B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
JPL107
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door JPL107 »

De NMBS wil 900 banen schrappen in zijn goederenafdeling B-Cargo. Dat heeft de directie bekendgemaakt aan de vakbonden. Het bericht staat in De Tijd.

De cargoafdeling zou dit jaar op een tekort van 180 miljoen euro afstevenen. De crisis in de staalsector en de auto-industrie en de verschrompeling van de internationale handel kosten B-Cargo 100 miljoen euro omzet. Bovenop dat conjuncturele verlies, is er een structureel tekort van 85 miljoen door een gebrek aan productiviteit en een teveel aan personeel.

De komende jaren moeten ongeveer 900 werknemers van de 2.100 weg bij B-Cargo. Voor de helft van hen vindt de NMBS een plek elders in de groep, voor de andere helft is er nog geen oplossing.

De vakbonden maken zich zorgen over de situatie. Zij hopen een oplossing te vinden door het terugschroeven van de activiteiten die nu geprivatiseerd worden.

Het gaat om statutaire bedienden die in principe niet ontslagen kunnen worden, "maar als ze ter beschikking worden gesteld dan kan binnen de vijf jaar hun wedde zo ver teruggeschroefd worden dat zij zo goed als ontslagnemend zijn", zeggen de bonden.
bron: De Redactie.be http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/e ... _ontslagen
dentheo
Berichten: 8276
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door dentheo »

Aangezien vanaf September de Benelux rijdt met B-Cargo traxxen, kunnen ze er ineens het personeel bijleveren.
B-cargo moeten genoeg mensen hebben met papieren voor Nederland en traxx kennis, alleen nog paar maal mee heen en weer rijden nar Amsterdam...
Vermindert de druk op de machinisten van reizigers...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door Joris »

Hallo,
Awtsch, voor het eerst zien we in een officieel het begrip privatisering opduiken...
B-Cargo Traxxen op de Benelux, dat is ook het eerste dat ik daar van hoor. Verdwijnen de 11'en dan?
Nu, reizigerstreinen slepen is volgens mij de enige activiteit waarmee men B-Cargo nog iets kan laten bijverdienen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23072
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Aangezien vanaf September de Benelux rijdt met B-Cargo traxxen, kunnen ze er ineens het personeel bijleveren.
B-cargo moeten genoeg mensen hebben met papieren voor Nederland en traxx kennis, alleen nog paar maal mee heen en weer rijden nar Amsterdam...
Vermindert de druk op de machinisten van reizigers...

Dat gaat niet zomaar. Het is nu eenmaal een feit dat sinds de NMBS het ELAN project gebruikte om bestuurders op te leiden ze enkel voor cargo of passagiers een opleiding krijgen. Dit vraagt dus voor een deel van die bestuurders een omscholing naar reizigers.
dentheo
Berichten: 8276
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
dentheo schreef:Aangezien vanaf September de Benelux rijdt met B-Cargo traxxen, kunnen ze er ineens het personeel bijleveren.
B-cargo moeten genoeg mensen hebben met papieren voor Nederland en traxx kennis, alleen nog paar maal mee heen en weer rijden nar Amsterdam...
Vermindert de druk op de machinisten van reizigers...

Dat gaat niet zomaar. Het is nu eenmaal een feit dat sinds de NMBS het ELAN project gebruikte om bestuurders op te leiden ze enkel voor cargo of passagiers een opleiding krijgen. Dit vraagt dus voor een deel van die bestuurders een omscholing naar reizigers.
Maar ik neem aan dat dat in enkele weken kan... ze hoeven niet ALLE materieel van reizigers leren... (of wel ?...om het maar lang te laten duren, princiepes, princiepes)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23072
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door Steven »

Als je bestuurders reizigers wil laten doen moet je ze overplaatsen naar de juiste depots. Van Antwerpen noord gaat het dan minstens naar Antwerpen centraal. Dat wil dus zeggen dat je ze meer moet laten kennen dan enkel die diensten naar NL. Ze moeten in principe de gewone diensten van die depot kunnen uitvoeren. Dus omscholing naar reizigers. Omscholing materieel (aangezien die traxxen maar een deeltje van de diensten van reizigers vertegenwoordigen) en nieuwe lijnen laten instuderen. Kortweg een kleine drie maand per bestuurder aan opleiding. Je kan niet zomaar mensen van de ene naar andere depot sturen zonder bepaalde volgordes te respecteren. Je vraagt een depot aan maar ook een reeks (= X aantal bestuurder die bepaalde diensten verzekeren, bijna elke depot heeft twee of meerdere reeksen). Dit gaat ook nog allemaal volgens anciënniteit.
giuseppe
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door giuseppe »

Maar er was toch sprake van een tekort aan rijdend personeel bij de reizigersafdeling? Met het cargo personeel zou dat probleem dus in een klap opgelost kunnen worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23072
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door Steven »

gedeeltelijk, B cargo bestaat niet enkel uit treinbestuurders. Het deel treinbestuurders dat te veel is voor B cargo is niet voldoende om bij reizigers alles op te vangen (in gedachte houden dat er ook nog een serieuze natuurlijk afvloei is via pensioenen voor de moment).
Ydv87

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door Ydv87 »

dentheo schreef:Aangezien vanaf September de Benelux rijdt met B-Cargo traxxen, kunnen ze er ineens het personeel bijleveren.
B-cargo moeten genoeg mensen hebben met papieren voor Nederland en traxx kennis, alleen nog paar maal mee heen en weer rijden nar Amsterdam...
Vermindert de druk op de machinisten van reizigers...
De reeks 11 gaat inderdaad uit de beneluxdienst. Vanaf september zouden slechts 2 stammen met reeks 11 rijden. De overige rijden met Traxxen. Mij werd echter verteld dat het die van HSA de diensten overnamen.

Yannick
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door Robin »

ook rekening houden dan Bestuurders-rangeren ook bij B-cargo vallen en niet hetzelfde is als treinbestuurder.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8276
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door dentheo »

Ydv87 schreef: De reeks 11 gaat inderdaad uit de beneluxdienst. Vanaf september zouden slechts 2 stammen met reeks 11 rijden. De overige rijden met Traxxen. Mij werd echter verteld dat het die van HSA de diensten overnamen.
Kan niet, 1) die hebben er niet genoeg en 2) ze gaan zelf hoge snelheid pendelen tussen Amsterdam en Rotterdam met hun traxxen....
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8276
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Als je bestuurders reizigers wil laten doen moet je ze overplaatsen naar de juiste depots. Van Antwerpen noord gaat het dan minstens naar Antwerpen centraal. Dat wil dus zeggen dat je ze meer moet laten kennen dan enkel die diensten naar NL. Ze moeten in principe de gewone diensten van die depot kunnen uitvoeren. Dus omscholing naar reizigers. Omscholing materieel (aangezien die traxxen maar een deeltje van de diensten van reizigers vertegenwoordigen) en nieuwe lijnen laten instuderen. Kortweg een kleine drie maand per bestuurder aan opleiding. Je kan niet zomaar mensen van de ene naar andere depot sturen zonder bepaalde volgordes te respecteren. Je vraagt een depot aan maar ook een reeks (= X aantal bestuurder die bepaalde diensten verzekeren, bijna elke depot heeft twee of meerdere reeksen). Dit gaat ook nog allemaal volgens anciënniteit.

En zo zorgen princiepes dat veel "bijna onmogelijk" wordt...tijdelijke overgangsregeling is niet uit te voeren ??? bv; tot eind van het jaar enkel Benelux diensten..daarna verdere en verder "integratie".
Of gaat dan de boel plat (?) , want er zal links of rechts wel een premie pijn gedaan worden neem ik aan ...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23072
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door Steven »

Je kan iemand die met wat cargo naar kijfhoek bolt niet zomaar opsturen met een benelux. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Zeker nu er meer controle is op brevet en bijlagen (deze laatste vermeld de kennis van materiaal en lijnen).

Je moet dus over de juiste documenten bezitten. Of zie jij ook graag iemand die enkel airbus met vracht vliegen morgen spontaan overstappen op een 747 met mensen zonder boe of ba? Veiligheid eerst en dan de rest. Eerst zorgen dat de juiste mensen de juiste opleiding hebben genoten over welk deel het ook gaat (over regels, materiaal of lijnenkennis)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5461
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door Steve »

Iemand idee wat er vanaf september dan zal gebeuren met al die HLE11? Blijven ze aan de kant "in afwachting van", of is er al iets concreets voorzien?
dentheo
Berichten: 8276
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Je kan iemand die met wat cargo naar kijfhoek bolt niet zomaar opsturen met een benelux. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Zeker nu er meer controle is op brevet en bijlagen (deze laatste vermeld de kennis van materiaal en lijnen).

Je moet dus over de juiste documenten bezitten. Of zie jij ook graag iemand die enkel airbus met vracht vliegen morgen spontaan overstappen op een 747 met mensen zonder boe of ba? Veiligheid eerst en dan de rest. Eerst zorgen dat de juiste mensen de juiste opleiding hebben genoten over welk deel het ook gaat (over regels, materiaal of lijnenkennis)
En moet hij dan "uit princiepe" alle reizigersmaterieel kennen ? Alle klassiekjes, alle loks (ook al zijn er nog maar twee van ?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie