Pagina 1 van 9

Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 06 feb 2009, 11:10
door Chrizz
Het is een rommel op HSL Zuid. HSA dreigt zelfs om te vallen. Volgens diverse politici heeft HSA (een consortium van NS en KLM) er zelf een rommel van gemaakt. Toch wil minister van Verkeer en Waterstaat HSA overeind houden door een reddingsplan. Maar, is het wel zo eerlijk om HSA overeind te houden, terwijl er in Europa aardig wat vervoerders staan te springen om ook het HSL vervoer in Nederland te verzorgen? Zou het niet veel eerlijker zijn om een nieuwe aanbesteding te doen?

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 06 feb 2009, 13:07
door Infra_speed
Hoe kunnen ze de HSL volgens jou afschaffen als de infrastructuur er al is? Dan hebben wij al ons werk voor niks gedaan en al onze Belgische collega''s van A3 Antwerpse bouwwerken.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 06 feb 2009, 14:03
door Chrizz
Hiermee doel ik niet op het afschaffen van de infrastructuur, maar op de treindienst die men wil laten rijden. Die infrastructuur kun je vervolgens inzetten voor goederenvervoer.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 06 feb 2009, 14:04
door Bartjedj
Zoals al gezegd, is het niet mogelijk om de HSL-Zuid te gebruiken voor cargo.
Laten we spreken over realistische zaken, en niet dromen. Daar zijn andere sites voor...

BDJ

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 06 feb 2009, 14:12
door Chrizz
Rest nu de vraag of het niet beter is dat een andere vervoerder intekent op de HSL Zuid. HSA staat op het punt om om te vallen. Als dat gebeurd zijn we al helemaal nergens.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 06 feb 2009, 15:30
door rail s
Chrizz schreef:Rest nu de vraag of het niet beter is dat een andere vervoerder intekent op de HSL Zuid. HSA staat op het punt om om te vallen. Als dat gebeurd zijn we al helemaal nergens.
Waarom een andere vervoerder zoeken en dat bedrijf het alleenrecht geven?
Maak van deze lijn de eerste internationale open-acces hogesnelheidslijn.
Moet toch in 2010 of 2012.
Dan zou onze zakenman van Antwerpen naar Amsterdam kunnen kiezen voor de goedkoopste dienst(en) en de beste kwaliteit.
Dar zou pas vooruitgang zijn.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 06 feb 2009, 15:56
door pietje
rail s schreef: Waarom een andere vervoerder zoeken en dat bedrijf het alleenrecht geven?
Maak van deze lijn de eerste internationale open-acces hogesnelheidslijn.
Moet toch in 2010 of 2012.
Dan zou onze zakenman van Antwerpen naar Amsterdam kunnen kiezen voor de goedkoopste dienst(en) en de beste kwaliteit.
Dar zou pas vooruitgang zijn.
Je hebt gelijk, nu nog de vakbonden de uit de 19de eeuw krijgen en ze eindelijk de 21ste eeuw binnenkrijgen.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 06 feb 2009, 15:57
door rail s
pietje schreef:
rail s schreef: Waarom een andere vervoerder zoeken en dat bedrijf het alleenrecht geven?
Maak van deze lijn de eerste internationale open-acces hogesnelheidslijn.
Moet toch in 2010 of 2012.
Dan zou onze zakenman van Antwerpen naar Amsterdam kunnen kiezen voor de goedkoopste dienst(en) en de beste kwaliteit.
Dar zou pas vooruitgang zijn.
Je hebt gelijk, nu nog de vakbonden de uit de 19de eeuw krijgen en ze eindelijk de 21ste eeuw binnenkrijgen.
Dus pas die pol maar aan...

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 06 feb 2009, 16:06
door treinbruno
maar dan krijg je misschien iets zoals in engeland :roll:

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 06 feb 2009, 16:36
door rail s
treinbruno schreef:maar dan krijg je misschien iets zoals in engeland :roll:
Wat is het probleem in Groot-Brittanië?
1) Er was de privatisering van de infrastructuur; en wel zeeeer foute beslissing die nu rechtgezet is, maar waar men nog altijd de gevolgen van draagt.
2) Te weinig controle op de spoorbedrijven (op te lossen door een op de duitse eisenbahn-bundesamt (verantwoordelijk voor de Duitse infrastructuur in handen van 100 verschillende ondernemingen) geïnspireerde Europeese spoorwegcontrole-organisatie op te richten)
In Japan en Duitsland werkt privatisering wel.
Maar ik heb het eigenlijk niet over de privatisering van binnelandse personenvervoer per spoor, maar over internationaal personenvervoer per spoor.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 06 feb 2009, 20:56
door Steven
rail s schreef: Waarom een andere vervoerder zoeken en dat bedrijf het alleenrecht geven?
Maak van deze lijn de eerste internationale open-acces hogesnelheidslijn.
Moet toch in 2010 of 2012.
Dan zou onze zakenman van Antwerpen naar Amsterdam kunnen kiezen voor de goedkoopste dienst(en) en de beste kwaliteit.
Dar zou pas vooruitgang zijn.
als er echte keuze zou zijn wil dat zeggen dat je met een ticket van firma a niet op de trein van firma b mag want alleen dan kan er echte concurrentie zijn. maar dan wil zeggen dat je met firma a enkel die van 10u kan nemen aangezien firma b de trein van 11u in beheer heeft. Het uitbesteden aan 1 firma die alle treinen op die lijn laat rijden moet wel kunnen.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 07 feb 2009, 13:50
door jan_olieslagers
Steven schreef:maar dan wil zeggen dat je met firma a enkel die van 10u kan nemen aangezien firma b de trein van 11u in beheer heeft. Het uitbesteden aan 1 firma die alle treinen op die lijn laat rijden moet wel kunnen.
Tsja, firma A en firma B zouden natuurlijk ook afspraken kunnen maken... maar bij NMBS wordt nog steeds in monopolies gedacht. Wie sprak daar van de 19de eeuw? Luchtvaartmaatschappijen kennen wel het code-share principe, waarom zou dat op het spoor niet kunnen? En dat is maar één van de mogelijke formules.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 07 feb 2009, 20:40
door Bartjedj
In de luchtvaart heb je dat inderdaad, en zelfs op 2 manieren:
De maatschappijen en steden zijn zuiver indicatief.

1) Brussels Airlines legt een vliegtuig in naar Helsinki. American Airlines heeft reeds een vlucht van NY naar Brussel, maar wil zijn reizigers de mogelijkheid bieden om vlot door te reizen naar Helsinki. Ze kunnen echter geen eigen toestel inleggen. Dus verkopen ze een deel van de tickets van Brussels Airlines in hun naam.

De interessantere 2) Een vlucht van United kan niet doorgaan en wordt geannuleerd. UA koopt voor zijn reizigers enkele tickets bij een andere maatschappij, om zo zijn reizigers toch op hun bestemming te krijgen.

Maar dit is niet zo simpel als het lijkt. Om dit uit te voeren heb je personeel nodig, en is een serieuze administratie nodig. Niet zo simpel uit te voeren.

BDJ

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 07 feb 2009, 23:12
door LHOON
rail s schreef: Maar ik heb het eigenlijk niet over de privatisering van binnelandse personenvervoer per spoor, maar over internationaal personenvervoer per spoor.
Men wil naar een verenigd europa streven, wat maakt het verschil tussen nationaal en internationaal dan nog uit?
Vele internationale treinen (zoals de Benelux) hebben bovendien ook nationaal een sterke rol.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 08 feb 2009, 20:39
door Chrizz
Het probleem met Nederland is dat ze in kwesties als het OV nogal graag met aanbesteden werken. Dus ik geef idd gelijk: zet meerdere vervoerders op de HSL...