Pagina 1 van 1

Keulen-Hamburg

Geplaatst: 13 nov 2008, 20:18
door 17 01 1950
Beste allemaal,

Eerst en vooral groet ik als nieuweling alle treinforummers.
Ik heb een vraag: In het verlengde W.E. van 9 tot 12 nov. 2008 zijn we per spoor naar Hamburg heen en terug gereisd. De IC trein naar Hamburg, vertrokken met 20 min. vertraging uit Keulen reed om de verloren tijd in te halen tussen Dortmund en Hamburg 205 Km/u.. Dit was ten minste de snelheid die in achterzijde van de wagon op het scherm kwam. Klopt dat? Bovendien merkte ik dat deze nogal drukkke route tussen Dortmund en Osnabrück bovendien voor een deel, o.a. ter hoogte van Capelle, slechts enkelsporig is. Ook daar haalde de trein snelheden van 160 à 180 km/u.
Kan er mij iemand meer vertellen over de snelheden, die momenteel door gewone treinen gereden worden en in het bijzonder in Duitsland? De snelheid van deze Intercity Stuttgart-Stralsund ligt dus op bepaalde delen van het traject merkelijk hoger als van bij vb. de Thalys tussen Keulen en Luik, die bovendien tussen Luik en Brussel ook maar 200 km/u. rijdt ...

Re: Keulen-Hamburg

Geplaatst: 13 nov 2008, 20:29
door Shrek
de thalys rijdt tussen leuven en luik weldegelijk 300 km/h hoor :wink: maar snelle IC's (200 km/h) zijn in duitsland heel normaal :P

Re: Keulen-Hamburg

Geplaatst: 13 nov 2008, 21:37
door Steven
tja het over snelheid gaan, is te zien hoe streng ze daar op zijn bij de duitsers he. Wat schrek schrijft klopt, de thalys gaat zeker aan 300 km/u tussen luik en leuven.

Re: Keulen-Hamburg

Geplaatst: 13 nov 2008, 23:40
door treinbruno
tussen osnabruck en bremen mag er normaal 200 gereden worden,
tussen dortmund en osnabruck weet ik niet omdat mijn trein van hamburg naar keulen via gelsenkirchen ging

Re: Keulen-Hamburg

Geplaatst: 14 nov 2008, 00:08
door dentheo
Steven schreef:tja het over snelheid gaan, is te zien hoe streng ze daar op zijn bij de duitsers he. Wat schrek schrijft klopt, de thalys gaat zeker aan 300 km/u tussen luik en leuven.
Steven hij had het over : tussen Leuven en Brussel....

Re: Keulen-Hamburg

Geplaatst: 14 nov 2008, 00:19
door Steven
dentheo schreef:
Steven schreef:tja het over snelheid gaan, is te zien hoe streng ze daar op zijn bij de duitsers he. Wat schrek schrijft klopt, de thalys gaat zeker aan 300 km/u tussen luik en leuven.
Steven hij had het over : tussen Leuven en Brussel....
er staat LUIK en brussel :wink:
tussen leuven en brussel mag hij zelfs maar 160, al moet het daar ook nog 200 worden met ETCS.

Re: Keulen-Hamburg

Geplaatst: 14 nov 2008, 10:49
door 17 01 1950
Beste allemaal,

Ik heb het inderdaad over Leuven-Brussel, maar ook over Bremen - Osnabrück en het enkelsporig stuk tussen Dortmund en Osnabrück. Weet iemand waarom er een gedeelte enkelsporig is op deze drukke lijn en welk deel is juist enkelsporig?

Re: Keulen-Hamburg

Geplaatst: 14 nov 2008, 11:09
door Adler
17 01 1950 schreef:Beste allemaal,

Ik heb het inderdaad over Leuven-Brussel, maar ook over Bremen - Osnabrück en het enkelsporig stuk tussen Dortmund en Osnabrück. Weet iemand waarom er een gedeelte enkelsporig is op deze drukke lijn en welk deel is juist enkelsporig?
Het enkelsporig stuk waar u over spreekt is het stuk tussen Dortmund Hbf en Münster(Westf) Hbf (over Werne a.d. Lippe, Capelle, Ascheberg, Davensberg, Amelsbüren) (KBS 411).
Dat wordt normaal enkel gebruikt door regionale treinen, misschien werd uw IC langs die lijn gebracht wegens de drukte op de parallelle lijn over Hamm(Westf).
Intercity's tussen Dortmund Hbf en Münster(Westf) Hbf en verder naar Osnabrück Hbf gaan normaal via Hamm(Westf), dat stuk is wel dubbelsporig (KBS 415, 410, 455).

De enkelsporige lijn 411 wordt ook wel ADAC-bahn genoemd, volgens de eerste letters van de stations vanuit de richting Münster.
Vanaf 14 december komt deze lijn in het bezit van eurobahn.

Re: Keulen-Hamburg

Geplaatst: 14 nov 2008, 11:53
door Joris
Hallo,
Adler schreef:De enkelsporige lijn 411 wordt ook wel ADAC-bahn genoemd, volgens de eerste letters van de stations vanuit de richting Münster.
En dat heeft niks te maken met een Duitse versie van de VAB?
Groeten,
Joris De Mol

Re: Keulen-Hamburg

Geplaatst: 14 nov 2008, 14:34
door 17 01 1950
Ik heb inderdaad info gevonden over Bahnstrecke 411 op Wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstreck ... C3%BCnster
Het is wel zo, dat momenteel alle IC' s van Keulen naar Hamburg H/T. over dit spoor rijden ...

Mvg en bedankt voor alle hulp!

Re: Keulen-Hamburg

Geplaatst: 14 nov 2008, 21:23
door dentheo
Steven schreef:
dentheo schreef:
Steven schreef:tja het over snelheid gaan, is te zien hoe streng ze daar op zijn bij de duitsers he. Wat schrek schrijft klopt, de thalys gaat zeker aan 300 km/u tussen luik en leuven.
Steven hij had het over : tussen Leuven en Brussel....
er staat LUIK en brussel :wink:
tussen leuven en brussel mag hij zelfs maar 160, al moet het daar ook nog 200 worden met ETCS.
Sorry ik maak direkt afspraak bij mijn oogarts... ik lees al dingen die er "moeten" staan, maar er "niet" staan...

Re: Keulen-Hamburg

Geplaatst: 16 nov 2008, 16:14
door wimpiespoor
17 01 1950 schreef:Beste allemaal,

Ik heb het inderdaad over Leuven-Brussel, maar ook over Bremen - Osnabrück en het enkelsporig stuk tussen Dortmund en Osnabrück. Weet iemand waarom er een gedeelte enkelsporig is op deze drukke lijn en welk deel is juist enkelsporig?
Het enkelsporige trajectdeel ligt tussen Lünen (ten Noorden van Dormund) en Münster. Waarom dit traject enkelsporg is? Zie "Bahnstrecke Preußen–Münster". De maximum snelheid op dit traject is 160 km/uur.
Tussen Münster en Osnabrück, tussen Osnabrück en Bremen, en tussen Bremen en Hamburg, is de maximum snelheid over het grootste deel 200 km/uur.
Wim