Pagina 1 van 2
Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 17 sep 2008, 11:52
door Steve
Deredactie, met beelden:
In Veurne is vanochtend een vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen toen hij met zijn voertuig van de E40 reed en op het lagergelegen spoor belandde. Het wrak werd daarna aangereden door een trein, maar daarbij vielen geen gewonden.
De vrachtwagen met Luxemburgse nummerplaat zou vanochtend vroeg van een brug op de E40 gereden zijn. Het voertuig kwam op de sporen terecht en werd daar om 5.30 uur licht aangereden door de eerste trein vanuit Veurne naar Diksmuide.
De vrachtwagenchauffeur kwam bij de val van de brug gedeeltelijk onder zijn stuurcabine terecht en was op slag dood. Het slachtoffer is een 36-jarige man uit Hamois in de provincie Namen. Hij was op de terugweg uit Portugal en vervoerde een lading diepvriesproducten.
In de trein vielen geen gewonden. De 12 passagiers konden de plaats van het ongeluk te voet verlaten. De brandweer kwam ter plekke met extra manschappen om het voertuig van de sporen te halen.
Door het ongeluk was er vanochtend tijdelijk geen treinverkeer tussen De Panne en Diksmuide. Er werden vervangbussen ingelegd. Rond 8.30 uur is het spoor opnieuw vrijgegeven.
Het parket is een onderzoek gestart. Het wil onder meer nagaan of de vrachtwagen door een technische mankement of door derden van de E40 is geraakt. Als dat niet zo is, dan is de trucker vermoedelijk in slaap gevallen. Vermoed wordt ook dat de vrachtwagen al enige tijd op het spoor lag toen de aanrijding gebeurde.
Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 17 sep 2008, 12:15
door Bartjedj
Spijtig voorval.
Maar er passeert toch genoeg verkeer op de E40 naar Frankrijk om te zien dat er iets mis is. Doorgebroken afsluiting, doorgebroken vangrail...
BDJ
Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 17 sep 2008, 12:45
door Steve
Bartjedj schreef:Spijtig voorval.
Maar er passeert toch genoeg verkeer op de E40 naar Frankrijk om te zien dat er iets mis is. Doorgebroken afsluiting, doorgebroken vangrail...
BDJ
Ja en nee. Eerst en vooral is het, zeker tussen 3 en 5 uur 's nachts, betrekkelijk rustig op dit stuk van de E40. En bovendien is het er pikkedonker, dus je moet al vrij goed opletten om het op te merken.
Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 17 sep 2008, 13:38
door treinbruno
De lijn ligt nog altijd plat staat er op de infoschermen in gent. Tussen diksmuide en de panne wordt alles door bussen vervangen
Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 17 sep 2008, 16:27
door HLE 2302
jammer, er was helaas toch geen hulp meer te bieden
jammerlijke gebeurtenis, maar zo'n dingen gebeurgen nu eenmaal
greetz 2302
Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 17 sep 2008, 21:22
door jymmbco
héél jammerlijk, maar nog een geluk (bij een ongeluk) dat er geen slachtoffers gevallen zijn op de trein. Het had héél wat erger kunnen zijn...
Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 17 sep 2008, 21:26
door treinbruno
ja inderdaad
ook wel toeval dat dit net boven een spoorweg gebeurt

Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 17 sep 2008, 21:36
door jymmbco
en dan te denken aan de reactie van de TB die plotseling een vrachtwagen ziet liggen op de sporen.... zal ook wel gevloekt hebben .
Vraagje aan de specialisten : stel dat die trein aan een snelheid van 120 afkwam, hoe lang zou dan een noodremming duren ?
Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 17 sep 2008, 21:37
door Bartjedj
Is ook al wegbruggen gebeurd, net als bruggen over waterlopen.
Een brug is een verhoog, en van een verhoog kan je afvallen.
Dat is nu eenmaal een fysieke wet
BDJ
Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 17 sep 2008, 22:24
door Wover
jymmbco schreef:en dan te denken aan de reactie van de TB die plotseling een vrachtwagen ziet liggen op de sporen.... zal ook wel gevloekt hebben .
Vraagje aan de specialisten : stel dat die trein aan een snelheid van 120 afkwam, hoe lang zou dan een noodremming duren ?
In het geval van een AM96 zou ik rekenen op een 230 à 260m. De AM96 hebben magneetremmen waardoor ze vrij snel stilstaan. Bij de MW41 werken die zelfs nog beter en ik denk zelfs dat die op minder dan 200m stilstaat.
Maar je moet net als met auto's ook rekenen op de reactiesnelheid die toeneemt naarmate je sneller rijdt. En aan 120 kunnen 2 seconden reactietijd (=66m) het verschil tussen stilstaan of het obstakel raken maken...
Bovendien zijn op de meeste treinen de lichten enorm ontoereikend. Meestal zie je maar maximum 5m voor je trein. Nuja, dat was toch mijn indruk bij die enkele stuurpostritjes die ik heb gedaan.
Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 17 sep 2008, 23:00
door Bartjedj
Treinlichten zijn inderdaad niet veel. Als je een 96 of een 13 op bright zet, zie je nog iets, anders is het helemaal weinig soeps.
BDJ
Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 17 sep 2008, 23:06
door Steven
Een break bij noodremming aan 120 km/u is +- 700m een MS 96 zal daar ongeveer een 500 meter voor nodig hebben een trein die korter stopt maakt anders te veel gewonden bij de passagiers. Een beetje menselijk blijven aub. Er jullie ook attent op maken dat de magneetremmen maar in dienst blijven tot de snelheid gezakt is onder de 50 km/u nadien lossen die magneten terug.
Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 17 sep 2008, 23:09
door 1607
Steven schreef:Een break bij noodremming aan 120 km/u is +- 700m een MS 96 zal daar ongeveer een 500 meter voor nodig hebben een trein die korter stopt maakt anders te veel gewonden bij de passagiers. Een beetje menselijk blijven aub. Er jullie ook attent op maken dat de magneetremmen maar in dienst blijven tot de snelheid gezakt is onder de 50 km/u nadien lossen die magneten terug.
een noodremming bij am96 kan korter ze heb het nog meegemaakt dat hij op nog geen 300m stil stond. en dit aan een 120km/u
Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 18 sep 2008, 02:06
door 16erke
Wat ik wel vreemd vind, Hij is van de brug naar beneden gestort zodat de trein er op in reed.
Heeft hij dan niets van bovenleiding meegehad tijdens het op de sporen vallen? dat is tog bijna onmogelijk?...
Re: Trein ramt vrachtwagen in Veurne
Geplaatst: 18 sep 2008, 07:28
door Adler
Spannerke schreef:Wat ik wel vreemd vind, Hij is van de brug naar beneden gestort zodat de trein er op in reed.
Heeft hij dan niets van bovenleiding meegehad tijdens het op de sporen vallen? dat is tog bijna onmogelijk?...
De vrachtwagen lag niet dwars over de sporen. Enkel het achterste gedeelte kwam te dicht bij het spoor.