Pagina 1 van 2
Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 20 jul 2008, 22:33
door Daniël
Treinbotsing ternauwernood voorkomen
In Landgraaf is een botsing tussen twee treinen zondagavond op het nippertje voorkomen.Een passagierstrein die van Kerkrade naar Heerlen reed is vermoedelijk door een rood sein gereden. Op dat moment kwam er op hetzelfde spoor vanuit de andere richting de trein naar Aken.
Door tijdig ingrijpen van de verkeersleiding kon een botsing ternauwernood worden voorkomen.
De treinen kwam op tachtig meter van elkaar tot stilstand. De spoorwegpolitie onderzoekt de bijna-botsing ter plekke. Daardoor is er geen treinverkeer mogelijk.
Bron:
L1
ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
Uitgegeven: 20 juli 2008 22:12
Laatst gewijzigd: 20 juli 2008 22:28
DRIEBERGEN - De treindienstleiding van ProRail heeft zondagavond even na acht uur een botsing tussen twee treinen bij het Limburgse Landgraaf op het laatste nippertje voorkomen. Dat heeft een woordvoerder van de spoorwegpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) laten weten.
De bijna-botsing werd vermoedelijk veroorzaakt doordat een passagierstrein van Veolia richting Heerlen door een rood sein reed op het moment dat een trein richting Duitsland naderde. De treindienstleiding greep in en maande de machinist van het Veolia-voertuig tot stoppen.
Het treinverkeer bij Landgraaf is stilgelegd op last van de spoorwegpolitie, die zondagavond nog een onderzoek begint naar het incident. De stremming duurt in elk geval tot het einde van de dienstregeling zondag. Op het traject Heerlen-Kerkrade-Centrum worden bussen ingezet.
Enkelspoors
De twee treinen waren mogelijk frontaal met elkaar in botsing gekomen als niet was ingegrepen. De zogenoemde Heuvellandlijn is enkelspoors. Hoe de treindienstleiding het voertuig van Veolia heeft laten stoppen is niet bekend. Een woordvoerster van ProRail wilde niet verder op de zaak ingaan.
Directeur Frank van Zetten van Veolia Rail liet weten niet te begrijpen waarom de automatische trein beïnvloeding (ATB) niet heeft gewerkt. Deze automatische rem reageert op het rijden door een rood sein. "Wat er is gebeurd, roept vraagtekens op", aldus Van Zetten.
Rood
Hij wil niet speculeren over het gebeuren maar wacht eerst het onderzoek af. Wel erkent hij dat het "erop lijkt" dat de machinist door rood is gereden. De trein van Veolia was net van station Landgraaf vertrokken.
"Er was geen signaal binnengekomen dat een vertrek onveilig was", aldus Van Zetten. "De snelheid van de vertrekkende trein was dusdanig dat die onmiddellijk kon remmen en een botsing met de Duitse trein van Heerlen naar Aken kon voorkomen".
In de trein zaten slechts enkele passagiers. Die zijn met bussen vervoerd.
Bron:
Nu.nl
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 20 jul 2008, 23:59
door Wover
Is het niet zo dat ATB onder een bepaalde snelheid niet werkt? Ik dacht dat dat 40 was...
Maar als het een enkelsporige lijn was wil dat zeggen dat er wellicht in dat station twee sporen lagen en dat de veolia trein een wissel heeft moeten nemen. Als die niet opengereden is wil dat dan weer zeggen dat er al een reisweg was aangelegd voor de veolia trein (aangezien de wissel in die richting lag)...
Ik ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek

.
ps: Bij het ongeval in Huy zou de reizigerstrein ook door een groen sein gereden zijn, dat terug op rood werd gezet door een seingever, terwijl de trein al voorbij het sein was. Maar dat zijn ook weer speculaties natuurlijk...
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 21 jul 2008, 00:11
door dentheo
Wover schreef:
ps: Bij het ongeval in Huy zou de reizigerstrein ook door een groen sein gereden zijn, dat terug op rood werd gezet door een seingever, terwijl de trein al voorbij het sein was. Maar dat zijn ook weer speculaties natuurlijk...
Maar hij kwam op het andere spoor uit, dwz dat de wachttijd voorbij was , anders kon de seingever toch geen wissels verleggen ??
Is die wachttijd na het terugnemen van groen geen TWEE minuten ????
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 21 jul 2008, 05:26
door Nils
Wover schreef:Is het niet zo dat ATB onder een bepaalde snelheid niet werkt? Ik dacht dat dat 40 was...
Maar als het een enkelsporige lijn was wil dat zeggen dat er wellicht in dat station twee sporen lagen en dat de veolia trein een wissel heeft moeten nemen. Als die niet opengereden is wil dat dan weer zeggen dat er al een reisweg was aangelegd voor de veolia trein (aangezien de wissel in die richting lag)...
Ik ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek

.
ps: Bij het ongeval in Huy zou de reizigerstrein ook door een groen sein gereden zijn, dat terug op rood werd gezet door een seingever, terwijl de trein al voorbij het sein was. Maar dat zijn ook weer speculaties natuurlijk...
Ik dacht dat in Nederland op enkelspoor nog "klapwissels" voor kwamen. Hier ligt de wissel dan bestendig in een bepaalde stand, en wie dan uit de andere richting komt, moet deze wissel "openrijden" waarna de wissel terug keert naar de originele stand.
Ik kan niet zeggen dat daar zo een wissel lag, maar laten we ons ook niemand beschuldigen, zolang we er niet ht fijne van weten.
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 21 jul 2008, 08:42
door antwerpen noord tbs
Ligt er op die lijn geen ATB-nieuwe generatie?
Die reageert wel indien je door het rood rijdt ook bij snelheden minder dan 40 km/h.
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 21 jul 2008, 18:25
door Mark7758
Even samenvatten
De lijn Heerlen - Landgraaf - Aken heeft ATB NG. De duitse trein ook.
De lijn Landgraaf - Kerkrade heeft ATB (Dus onder de 40 km.h geen controle over door rood rijden.)
De wissel waren normaal centraal bediende wissels en geen klapwissels. (Deze komen nog maar op een paar lijnen voor. En het klappen worden door de beveiliging gedaan niet de trein zelf.
De oorzaak is al bekend bij IVW. Zij zullen ook een rapport hier over maken.
Tot die tijd ga ik niet niets melden over de oorzaak.
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 22 jul 2008, 14:42
door gysev
dentheo schreef:Wover schreef:
Maar hij kwam op het andere spoor uit, dwz dat de wachttijd voorbij was , anders kon de seingever toch geen wissels verleggen ??
Is die wachttijd na het terugnemen van groen geen TWEE minuten ????
Nee ! Als het moet kan het ook in twee seconden, maar je moet natuurlijk wel zeker zijn dat de trein stilstaat.
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 23 jul 2008, 00:27
door Bartjedj
En niet alleen jij, ook de computer.
Neen, zo gemakkelijk kan je een reisweg niet herroepen na het sluiten van een sein.
BDJ
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 23 jul 2008, 09:35
door edje
Mark7758 schreef:Even samenvatten
De lijn Heerlen - Landgraaf - Aken heeft ATB NG. De duitse trein ook.
De lijn Landgraaf - Kerkrade heeft ATB (Dus onder de 40 km.h geen controle over door rood rijden.)
De wissel waren normaal centraal bediende wissels en geen klapwissels. (Deze komen nog maar op een paar lijnen voor. En het klappen worden door de beveiliging gedaan niet de trein zelf.
De oorzaak is al bekend bij IVW. Zij zullen ook een rapport hier over maken.
Tot die tijd ga ik niet niets melden over de oorzaak.
Heerlen - landgraaf, heeft ATB-EG
Vanaf de aansluiting op Heerlen - landgraag tot Aken ligt er ATB-NG
Landgraaf - Kerkrade heeft ook gewoon ATB- EG
Materieel wat ATB-NG heeft, kan namelijk wel met ATB-EG omgaan. ( dus de installatie wat het Duitse treintje had (Talent))
Maar materieel wat ATB - EG heeft (het Veolia mat64 stel) kan ATB-NG niet zien, en zal dus de snelheid maximaal tot 40km/h toe laten.
Volgens mij komen klapwissels alleen op emplacementen voor.
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 23 jul 2008, 09:54
door Mark7758
Even over het herroepen van een sein.
Herroepen kan direct. En dus ieder moment. Het sein gaat terug naar Rood en de rijweg. Wissels en alles wat er achter het sein ligt blijft voor 120 seconden vast liggen.
Een andere rijweg van dat zelfde sein kan niet. Binnen die 2 minuten. Ook al staat de trein stil.
Dit alles hangt wel af waar de trein staat op het moment van herroepen. Staat de trein verder als de normale remweg afstand van het sein dan kan het je het sein tijdloos herroepen. (meer als 1 blok en een paar honderd meter.) Staat de trein binnen dit gebied dan blijft de rijweg gewoon 2 minuten vast liggen.
Veiligheid voor alles zeggen ze dan. (Ook ligt een heel emplacement vast voor 2 minuten.)
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 23 jul 2008, 10:05
door dentheo
Mark7758 schreef:Even over het herroepen van een sein.
Herroepen kan direct. En dus ieder moment. Het sein gaat terug naar Rood en de rijweg. Wissels en alles wat er achter het sein ligt blijft voor 120 seconden vast liggen.
Een andere rijweg van dat zelfde sein kan niet. Binnen die 2 minuten. Ook al staat de trein stil.
Dit alles hangt wel af waar de trein staat op het moment van herroepen. Staat de trein verder als de normale remweg afstand van het sein dan kan het je het sein tijdloos herroepen. (meer als 1 blok en een paar honderd meter.) Staat de trein binnen dit gebied dan blijft de rijweg gewoon 2 minuten vast liggen.
Veiligheid voor alles zeggen ze dan. (Ook ligt een heel emplacement vast voor 2 minuten.)
Dus door rood rijden na het herroepen kan wel, maar de wissels zouden moeten blijven liggen volgens het voordien ingestelde en vrijgeven traject .
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 23 jul 2008, 12:12
door Mark7758
Correct. Er is dus dan ook geen schade aan wissels (Zoals nu geweest) en de Mcn heeft geen schuld.
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 23 jul 2008, 12:23
door edje
Hmmm ik zou me als machinist toch wat gaan afvragen, als je vertrekt met groen, en je ATB code blijft maar 40 ondanks dat het baanvaksnelheid hoger is.
Als een trein aan het perron staat, en je hebt een groen sein, en de treindienstleider wil dat sein dekken, moet hij toch eerst even contact opnemen met de machinist.
Zomaar herroepen mag natuurlijk nooit.
En het is ook raar, als de trein naar Aken al onderweg is op het enkelsporig baanvak, dat een trein richting Heerlen ook vertrekt, dus het lijkt mij dat hij gewoon rood heeft gehad, en dat hij in alle drukte gewoon niet heeft opgelet.
Als ik met een trein vertrekt, blijf ik het sein in de gaten houden, tot ik hem passeer. Rood is heilig
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 23 jul 2008, 13:56
door Mark7758
Trein naar Aken had groen en ATB-NG werken.
Trein naar Heerlen had geen groen en ook niet voor een paar seconden.
Wissel kapot gereden.
Rara wie is er fout?
Re: Treinbotsing ternauwernood voorkomen
Geplaatst: 23 jul 2008, 14:49
door gysev
Bartjedj schreef:En niet alleen jij, ook de computer.
Neen, zo gemakkelijk kan je een reisweg niet herroepen na het sluiten van een sein.
BDJ
Toch wel, een computer doet niets zonder bevel - en niet alle seinposten zijn EBP (nog een kleine minderheid zelfs). Op een all-relais volstaat het één veiligheidssleutel te ontloden, wat zowat 5 seconden duurt.