zodanig dat ze bij duister gaan branden
die branden altijd, vrij eenvoudig door een contact da ze hebben zitten aan de binnekant van de beugel waarmee ze gemonteerd worden. al zelf is getest :-) tenzij de sncf twee versies heeft

Geplaatst: 10 jun 2006, 13:53
door e49memling
Moet ge weeral niet werken? of zijde nog bezig? :D
(Hotspot FBMZ......)

Geplaatst: 10 jun 2006, 14:16
door Steven
e49memling schreef:Moet ge weeral niet werken? of zijde nog bezig? :D
(Hotspot FBMZ......)
den DEZE WAS actief tussen 4.20en 10.30

Geplaatst: 10 jun 2006, 15:23
door Concurrent
Eindsein bij DLC bestaat uit een gewone flikkerlamp zoals ge ziet op wegmarkers(maar dan rood met zwarte achterkant) bij wegenwerken,alleen staat hier een knopje aan om deze uit of aan te zetten.En er is dus geen sensor of reflectoren aanwezig!Lamp brand ook altijd , van zodra ze op de laatste wagon word gezet!!!En die lampen zien er zo goed als nieuw uit , ook al zijn ze 4 jaar in dienst :D

Geplaatst: 10 jun 2006, 20:58
door e49memling
Concurrent schreef:Eindsein bij DLC bestaat uit een gewone flikkerlamp
Een flikkerlamp? ook rood? :D