NMBS zoekt wagons
Geplaatst: 29 okt 2008, 22:35
EEKLO/WAARSCHOOT/EVERGEM - Bij de spoorwegen zitten ze met een groot probleem: zij weten niet over hoeveel rollend materiaal ze beschikken en blijkbaar weten ze ook niet waar het zich bevindt.
Hoe kun je anders de uitleg interpreteren van de woordvoerder van de NMBS dat ze een oplossing zoeken voor de overvolle piekuurtrein die in Eeklo vertrekt om 7.14 uur maar daarvoor 'eerst hun materiaal moeten inventariseren'.
Al ruim een maand zijn ze bezig en de inventarisatie gaat onverdroten verder. In de meeste kan bedrijven zoiets kan met een simpele tik op de computer. Bij de spoorwegen heeft men meer dan een maand nodig om te tellen hoeveel wagons men heeft. Een paar wagons op een verkeerde plaats gelegd, of verloren gereden en nooit meer teruggekomen.
Aan deze manier van inventariseren hebben de reizigers die elke dag de piekuurtrein nemen allang geen boodschap meer. De service die de NMBS hen biedt, is niet ondermaats maar gewoon schandalig.
Twee wagons zijn beschikbaar. Die zitten sinds de start van het academiejaar eind september al van in Eeklo propvol. Wie opstapt in Waarschoot en Sleidinge moet 'genoegen' nemen met een staanplaats of hoopt stiekem op een klapstoeltje. In Evergem mag je al blij zijn als je nog in de trein gelepeld kunt worden. Nota bene een station dat na een lange sluiting is heropend en waar men zoveel mogelijk reizigers wil aantrekken. Krijg maar eens aan je baas uitgelegd dat je de trein niet op mocht.
Vvorige week hadden de pendelaars iets om naar uit te kijken. 'Oef: volgende week is het herfstvakantie en zal de situatie - zonder de schoolkinderen - iets beter zijn.' Dat was zonder de NMBS gerekend. Slechts één wagon stond op het perron te wachten. Maandag heette het nog dat het een technisch probleem was en dat op dinsdag het probleem opgelost zou zijn. Niets van, blijkbaar is het probleem ernstiger dan gedacht want ook dinsdag was er slechts één overvolle en veel te warme wagon beschikbaar.
Dus wisten de pendelaars opnieuw waarover praten: de abominabele service van onze nationale spoorwegmaatschappij. Dat de uren van de treinen vorig jaar werden aangepast en afgestemd op de schooluren in Eeklo, daar hebben deze gebruikers geen boodschap aan. Gevolg is dat ze met een trein eerder veel te vroeg op hun bestemming zijn en met een trein later niet op tijd.
Als een nieuwe dienstregeling noodzakelijk is die flexibiliteit vereist van de reizigers, mag je ook verwachten dat de spoorwegmaatschappij over voldoende materieel beschikt om piekmomenten op te vangen en daarvoor geen ellenlange studies of telrondes nodig heeft. Want nu blijft elke dag een deel van de klanten in te warme wagons zitten. Een ander deel blijft letterlijk in de kou staan op het perron. Het kan toch niet dat de pendelaars voor deze dienstverlening nog moeten betalen? Wie op restaurant een kreeft bestelt, neemt toch ook geen genoegen met een potje krabsla en het excuus dat het fornuis niet werkt?
De treinreizigers verdienen van de NMBS een vergoeding te ontvangen om elke dag deze 'service' te willen ondergaan en nog niet voor de wagen te hebben gekozen. (osw/rvh)
Bron:Het Nieuwsblad.be
BDJ
Hoe kun je anders de uitleg interpreteren van de woordvoerder van de NMBS dat ze een oplossing zoeken voor de overvolle piekuurtrein die in Eeklo vertrekt om 7.14 uur maar daarvoor 'eerst hun materiaal moeten inventariseren'.
Al ruim een maand zijn ze bezig en de inventarisatie gaat onverdroten verder. In de meeste kan bedrijven zoiets kan met een simpele tik op de computer. Bij de spoorwegen heeft men meer dan een maand nodig om te tellen hoeveel wagons men heeft. Een paar wagons op een verkeerde plaats gelegd, of verloren gereden en nooit meer teruggekomen.
Aan deze manier van inventariseren hebben de reizigers die elke dag de piekuurtrein nemen allang geen boodschap meer. De service die de NMBS hen biedt, is niet ondermaats maar gewoon schandalig.
Twee wagons zijn beschikbaar. Die zitten sinds de start van het academiejaar eind september al van in Eeklo propvol. Wie opstapt in Waarschoot en Sleidinge moet 'genoegen' nemen met een staanplaats of hoopt stiekem op een klapstoeltje. In Evergem mag je al blij zijn als je nog in de trein gelepeld kunt worden. Nota bene een station dat na een lange sluiting is heropend en waar men zoveel mogelijk reizigers wil aantrekken. Krijg maar eens aan je baas uitgelegd dat je de trein niet op mocht.
Vvorige week hadden de pendelaars iets om naar uit te kijken. 'Oef: volgende week is het herfstvakantie en zal de situatie - zonder de schoolkinderen - iets beter zijn.' Dat was zonder de NMBS gerekend. Slechts één wagon stond op het perron te wachten. Maandag heette het nog dat het een technisch probleem was en dat op dinsdag het probleem opgelost zou zijn. Niets van, blijkbaar is het probleem ernstiger dan gedacht want ook dinsdag was er slechts één overvolle en veel te warme wagon beschikbaar.
Dus wisten de pendelaars opnieuw waarover praten: de abominabele service van onze nationale spoorwegmaatschappij. Dat de uren van de treinen vorig jaar werden aangepast en afgestemd op de schooluren in Eeklo, daar hebben deze gebruikers geen boodschap aan. Gevolg is dat ze met een trein eerder veel te vroeg op hun bestemming zijn en met een trein later niet op tijd.
Als een nieuwe dienstregeling noodzakelijk is die flexibiliteit vereist van de reizigers, mag je ook verwachten dat de spoorwegmaatschappij over voldoende materieel beschikt om piekmomenten op te vangen en daarvoor geen ellenlange studies of telrondes nodig heeft. Want nu blijft elke dag een deel van de klanten in te warme wagons zitten. Een ander deel blijft letterlijk in de kou staan op het perron. Het kan toch niet dat de pendelaars voor deze dienstverlening nog moeten betalen? Wie op restaurant een kreeft bestelt, neemt toch ook geen genoegen met een potje krabsla en het excuus dat het fornuis niet werkt?
De treinreizigers verdienen van de NMBS een vergoeding te ontvangen om elke dag deze 'service' te willen ondergaan en nog niet voor de wagen te hebben gekozen. (osw/rvh)
Bron:Het Nieuwsblad.be
BDJ