Pagina 1 van 2

Is dit reglementair?

Geplaatst: 02 okt 2009, 22:39
door Dieselfreak
Op de site van de nmbs kon ik hier niets over vinden. Stel, ik kom met de Beneluxtrein vanuit Nederland Belgiƫ binnen, om naar Kortrijk te sporen. In Antwerpen-Centraal moet ik overstappen op de trein Antwerpen-Kortrijk. De Benelux heeft echter wat vertraging en ik mis mijn aansluiting in Antwerpen. De volgende trein Antwerpen-Kortrijk komt pas over een uur.
Ik vind zolang wachten in hetzelfde station maar niets, en daarom neem ik om :47 de trein Antwerpen-Oostende, die tot Gent-Sint-Pieters exact hetzelfde traject volgt. In GSP stap ik uit en wacht op de trein naar Kortrijk.

Is dit reglementair? Voor zover ik informatie op de site van de nmbs kan vinden, bestaat er geen regel die dit verbiedt:
nmbs schreef:In principe dien je steeds de kortste afstand tussen het station van vertrek en van aankomst te nemen.

Je mag echter een andere reisweg volgen, voor zover je hiermee vlugger op je bestemming aankomt. Je mag echter nooit je vertrekstation verlaten om er later terug langs te reizen, noch het bestemmingsstation voorbijrijden, tenzij je voor deze extra trajecten betaalt.

* Reisonderbreking

Er is sprake van reisonderbreking wanneer de reiziger de eerste aansluitende trein, die hem het vlugst ter bestemming kan brengen, vrijwillig laat voorbijrijden.
Volgens mij is deze manier van sporen niet strijdig met deze punten. De totale lengte is immers, zowel in afstand als in tijd, exact hetzelfde als wanneer ik in AC zou wachten op de trein naar Kortrijk, en reisonderbreking kan je het ook niet noemen, want ik laat geen enkele aansluitende trein die me het vlugst ter bestemming kan brengen vrijwillig voorbijrijden.

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 02 okt 2009, 22:44
door treinbruno
mag...
als de benelux te laat in antwerpen zou zijn, en de trein naar kortrijk is al weg is het zelfs reglementair om via brussel/mechelen om te reizen (als dat sneller is) ipv te wachten op de volgende!
met een ticket mag je:
- kortste reisweg
- snelste reisweg
- minste overstappen
en een reisonderbreking = express niet de eerste aansluitende trein nemen

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 02 okt 2009, 23:38
door Trammist
Heb ik in NL ook al eens gedaan. Rotterdam-Roosendaal met de IC A'dam-Vlissingen, en daar dan even in de stationsbuurt (dooie boel) gaan lopen, en dan de Benelux genomen, waar ik eigenlijk van in RTD had moeten opzitten.

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 02 okt 2009, 23:51
door treinbruno
in nederland mag reisonderbreking dan weer wel
met een TCV mag reisonderbreking ook, binnenlands traject moet wel binnen 1 dag afgelegd zijn

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 14 okt 2009, 22:09
door kika
treinbruno schreef:in nederland mag reisonderbreking dan weer wel
met een TCV mag reisonderbreking ook, binnenlands traject moet wel binnen 1 dag afgelegd zijn
En het buitenlandse? Mag je met een tcv vandaag van Wildert naar Essen en morgen met diezelfde van Roosendaal naar Oudenbosch? Of morgen van Essen naar Oudenbosch? Of slaat het 'binnenland' op je moet hier vandaag de grens over en wat je daar doet moet je maar zelf uitzoeken?

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 15 okt 2009, 16:09
door treinbruno
in nederland allesinds wel ja :( anders was frauderen heel makkelijk :lol:

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 15 okt 2009, 20:57
door rvdborgt
kika schreef:
treinbruno schreef:in nederland mag reisonderbreking dan weer wel
met een TCV mag reisonderbreking ook, binnenlands traject moet wel binnen 1 dag afgelegd zijn
En het buitenlandse? Mag je met een tcv vandaag van Wildert naar Essen en morgen met diezelfde van Roosendaal naar Oudenbosch? Of morgen van Essen naar Oudenbosch? Of slaat het 'binnenland' op je moet hier vandaag de grens over en wat je daar doet moet je maar zelf uitzoeken?
Bij een bij NS gekocht TCV-ticket moet het Nederlandse traject (dus tot aan de grens) op 1 dag worden afgelegd, met enkele uitzonderingen. Zie http://www.nshispeed.nl/images/stories/ ... 122008.pdf artikel 7, lid 7 en 8.
Bij de NMBS gekocht TCV-tickets gelden in principe 2 maanden, behalve voor reizen naar Nederland en Luxemburg. Voor reizen naar Nederland moet een enkele reis altijd helemaal op 1 dag worden afgelegd (dus ook het deel in Nederland!). Zie: http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... 90bbb&ta=s
Voor uxemburg zijn er alleen vanaf enkele stations bij de grens beperkingen.

Groetjes,
Rian

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 15 okt 2009, 21:13
door treinbruno
Bij de NMBS gekocht TCV-tickets gelden in principe 2 maanden, behalve voor reizen naar Nederland en Luxemburg. Voor reizen naar Nederland moet een enkele reis altijd helemaal op 1 dag worden afgelegd (dus ook het deel in Nederland!). Zie: http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... 90bbb&ta=s
en voor binnenlandse reizen?
het is technisch toch mogelijk een TCV ticket voor een binnenlandse reis te kopen :)

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 16 aug 2011, 19:02
door Trammist
Ok, ik heb een vraag en geen goesting om een nieuw topic te openen, dus zet ik het hier even.

Ik wil volgende week naar Basel (CH) reizen, maar ik zou op de weg erheen Straatsburg(F) willen bezoeken.
Mag dit met een doorgaand biljet Antwerpen-Basel(CH) of moet ik dit opsplitsen?

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 16 aug 2011, 20:00
door rvdborgt
Trammist schreef:Ik wil volgende week naar Basel (CH) reizen, maar ik zou op de weg erheen Straatsburg(F) willen bezoeken.
Mag dit met een doorgaand biljet Antwerpen-Basel(CH) of moet ik dit opsplitsen?
Dat mag met 1 doorgaand ticket. Dat is 1 maand geldig en je mag je reis onderweg overal en zonder formaliteit onderbreken.

Groetjes,
Rian

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 17 aug 2011, 10:47
door kika
treinbruno schreef:
Bij de NMBS gekocht TCV-tickets gelden in principe 2 maanden, behalve voor reizen naar Nederland en Luxemburg. Voor reizen naar Nederland moet een enkele reis altijd helemaal op 1 dag worden afgelegd (dus ook het deel in Nederland!). Zie: http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... 90bbb&ta=s
en voor binnenlandse reizen?
het is technisch toch mogelijk een TCV ticket voor een binnenlandse reis te kopen :)
Een TCV-ticket voor enkel een traject op het NMBS-net afgegeven door DB is 30 dagen geldig.

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 17 aug 2011, 14:52
door fets
kika schreef: Een TCV-ticket voor enkel een traject op het NMBS-net afgegeven door DB is 30 dagen geldig.
Maar dat is natuurlijk veel duurder dan het ticket hier te kopen...

bv verleden jaar had ik een Fransman op bezoek en die had bij de SNCF 6,60 EUR betaald voor Brussel-Mechelen (toen 4 EUR als ik het me goed herinner).

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 17 aug 2011, 15:01
door kika
fets schreef:
kika schreef: Een TCV-ticket voor enkel een traject op het NMBS-net afgegeven door DB is 30 dagen geldig.
Maar dat is natuurlijk veel duurder dan het ticket hier te kopen...

bv verleden jaar had ik een Fransman op bezoek en die had bij de SNCF 6,60 EUR betaald voor Brussel-Mechelen (toen 4 EUR als ik het me goed herinner).
NMBS geeft geen railpluskorting op binnenlandse TCV-tickets, DB doet dat wel op trajecten van de NMBS. Luik-Brussel is dan 13,50 i.p.v. 13,70 bij NMBS. (En je kan nog bahn bonus punten verzamelen).

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 17 aug 2011, 20:15
door rvdborgt
kika schreef:NMBS geeft geen railpluskorting op binnenlandse TCV-tickets, DB doet dat wel op trajecten van de NMBS. Luik-Brussel is dan 13,50 i.p.v. 13,70 bij NMBS. (En je kan nog bahn bonus punten verzamelen).
Je hebt alleen recht op railpluskorting als je een internationale reis maakt. Dat geldt zowel bij DB als NMBS. Een binnenlands TCV-ticket met Railplus is ook bij beide technisch mogelijk, maar mag dus alleen als de totale reis internationaal is - dus met een aansluitend internationaal ticket bv. Dat niet alle lokettisten zich daaraan houden, dat is weer een ander verhaal.
Over die bonuspunten ben ik nog niet zo zeker: ik kreeg onlangs niet eens bonuspunten voor een ticket vanaf de Duitse grens naar Leuven.

Groetjes,
Rian

Re: Is dit reglementair?

Geplaatst: 17 aug 2011, 22:07
door kika
rvdborgt schreef:Je hebt alleen recht op railpluskorting als je een internationale reis maakt. Dat geldt zowel bij DB als NMBS. Een binnenlands TCV-ticket met Railplus is ook bij beide technisch mogelijk, maar mag dus alleen als de totale reis internationaal is - dus met een aansluitend internationaal ticket bv. Dat niet alle lokettisten zich daaraan houden, dat is weer een ander verhaal.
Bedankt voor de info, dat wist ik niet.
Over die bonuspunten ben ik nog niet zo zeker: ik kreeg onlangs niet eens bonuspunten voor een ticket vanaf de Duitse grens naar Leuven.
30 dagen al voorbij? Ik geef toe dat ik er zelf ook lang niet altijd aan uit kan.