Pagina 1 van 1
Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 30 jun 2008, 12:17
door sweek
Ik geloof niet dat ze hier al aan bod gekomen zijn, en ik vroeg me af wat de Belgen van deze nieuwe treinen vinden.
Nieuwe treinen voor NS
Uitgegeven: 27 juni 2008 13:25
AKEN - De Nederlandse Spoorwegen hebben vrijdag de eerste van een reeks van 204 nieuwe dubbeldekker intercityrijtuigen in ontvangst genomen.
Dat gebeurde tijdens een bijeenkomst op het terrein van fabrikant Bombardier in Aken.
In de jongste lichting dubbeldekkers is een aantal verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de vorige. Zo zijn de trappen breder en biedt het systeem voor airconditioning de reiziger en de machinist meer comfort.
De stoelen in de eerste klasse beschikken over individuele leeslampen en stopcontacten.
Energie
De nieuwe dubbeldekkers zijn milieuvriendelijker dan de vorige generatie. De energie die vrijkomt bij het remmen, wordt opgevangen en teruggeleverd.
Ook is de opvang en verwerking van toiletafval aangepast, waardoor NS jaarlijks 16 miljoen liter water bespaart.
Eind 2009, als alle rijtuigen zijn geleverd, beschikt NS over 20.000 extra zitplaatsen.
Bron: Nu.nl
Fotoreportage hier.
Ik vind ze zelf iets te grijs, maar de stoelen en trappen zien er wel erg goed uit.
Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 30 jun 2008, 13:48
door Shrek
voor de reziger is dit een mooie vooruitgang, voor de treinspotter lijkt het mij maar een heel saai treintje

Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 30 jun 2008, 18:47
door FlyingDutchman
Klopt wel ongeveer wat je zegt, Shrek. Het zijn mooie treinen om in te reizen, comfortabel en snel. Echter, er rijden wel erg veel van deze zogenaamde 'V-IRM' stellen. (Verlengd Inter Regio Materieel). Het zijn grote, impossante stellen, maar voor het spektakel moet je er niet naar kijken of in zitten. Of ze moeten eindelijk een keers eens echt 200 KM/H gaan rijden op nieuw aan te leggen lijnen.

Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 30 jun 2008, 20:49
door Bartjedj
Het interieur ziet er degelijk uit.
Alleen: weeral gebogen ramen...
BDJ
Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 30 jun 2008, 21:45
door Shrek
Bartjedj schreef:Het interieur ziet er degelijk uit.
Alleen: weeral gebogen ramen...
BDJ
ik denk dat je bij een dubbeldekker niet anders kan

(of het raam moet in 2 delen gemaakt worden waardoor je niet veel meer ziet)
Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 30 jun 2008, 21:58
door Steven
Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 30 jun 2008, 23:23
door Joris
Hallo,
Die venstertjes lijken me maar klein, zeker i.v.m onze M6'en.
Voor de rest zien het er mooie stellen uit. Met een zeer mooie eerste klas, daar kunnen ze bij ons nog wat van leren.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 30 jun 2008, 23:49
door Nils
Om eerlijk te zijn vind ik het interieur spuuglelijk.
De samenhag tussen de kleuren is ver te zoeken. Het grijs/wit nodigt uit om alcoholstiften op leeg te schrijven. De vloerbekleding lijkt een restje te zijn uit de jaren 70 dat ze nog ergens terug gevonden hebben. De leeslamjes in eerste klas lijken mij op een ongelooflijk rare plaats te zitten, zeker als je met je buurman wil communiceren.
De tweede klasse is gewoon saai en inspiratieloos.
Ik vind het dus maar niks, onze M6jes zijn dan misschien ook niet echt een designvoorbeeld, maar in elk geval een stuk beter dan dit.
Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 01 jul 2008, 01:28
door Dietrich
Het is redelijk sober, M6 ziet er iets luxueuzer en afgewerkter uit.
Ik denk dat dit nogal goed lijkt op wat de gemoderniseerde M5 moet worden.
Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 01 jul 2008, 01:32
door Steven
heb vandaag al een paar (kleine) foto's gezien van de eerste fase ombouw M5, van het interieur nog geen spoor op de foto's maar het artikel (in krantje voor nmbs personeel) zei wel dat in juli het eerste rijtuig klaar moet zijn (men is bezig aan twee rijtuigen waarvan er eentje een stuurrijtuig is.
Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 01 jul 2008, 05:54
door K V B
Nils schreef:Om eerlijk te zijn vind ik het interieur spuuglelijk.
De samenhag tussen de kleuren is ver te zoeken. Het grijs/wit nodigt uit om alcoholstiften op leeg te schrijven. De vloerbekleding lijkt een restje te zijn uit de jaren 70 dat ze nog ergens terug gevonden hebben. De leeslamjes in eerste klas lijken mij op een ongelooflijk rare plaats te zitten, zeker als je met je buurman wil communiceren.
De tweede klasse is gewoon saai en inspiratieloos.
Ik vind het dus maar niks, onze M6jes zijn dan misschien ook niet echt een designvoorbeeld, maar in elk geval een stuk beter dan dit.
Ik heb er mij vaak genoeg aan geƫrgerd dat men bij de NS vorm belangrijker vindt dan inhoud. Zie je op de website ook.
Geef me dan liever de SBB, die malen niet zo om een uniform verschijningsbeeld voor hun treinen, maar voeren vanaf volgende jaar wel weer een restauratie in alle ICs. De NS daarentegen laat de minibarlift weghalen en prijst het feit dat de trappen nu breder zijn....
Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 01 jul 2008, 09:38
door sweek
K V B schreef:Nils schreef:De NS daarentegen laat de minibarlift weghalen en prijst het feit dat de trappen nu breder zijn....
Dat is toch ook goed? Zoveel dingen zijn er niet die konden en moesten worden verbeterd. Bredere trappen, stopcontacten en meer comfort lijken me toch de belangrijkste dingen.
Ik kan me trouwens best voorstellen dat deze treinen nog niet volledig zijn afgewerkt en het interieur nog wordt opgefleurd.
Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 01 jul 2008, 09:54
door Steven
volgens de reportage was dat ene treinstel volledig klaar. ik zie ook ni in waarom niet aangezien ze het door een muur hebben laten rijden om het voor te stellen.
Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 01 jul 2008, 11:01
door ziemon
Het interieur lijkt me wel wat kleurrijker dan het nu overkomt op deze fotos. Zeker de glazen tussenwanden en de deuren hebben meer kleur gekregen dmv de nieuwe illustraties, ten opzichte van de exemplaren in de eerste twee series, die slechts met witte lijnen en vlakken zijn versierd. Ook zou ik graag eerst een keer mee willen rijden, met de binnenverlichting aan, om goed te kunnen beoordelen wat de werkelijke ambiance is in de stellen.
De stoelen in de VIRM-4 zijn zo te zien van hetzelfde model als die men al in de andere series heeft staan, slechts de bekleding en de kleur is anders. Nu zijn ze conform de nieuwe regels uitgevoerd. Blauwe voor de 2e klas en rood voor de eerste. De vloeren in NL slijten zo hard en worden dusdanig snel vies dat iets ander dan grijs geen goed idee blijkt te zijn, zie bv de gele vloeren in ICRm rijtuigen. Ze maskeren vlekken ed gewoon het beste.
Grootste probleem met de VIRMs tot nu toe waren tot nu toe idd de smalle trapjes en deuren waar je met een tas of koffer nauwelijks doorheen kon. Dit pijnpunt lijkt nu enigszins verholpen.
Men wil met de nieuwe stellen vooral meer zitplaatsen bieden, beter confort bieden etc. Reizigers willen zitten, geinformeerd zijn en op tijd aankomen. Restauratie op die korte stukjes bij ons heeft weinig zin. Zeker als je ziet hoe ontzettend veel winkeltjes, shops, snack-corners etc er inmiddel in NL op de stations zijn en ook op de perrons staan. Ik zou eerder minder eten aanbieden, want je zou haast denken dat het zwaarlijvigheid in de hand gaat werken...
Re: Nieuwe NS treinstellen.
Geplaatst: 05 jul 2008, 17:38
door thomaslj
'Rolstoelvriendelijk toilet' op de foto ziet het er inderdaad 'vriendelijk' uit voor de rolstoel maar niet zo 'vriendelijk' voor de rolstoelreiziger.