Driehavensverbinding (spoorlijn langs E34 Antwerpen-Knokke)
Geplaatst: 15 mei 2009, 20:00
Nu de verbreding van het Schipdonkkanaal definitief naar de prullenbak is verwezen duikt opnieuw een oud plan op, een spoorlijnen parallel met de E34 Antwerpen - Knokke die de drie grootste havens in dit land met elkaar zou verbinden (een driehavensverbinding dus). Hieronder wat recente artikels over de kwestie:
Ik vraag me daarom af hoe jullie over dit ingrijpende project denken. Ik hoor bedragen van 1 miljard euro, dat is niet min. Het zal dus een rendabele spoorlijn moeten zijn eer de kosten zullen terugverdient worden. Denken jullie dus dat dergelijke spoorlijn genoeg trafiek zal genereren? Is het sop de kolen waard?
En de reacties van de burgemeesters in de betrokken gemeenten (die zijn op zijn zachts gezegd niet echt positief).Het Nieuwsblad schreef:BRUGGE/DAMME/KNOKKE-HEIST - 'Een ongelooflijk domme zet van Bart Tommelein', zegt Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) op het feit dat Open VLD, met de verkiezingen in zicht, hun steun voor de verbreding van het Schipdonkkanaal opzeggen.
'Ik hoorde hen vijf dagen geleden nog zeggen op een debat dat ze resoluut voorstander waren', zegt Crevits. 'En nu draaien ze compleet hun kar. Het ergste is echter dat we met de Vlaamse regering hadden afgesproken om te onderzoeken hoe we het probleem van het stroppende verkeer rond Brugge en de slechte binnenvaartverbinding van de haven van Zeebrugge op het hinterland konden oplossen. Nu gooit Open VLD met de verkiezingen in zicht alles al in de vuilnisbak. Dat is een aanfluiting voor iedereen die aan dit onderzoek heeft meegewerkt. Dat Open VLD daar dan direct het plan bij lanceert voor een spoorweg van 1miljard langs de N49, begrijp ik al helemaal niet. Dan ga je weer helemaal terug naar af, want daar is nog niets van studiewerk rond gebeurd.'
Tommelein zelf vindt dat vooral het 'getreuzel' van Crevits het verbredingsdossier onmogelijk maakt.
'We zijn één jaar met het milieu-effectenrapport bezig', zegt Crevits. 'Is dat zo oneindig lang? Dit gaat om een zeer ingrijpend en belangrijk dossier waar heel grondig studiewerk voor nodig was. Dat werk is overigens nog niet afgerond.'
De studie naar de effecten van de verzilting op de (landbouw)grond langs het kanaal is bijvoorbeeld nog maar pas afgerond. 'En de resultaten zijn lang niet zo slecht als er tot nu toe beweerd wordt', zegt Crevits.
Of een breder kanaal er nu wel moet komen of niet, daar wil de minister zich niet over uitspreken. 'Er zijn belangrijke vragen die op dit moment nog onbeantwoord blijven, maar daar dienen precies die studies voor', zegt Crevits. 'We moeten beseffen wat we weggooien als we dit plan naar de prullenbak verwijzen. De optimalisering van de ringvaart rond Brugge, de estuaire vaart, dat zijn inderdaad oplossingen die op korte termijn beterschap kunnen brengen, maar ze zullen het hele probleem rond de bereikbaarheid van de haven niet oplossen. Seine Schelde West gaat over de toekomst op lange termijn.' (tlb)
Het Nieuwsblad schreef: 'Alleen lasten, geen voordeel'
KAPRIJKE - 'Zo'n spoorlijn zou onze gemeente doorklieven', reageert burgemeester Filip Gijssels (Samen). 'Daarnaast brengt een spoorweg heel wat omgevingshinder met zich mee. Wij zouden alleen maar de lasten dragen en er geen enkel voordeel bij hebben. Men zou er beter een prioriteit van maken om van die expresweg een autosnelweg te maken. Alle respect voor wie tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal is, maar ze moeten alleen geen doekje voor het bloeden zoeken in een alternatief dat dezelfde problemen met zich meebrengt op andere plaats.' (cte)
Het Nieuwsblad schreef: 'Verkiezingskoorts zeker?'
EEKLO - 'Een spoorlijn zou een fysieke barrière zijn naar ons unieke krekengebied. En wat met de bruggen over de expresweg, die daar niet op afgestemd zijn: gaan ze die allemaal afbreken?' Volgens burgemeester Koen Loete (CD&V) is dit nieuwe spoor ingegeven door verkiezingskoorts. 'Iedereen neemt een standpunt in tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal: zou men niet beter de studies afwachten over de nog niet opgeloste vraagstukken? De capaciteitsverhoging op de spoorlijn Gent-Brugge en de daarmee samenhangende onteigeningen zouden versneld moeten worden. Daar zou extra geld voor vrijgemaakt moeten worden.' (cte)
Nu ja, dat de redacties van de burgemeesters niet positief zijn heeft op zich weinig met de project zelf te maken. Het zo oud als de straat dat buurtbewoners nieuwe plannen al afschieten nog voor ze op tafel liggen.Het Nieuwsblad schreef: 'Gewoon belachelijk'
MALDEGEM - 'Zou Bart Tommelein (de West-Vlaamse lijsttrekker voor Open VLD, nvdr.) wel goed weten wat hij zegt? Zou hij ooit al in onze streek geweest zijn?', doet burgemeester Johan De Roo (CD&V) bijzonder smalend over het voorstel. 'Ik ben al jaren radicaal tegen dat dossier. Hoeveel hectare gebied zou zo'n spoorlijn opslorpen? Hiervoor zouden meer onteigeningen nodig zijn dan bij de verbreding van het Schipdonkkanaal. Er is voorlopig te weinig geld voor een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge. Daarom haperen de onteigeningen. Hier zou dan wel geld voor zijn? Laat mij niet lachen.' (cte)
Ik vraag me daarom af hoe jullie over dit ingrijpende project denken. Ik hoor bedragen van 1 miljard euro, dat is niet min. Het zal dus een rendabele spoorlijn moeten zijn eer de kosten zullen terugverdient worden. Denken jullie dus dat dergelijke spoorlijn genoeg trafiek zal genereren? Is het sop de kolen waard?