Pagina 1 van 2
De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 15:31
door Fles
Na de Ruhrort-Entenfang-Tour van anderhalve week geleden, gisteren opnieuw een herkansing van een eerder niet gelukt tochtje. Goed vroeg weg om gezeik met riskante overstaps eruit te halen (Beneluxtrein + 6 minuten = slecht plan), en zo kwam het dat ik rond een uur of 12 in Antwerpen uit kwam. Wat is het daar toch mooi geworden eigenlijk

Daarvandaan nam ik de IC van 12:06 naar Lille Flandres. Bij binnenkomst in Tourcoing, het eerste station in Frankrijk, stond dit shuntertje lekker weekend te houden op het emplacement.

Het zicht op het station werd me goeddeels ontnomen door deze EuroStar.

Aangekomen op het grote kopstation Lille Flandres heb ik even wat foto's gemaakt alvorens me met dit gare oude dubbeldekkertje naar Arras te begeven.

Hetzelfde stelletje staat een klein uurtje later in Arras lekker in de zon (terwijl half Nederland wegspoelde

)

En er stond nog meer leuk spul in Arras

De moderne dubbeldekker rechts op de laatste foto is treinstel 333, wat even later als sneltrein naar Dunkerque zou vertrekken. Ik nam deze trein tot Lens, waar ik een vol uur overstap had. Hier staat treinstel 333 op spoor H in Lens. Anders dan op andere stations worden in Lens de sporen aangeduid met letters in plaats van cijfers.

Ook in Lens (op spoor A) stond dit archaïsche stammetje spitsmaterieel. Dit wordt nog steeds ingezet door de week, in de spits. Bijzonder is dat deze stammetjes geen stroomafnemer hebben. Ze worden geduwd door (meestal) een eloc van de (5)16000-serie (waar de NS 1100 ooit van afgeleid was). Om de flexibele inzetbaarheid te vergroten (??) hebben deze stammetjes dus ook maar 1 stuurstand.

Lens nog steeds. Op spoor C komt een TGV naar Paris-Nord binnen.

Op de kopspoortjes A en B presenteert SNCF u nogmaals het neusje van de zalm van het Franse regionaalspoor

Per moderne dubbeldekker ging het daarna langs allerlei stations met de prachtigste namen (Pont de Sallaumines en Corons de Mericourt bijvoorbeeld) naar Douai, waar een vrij korte overstap voorzien was. Treinstelletje 312 is net aangekomen in Douai.

En zoals gezegd, ik hoefde niet lang te wachten op de trein terug naar Lille Flandres. Of nou ja, trein.... Dit stuk schandaal kwam voorrijden in elk geval.

Een dubbeldekker met quasi-hip Seventies-interieur. En hoe gaan we om met kapotgesneden banken? Vervangen?? Welnee, naald en draad, en gaan met die banaan

Enfin, rond 18:30 arriveerde ik weer in Lille Flandres, waar laatstgenoemde trein nog even op de plaat kon, alvorens ik via Antwerpen weer naar huis ging

Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 17:05
door Accelerat
Leuk al dat franse materieel!

Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 17:14
door Trammist
Walgelijke treinen (verroeste conservenblikken op wielen), zelfs de Russische spoorwegen zouden beschaamd zijn om met zo'n rijdend afval rond te hotsen. Goddank blijven we hier gespaard van zo'n schandalen.
Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 18:30
door melle
méérrrrrrrr

Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 18:51
door groentje
De "Eurostar" rijdt gewoon in de binnenlandse TGV-dienst. Voor de rest ben ik toch enigszins jaloers, zowel het weer als de toer waren zeer aantrekkelijk. Zelfs al is het oud barrel waarmee je reed

Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 19:24
door Presario
Mooie foto's Fles!
Valt wel op dat de Franse spoorwegen in het algemeen maar slecht onderhouden lijken.
Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 19:51
door Accelerat
Presario schreef:Mooie foto's Fles!
Valt wel op dat de Franse spoorwegen in het algemeen maar slecht onderhouden lijken.
Dat is met name in de regio Nord-Pas de Calais, in de rest van Frankrijk valt het goed mee.
Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 19:56
door timv
Prachtige foto-reportage

Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 20:03
door groentje
Er zijn nog regio's waar het tegenvalt, hoor, maar het hangt inderdaad heel erg af. Anderzijds is N-PdC wel een van de regio's is waar vanouds de trein nog iet of wat belang had. In de regio's in Centraal-Frankrijk mag je al heel vaak blij zijn als er een trein rijdt, die dag.
Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 22:24
door Fles
Ik vind het wel wat hebben, die krakkemikkige oude zooi

En ik denk dat veel meer mensen dat wel hebben. Hoewel het natuurlijk als visitekaartje voor een spoorbedrijf geen gezicht is...
Volgende keer kan ik misschien heel snel via Rotterdam naar Lille met de Thalys, en dan nog wat verder komen. Of een keer ergens blijven overnachten en er een tweedaagse van maken

Wie zal het zeggen? Er is nog een hoop te zien daar

Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 23:06
door groentje
Er zijn geen Thalyssen die stoppen in Lille, dus zou je moeten overstappen op een TGV in Brussel-Zuid. Voor Noord-Frankrijk zou ik de IC C blijven nemen.
Die oude meuk is inderdaad leuk voor treinfreaks, maar de gemiddelde toerist, en zeker ook de gemiddelde Fransman, wil er logischerwijs vanaf. Da's algemeen, hoor, die oude klassiekjes zijn toppers hier op het forum, maar de meeste reizigers willen er zo vlug mogelijk vanaf. En buitenlanders denken al helemaal dat ze in een of ander Oost-Europees land zijn terechtgekomen...
Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 23:17
door FLV-FGSP
Overigens, ook deze zomer zijn er weer een aantal weekends waarin je voor 1 euro vanuit iedere plaats in NPdC naar de kust kunt reizen. Hiervoor heb je een Pass Grand TER nodig, kost 5 euro en een pasfoto. Voor meer details zie
http://www.ter-sncf.com/nord_pas_de_cal ... cm:9-58806
Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 23:42
door treinbruno
die RIB en RIO's (die lage blikjes die door een locje getrokken worden) die zie je in het weekend ook in nord pas de calais hoor, zijn gewoon normale treinen daar
Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 28 jun 2009, 23:59
door Steven
de eurostars die er geen meer zijn kan je herkennen aan hun TGV logo en sncf logo op de neus.
Re: De Artois, 27 juni 2009
Geplaatst: 29 jun 2009, 00:13
door Fles
Steven schreef:de eurostars die er geen meer zijn kan je herkennen aan hun TGV logo en sncf logo op de neus.
Okee, en dat was dus ook het geval bij die in Tourcoing. Maar dan? Rijden die gewoon in de binnenlandse TGV-diensten of wat? Had Eurostar treinstellen over?

Kunnen die eigenlijk ook 300+ km/h?