
De SBB wil drie types kopen:
- IC stellen van 200m lengte.
- IR stellen van 200m lengte.
- IR stellen van 100m lengte.
De stellen moeten een topsnelheid hebben van minimum 200kph, en moeten over een actieve hellingscompensatie beschikken zodat men sneller door bochten kan rijden. Verder moet het optrek en afrem vermogen voldoende zijn.
Verdere eisen zijn:
- Voor alle drie de types:
- Doorgang tussen de rijtuigen op het bovendek (analoog aan de IC2000 rijtuigen).
- Koppelen en ontkoppelen van treinstellen in maximaal drie minuten.
- Voorzieningen voor een minibar.
- Electronisch reservatiesysteem, passagierstellers, veiligheidscamera's.
- Voor de IC types: Business en familie afdelingen, bagageafdeling en een restaurant.
Verder vraagt de SBB prijzen voor allerhande verschillende opties, en een die mij opviel is een op de baan gerichte videocamera aan beide treinuiteinden. Iets voor de treinfans?
Een treinstel van 200m zal waarschijnlijk uit 8 rijtuigen bestaan. Koppel je hiervan twee aan elkaar ontstaat een 400m lange trein van 16 rijtuigen, op dit moment ongeveer het langste wat langs de Zwitserse perrons past.