bron: De Redactie.be http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/e ... _ontslagenDe NMBS wil 900 banen schrappen in zijn goederenafdeling B-Cargo. Dat heeft de directie bekendgemaakt aan de vakbonden. Het bericht staat in De Tijd.
De cargoafdeling zou dit jaar op een tekort van 180 miljoen euro afstevenen. De crisis in de staalsector en de auto-industrie en de verschrompeling van de internationale handel kosten B-Cargo 100 miljoen euro omzet. Bovenop dat conjuncturele verlies, is er een structureel tekort van 85 miljoen door een gebrek aan productiviteit en een teveel aan personeel.
De komende jaren moeten ongeveer 900 werknemers van de 2.100 weg bij B-Cargo. Voor de helft van hen vindt de NMBS een plek elders in de groep, voor de andere helft is er nog geen oplossing.
De vakbonden maken zich zorgen over de situatie. Zij hopen een oplossing te vinden door het terugschroeven van de activiteiten die nu geprivatiseerd worden.
Het gaat om statutaire bedienden die in principe niet ontslagen kunnen worden, "maar als ze ter beschikking worden gesteld dan kan binnen de vijf jaar hun wedde zo ver teruggeschroefd worden dat zij zo goed als ontslagnemend zijn", zeggen de bonden.
B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Aangezien vanaf September de Benelux rijdt met B-Cargo traxxen, kunnen ze er ineens het personeel bijleveren.
B-cargo moeten genoeg mensen hebben met papieren voor Nederland en traxx kennis, alleen nog paar maal mee heen en weer rijden nar Amsterdam...
Vermindert de druk op de machinisten van reizigers...
B-cargo moeten genoeg mensen hebben met papieren voor Nederland en traxx kennis, alleen nog paar maal mee heen en weer rijden nar Amsterdam...
Vermindert de druk op de machinisten van reizigers...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Hallo,
Awtsch, voor het eerst zien we in een officieel het begrip privatisering opduiken...
B-Cargo Traxxen op de Benelux, dat is ook het eerste dat ik daar van hoor. Verdwijnen de 11'en dan?
Nu, reizigerstreinen slepen is volgens mij de enige activiteit waarmee men B-Cargo nog iets kan laten bijverdienen...
Groeten,
Joris De Mol
Awtsch, voor het eerst zien we in een officieel het begrip privatisering opduiken...
B-Cargo Traxxen op de Benelux, dat is ook het eerste dat ik daar van hoor. Verdwijnen de 11'en dan?
Nu, reizigerstreinen slepen is volgens mij de enige activiteit waarmee men B-Cargo nog iets kan laten bijverdienen...
Groeten,
Joris De Mol
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
dentheo schreef:Aangezien vanaf September de Benelux rijdt met B-Cargo traxxen, kunnen ze er ineens het personeel bijleveren.
B-cargo moeten genoeg mensen hebben met papieren voor Nederland en traxx kennis, alleen nog paar maal mee heen en weer rijden nar Amsterdam...
Vermindert de druk op de machinisten van reizigers...
Dat gaat niet zomaar. Het is nu eenmaal een feit dat sinds de NMBS het ELAN project gebruikte om bestuurders op te leiden ze enkel voor cargo of passagiers een opleiding krijgen. Dit vraagt dus voor een deel van die bestuurders een omscholing naar reizigers.
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Maar ik neem aan dat dat in enkele weken kan... ze hoeven niet ALLE materieel van reizigers leren... (of wel ?...om het maar lang te laten duren, princiepes, princiepes)Steven schreef:dentheo schreef:Aangezien vanaf September de Benelux rijdt met B-Cargo traxxen, kunnen ze er ineens het personeel bijleveren.
B-cargo moeten genoeg mensen hebben met papieren voor Nederland en traxx kennis, alleen nog paar maal mee heen en weer rijden nar Amsterdam...
Vermindert de druk op de machinisten van reizigers...
Dat gaat niet zomaar. Het is nu eenmaal een feit dat sinds de NMBS het ELAN project gebruikte om bestuurders op te leiden ze enkel voor cargo of passagiers een opleiding krijgen. Dit vraagt dus voor een deel van die bestuurders een omscholing naar reizigers.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Als je bestuurders reizigers wil laten doen moet je ze overplaatsen naar de juiste depots. Van Antwerpen noord gaat het dan minstens naar Antwerpen centraal. Dat wil dus zeggen dat je ze meer moet laten kennen dan enkel die diensten naar NL. Ze moeten in principe de gewone diensten van die depot kunnen uitvoeren. Dus omscholing naar reizigers. Omscholing materieel (aangezien die traxxen maar een deeltje van de diensten van reizigers vertegenwoordigen) en nieuwe lijnen laten instuderen. Kortweg een kleine drie maand per bestuurder aan opleiding. Je kan niet zomaar mensen van de ene naar andere depot sturen zonder bepaalde volgordes te respecteren. Je vraagt een depot aan maar ook een reeks (= X aantal bestuurder die bepaalde diensten verzekeren, bijna elke depot heeft twee of meerdere reeksen). Dit gaat ook nog allemaal volgens anciënniteit.
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Maar er was toch sprake van een tekort aan rijdend personeel bij de reizigersafdeling? Met het cargo personeel zou dat probleem dus in een klap opgelost kunnen worden.
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
gedeeltelijk, B cargo bestaat niet enkel uit treinbestuurders. Het deel treinbestuurders dat te veel is voor B cargo is niet voldoende om bij reizigers alles op te vangen (in gedachte houden dat er ook nog een serieuze natuurlijk afvloei is via pensioenen voor de moment).
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
De reeks 11 gaat inderdaad uit de beneluxdienst. Vanaf september zouden slechts 2 stammen met reeks 11 rijden. De overige rijden met Traxxen. Mij werd echter verteld dat het die van HSA de diensten overnamen.dentheo schreef:Aangezien vanaf September de Benelux rijdt met B-Cargo traxxen, kunnen ze er ineens het personeel bijleveren.
B-cargo moeten genoeg mensen hebben met papieren voor Nederland en traxx kennis, alleen nog paar maal mee heen en weer rijden nar Amsterdam...
Vermindert de druk op de machinisten van reizigers...
Yannick
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
ook rekening houden dan Bestuurders-rangeren ook bij B-cargo vallen en niet hetzelfde is als treinbestuurder.



Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Kan niet, 1) die hebben er niet genoeg en 2) ze gaan zelf hoge snelheid pendelen tussen Amsterdam en Rotterdam met hun traxxen....Ydv87 schreef: De reeks 11 gaat inderdaad uit de beneluxdienst. Vanaf september zouden slechts 2 stammen met reeks 11 rijden. De overige rijden met Traxxen. Mij werd echter verteld dat het die van HSA de diensten overnamen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Steven schreef:Als je bestuurders reizigers wil laten doen moet je ze overplaatsen naar de juiste depots. Van Antwerpen noord gaat het dan minstens naar Antwerpen centraal. Dat wil dus zeggen dat je ze meer moet laten kennen dan enkel die diensten naar NL. Ze moeten in principe de gewone diensten van die depot kunnen uitvoeren. Dus omscholing naar reizigers. Omscholing materieel (aangezien die traxxen maar een deeltje van de diensten van reizigers vertegenwoordigen) en nieuwe lijnen laten instuderen. Kortweg een kleine drie maand per bestuurder aan opleiding. Je kan niet zomaar mensen van de ene naar andere depot sturen zonder bepaalde volgordes te respecteren. Je vraagt een depot aan maar ook een reeks (= X aantal bestuurder die bepaalde diensten verzekeren, bijna elke depot heeft twee of meerdere reeksen). Dit gaat ook nog allemaal volgens anciënniteit.
En zo zorgen princiepes dat veel "bijna onmogelijk" wordt...tijdelijke overgangsregeling is niet uit te voeren ??? bv; tot eind van het jaar enkel Benelux diensten..daarna verdere en verder "integratie".
Of gaat dan de boel plat (?) , want er zal links of rechts wel een premie pijn gedaan worden neem ik aan ...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Je kan iemand die met wat cargo naar kijfhoek bolt niet zomaar opsturen met een benelux. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Zeker nu er meer controle is op brevet en bijlagen (deze laatste vermeld de kennis van materiaal en lijnen).
Je moet dus over de juiste documenten bezitten. Of zie jij ook graag iemand die enkel airbus met vracht vliegen morgen spontaan overstappen op een 747 met mensen zonder boe of ba? Veiligheid eerst en dan de rest. Eerst zorgen dat de juiste mensen de juiste opleiding hebben genoten over welk deel het ook gaat (over regels, materiaal of lijnenkennis)
Je moet dus over de juiste documenten bezitten. Of zie jij ook graag iemand die enkel airbus met vracht vliegen morgen spontaan overstappen op een 747 met mensen zonder boe of ba? Veiligheid eerst en dan de rest. Eerst zorgen dat de juiste mensen de juiste opleiding hebben genoten over welk deel het ook gaat (over regels, materiaal of lijnenkennis)
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Iemand idee wat er vanaf september dan zal gebeuren met al die HLE11? Blijven ze aan de kant "in afwachting van", of is er al iets concreets voorzien?
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
En moet hij dan "uit princiepe" alle reizigersmaterieel kennen ? Alle klassiekjes, alle loks (ook al zijn er nog maar twee van ?)Steven schreef:Je kan iemand die met wat cargo naar kijfhoek bolt niet zomaar opsturen met een benelux. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Zeker nu er meer controle is op brevet en bijlagen (deze laatste vermeld de kennis van materiaal en lijnen).
Je moet dus over de juiste documenten bezitten. Of zie jij ook graag iemand die enkel airbus met vracht vliegen morgen spontaan overstappen op een 747 met mensen zonder boe of ba? Veiligheid eerst en dan de rest. Eerst zorgen dat de juiste mensen de juiste opleiding hebben genoten over welk deel het ook gaat (over regels, materiaal of lijnenkennis)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide