Pagina 1 van 2

Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)

Geplaatst: 15 mei 2009, 20:00
door Hogersluys
Nu de verbreding van het Schipdonkkanaal definitief naar de prullenbak is verwezen duikt opnieuw een oud plan op, een spoorlijnen parallel met de E34 Antwerpen - Knokke die de drie grootste havens in dit land met elkaar zou verbinden (een driehavensverbinding dus). Hieronder wat recente artikels over de kwestie:
Het Nieuwsblad schreef:BRUGGE/DAMME/KNOKKE-HEIST - 'Een ongelooflijk domme zet van Bart Tommelein', zegt Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) op het feit dat Open VLD, met de verkiezingen in zicht, hun steun voor de verbreding van het Schipdonkkanaal opzeggen.
'Ik hoorde hen vijf dagen geleden nog zeggen op een debat dat ze resoluut voorstander waren', zegt Crevits. 'En nu draaien ze compleet hun kar. Het ergste is echter dat we met de Vlaamse regering hadden afgesproken om te onderzoeken hoe we het probleem van het stroppende verkeer rond Brugge en de slechte binnenvaartverbinding van de haven van Zeebrugge op het hinterland konden oplossen. Nu gooit Open VLD met de verkiezingen in zicht alles al in de vuilnisbak. Dat is een aanfluiting voor iedereen die aan dit onderzoek heeft meegewerkt. Dat Open VLD daar dan direct het plan bij lanceert voor een spoorweg van 1miljard langs de N49, begrijp ik al helemaal niet. Dan ga je weer helemaal terug naar af, want daar is nog niets van studiewerk rond gebeurd.'

Tommelein zelf vindt dat vooral het 'getreuzel' van Crevits het verbredingsdossier onmogelijk maakt.

'We zijn één jaar met het milieu-effectenrapport bezig', zegt Crevits. 'Is dat zo oneindig lang? Dit gaat om een zeer ingrijpend en belangrijk dossier waar heel grondig studiewerk voor nodig was. Dat werk is overigens nog niet afgerond.'

De studie naar de effecten van de verzilting op de (landbouw)grond langs het kanaal is bijvoorbeeld nog maar pas afgerond. 'En de resultaten zijn lang niet zo slecht als er tot nu toe beweerd wordt', zegt Crevits.

Of een breder kanaal er nu wel moet komen of niet, daar wil de minister zich niet over uitspreken. 'Er zijn belangrijke vragen die op dit moment nog onbeantwoord blijven, maar daar dienen precies die studies voor', zegt Crevits. 'We moeten beseffen wat we weggooien als we dit plan naar de prullenbak verwijzen. De optimalisering van de ringvaart rond Brugge, de estuaire vaart, dat zijn inderdaad oplossingen die op korte termijn beterschap kunnen brengen, maar ze zullen het hele probleem rond de bereikbaarheid van de haven niet oplossen. Seine Schelde West gaat over de toekomst op lange termijn.' (tlb)
En de reacties van de burgemeesters in de betrokken gemeenten (die zijn op zijn zachts gezegd niet echt positief).

Het Nieuwsblad schreef: 'Alleen lasten, geen voordeel'

KAPRIJKE - 'Zo'n spoorlijn zou onze gemeente doorklieven', reageert burgemeester Filip Gijssels (Samen). 'Daarnaast brengt een spoorweg heel wat omgevingshinder met zich mee. Wij zouden alleen maar de lasten dragen en er geen enkel voordeel bij hebben. Men zou er beter een prioriteit van maken om van die expresweg een autosnelweg te maken. Alle respect voor wie tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal is, maar ze moeten alleen geen doekje voor het bloeden zoeken in een alternatief dat dezelfde problemen met zich meebrengt op andere plaats.' (cte)
Het Nieuwsblad schreef: 'Verkiezingskoorts zeker?'

EEKLO - 'Een spoorlijn zou een fysieke barrière zijn naar ons unieke krekengebied. En wat met de bruggen over de expresweg, die daar niet op afgestemd zijn: gaan ze die allemaal afbreken?' Volgens burgemeester Koen Loete (CD&V) is dit nieuwe spoor ingegeven door verkiezingskoorts. 'Iedereen neemt een standpunt in tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal: zou men niet beter de studies afwachten over de nog niet opgeloste vraagstukken? De capaciteitsverhoging op de spoorlijn Gent-Brugge en de daarmee samenhangende onteigeningen zouden versneld moeten worden. Daar zou extra geld voor vrijgemaakt moeten worden.' (cte)
Het Nieuwsblad schreef: 'Gewoon belachelijk'

MALDEGEM - 'Zou Bart Tommelein (de West-Vlaamse lijsttrekker voor Open VLD, nvdr.) wel goed weten wat hij zegt? Zou hij ooit al in onze streek geweest zijn?', doet burgemeester Johan De Roo (CD&V) bijzonder smalend over het voorstel. 'Ik ben al jaren radicaal tegen dat dossier. Hoeveel hectare gebied zou zo'n spoorlijn opslorpen? Hiervoor zouden meer onteigeningen nodig zijn dan bij de verbreding van het Schipdonkkanaal. Er is voorlopig te weinig geld voor een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge. Daarom haperen de onteigeningen. Hier zou dan wel geld voor zijn? Laat mij niet lachen.' (cte)
Nu ja, dat de redacties van de burgemeesters niet positief zijn heeft op zich weinig met de project zelf te maken. Het zo oud als de straat dat buurtbewoners nieuwe plannen al afschieten nog voor ze op tafel liggen.

Ik vraag me daarom af hoe jullie over dit ingrijpende project denken. Ik hoor bedragen van 1 miljard euro, dat is niet min. Het zal dus een rendabele spoorlijn moeten zijn eer de kosten zullen terugverdient worden. Denken jullie dus dat dergelijke spoorlijn genoeg trafiek zal genereren? Is het sop de kolen waard?

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)

Geplaatst: 15 mei 2009, 20:05
door HLE 2302
Tuurlijk mag er daar geen autostrade komen, anders worden alle fotopunten langs L50 A ver****t.

greetz 2302

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)

Geplaatst: 15 mei 2009, 20:36
door jan_olieslagers
Hogersluys schreef:Nu de verbreding van het Schipdonkkanaal definitief naar de prullenbak is verwezen
Waar haalt ge dat vandaan? Omdat ocharme één partij dat beweert, in volle verkiezingskoorts? Laat maar wat koelen zonder blazen!

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)

Geplaatst: 15 mei 2009, 20:40
door thejay
Als je het nieuwe spoor strak bundelt met de E34 valt het argument van doorsnijden van de omgeving (Kaprijke, Eeklo) wel in het niet natuurlijk. De E34 is zelfs immers al een barrière.

Het zou uiteraard het aantal goederentreinen op lijn 59 kunnen verminderen ten gunste van het reizigersverkeer, maar ik denk dat we daar met de huidige IC- en stoptreinen al een mooi aanbod hebben (op weekdagen dan, de spreiding zou enigszins beter kunnen). Het kan misschien wel ruimte maken voor de opwaardering van de stoptrein Sint-Niklaas - Antwerpen tot halfuurdienst (GEN-net Antwerpen, waar het heeeeel stil rond is!).

groeten
thejay

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)

Geplaatst: 15 mei 2009, 20:49
door Trammist
Ehm, er wordt wel al decennialang een reservatiestrook vrijgehouden langs de E34 voor een goederenspoorlijn! Of zijn ze dat allemaal verheten misschien?

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)

Geplaatst: 15 mei 2009, 23:28
door q149
Als ik mij niet vergis zijn ze eigenlijk al begonnen met de werken ter hoogte van Kallo en Vrasene (er staat een groot bord ivm deze werken zo ongeveer waar vorig jaar Sterchele verongelukt is). Of is dit nog voor iets anders?

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)

Geplaatst: 16 mei 2009, 01:59
door groentje
Dat lijkt me eerder voor de aanloop naar de Liefkenshoektunnel te zijn, maar spreek me tegen als het niet waar is.
Die spoorlijn lijkt me niet meteen een prioriteit, als lijn 50A verbreed is, en eventueel met heringebruikname van lijn 52 vanaf Dendermonde om Mechelen te ontlasten, kan je al heel wat moois doen. Nog een mogelijkheid is de 204 + lijn 77A verlengen van Moerbeke-Waas tot de Waaslandhaven.
Maar dat die dorpspolitici op hun aardappelkist moesten gaan staan om te gaan roepen dat die lijn nonsens is, verbaast me niets. Voor de overlast moet je het niet laten, de Expressweg is al overlast genoeg. Alleen, waarom zou je een dure nieuwe lijn bouwen, als je ze voorlopig niet nodig hebt? Laat de mogelijkheid echter niet blokkeren voor de toekomst.

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)

Geplaatst: 16 mei 2009, 09:56
door Hogersluys
Trammist schreef:Ehm, er wordt wel al decennialang een reservatiestrook vrijgehouden langs de E34 voor een goederenspoorlijn! Of zijn ze dat allemaal verheten misschien?
Bestaat daar cartografisch materiaal van?

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)

Geplaatst: 16 mei 2009, 09:58
door Shrek
Ik denk dat ze toch nog altijd dat kanaal moeten verbreden. Daar is lang niet zoveel werk aan en de haven van antwerpen laat duidelijk zien dat binnenschepen heel bruikbaar zijn voor het vervoer naar het hinterland :) De spoorlijn langs de E34 zal op lang termijn wel nodig zijn, maar voorlopig graken ze er met enkel de liekenshoektunnel nog wel uit denk ik :P

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)

Geplaatst: 16 mei 2009, 21:17
door tomdg
Het Nieuwsblad schreef: 'Alleen lasten, geen voordeel'

KAPRIJKE - 'Zo'n spoorlijn zou onze gemeente doorklieven', reageert burgemeester Filip Gijssels (Samen). 'Daarnaast brengt een spoorweg heel wat omgevingshinder met zich mee. Wij zouden alleen maar de lasten dragen en er geen enkel voordeel bij hebben. Men zou er beter een prioriteit van maken om van die expresweg een autosnelweg te maken. Alle respect voor wie tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal is, maar ze moeten alleen geen doekje voor het bloeden zoeken in een alternatief dat dezelfde problemen met zich meebrengt op andere plaats.' (cte)
Een autosnelweg brengt dan geen vervuiling/hinder?
Het Nieuwsblad schreef: 'Gewoon belachelijk'
Hoeveel hectare gebied zou zo'n spoorlijn opslorpen?
Een kanaal/autosnelweg neemt volgens mij zeker zoveel plaats in als het niet meer is...

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)

Geplaatst: 17 mei 2009, 02:03
door Shrek
het kanaal en de autosnelweg moeten alleen maar verbreed worden, dat neemt op zich zeker niet zoveel plaats in als een nieuwe bedding naast de snelweg. Maar vroeg of laat zal die 2de spoorlijn er toch moeten komen, dus het is eerder een kwestie van prioriteit :wink:

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)

Geplaatst: 17 mei 2009, 14:14
door Hogersluys
tomdg schreef: Een autosnelweg brengt dan geen vervuiling/hinder?
Het verschil is dat die autosnelweg er in de praktijk al ligt. Nadat de gelijkvloerse kruisingen één voor één weggewerkt worden zal de expresweg alleen van etiket veranderen.

Het valt me trouwens op dat er de laatste jaren veel spoorlijnen naast autosnelwegen gelegd worden. Opzich is dat wel een goede evolutie, het landschap wordt immers op die manier immers slechts éénmaal doorsneden. Maar ik vraag me af of het geen problemen geeft. Ik kan me goed voorstellen dat veel boogstralen nogal krap zijn voor treinen. Een autosnelweg en een treinverbinding vereisen een geheel ander ontwerp.

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)

Geplaatst: 17 mei 2009, 21:31
door treinbruno
Wel goed voor SCM, dan kan het brugje in balgerhoek blijven staan :-P

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knok

Geplaatst: 18 okt 2010, 22:34
door bobke
Ik weet niet goed waar ik dit bericht zou plaatsen, denk dat het hier wel past.
Infrabel heeft een presentatie gegeven van het derde spoor tussen Brugge en de splitsing aan Dudzele.

Filmpje van tien min op volgende site : http://brugge.be/internet/nl/content/ni ... espoor.htm

Ik heb er wel mijn commentaar bij.
Het is geen wonder dat het zoveel geld kost, zoveel complete nieuwe bruggen. Ik vraag me toch af of dit wel nodig was. Men kon er toch ernaast een nieuwe brug voor één spoor bouwen ipv 3 (zo'n meerkost).
Die Brug aan de Blankenbergse steenweg kan ook niet mijn goedkeuring vinden. Kunnen ze die perrons van Brugge-sint-pieters niet een beetje verder leggen zodat de brug een normale breedte van de drie sporen kan hebben ipv nu zo'n hele brede brug omdat vlak naast de brug een breed perron begint te lopen (zo'ne meerkost). Kvraag me af waar ze het geld van halen.
Er worden zoveel investeringen van de baan geschoven (nieuwe spoorlijnen etc) omdat er geen geld voor is, maar voor dit smijten ze net met geld. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat het derde spoor er niet moet komen. Die mag er zeker komen, maar wees eens redelijk en verkwist the money niet aan dure bruggen.

Re: Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knok

Geplaatst: 18 okt 2010, 23:43
door Shrek
De meerkost gaat duidelijk naar de verfraaiing van het geheel, ik vermoed dat de stad hier ook een centje aan zal bijdragen :wink:
Zeggen ze in dat filmpje nu dat de aansluiting naar blankenberge enkelsporig wordt ?