Pagina 1 van 2
Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 22 jun 2008, 21:03
door Fles
Geheel in een niet-treinig kader ging ik dit weekend met een vriend van me de slagvelden van de Slag aan de Somme inspecteren. Gelukkig kwam ik spoorsgewijs ook nog enigszins aan mijn trekken:
Achiet-le-Grand, Frankrijk, 20 juni 2008. Tweebaks dubbeldeksstel 577 staat klaar om als 1 van de 3 treinen per weekdag naar Arras te vertrekken.

Miraumont, Frankrijk, 20 juni 2008. Eloc 422268 dendert langs richting Arras met een lege containertrein.

Arras, Frankrijk, 22 juni 2008. TER-stelletje 328 staat te wachten op een nieuw klusje.

Arras, Frankrijk, 22 juni 2008. De 378 is als 100ste stel afgeleverd voor de regio Nord - Pas de Calais (of iets dergelijks) en bij die gelegenheid in een vrolijke beschildering gezet.

Bordjes-oogst komt morgen wel

Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 22 jun 2008, 21:41
door Accelerat
Leuk verslagje!
Die kleurige Z24500 ziet er leuk uit ja!

Heb je dat op één dag vanuit Utrecht gedaan!?
Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 22 jun 2008, 22:23
door Fles
Neuh vrijdagochtend zijn we vertrokken, en nu net rond half 7 thuisgekomen. Maar verreweg de meeste tijd/aandacht/foto's gingen naar de diverse monumenten/begraafplaatsen/musea van WO1 daar in de buurt

Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 23 jun 2008, 00:34
door Bartjedj
En die foto's mogen we niet zien?
BDJ
Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 23 jun 2008, 09:04
door Fles
mwoa, is weinig treinigs aan, vandaar

Bovendien zal dat nog wel even duren qua uitzoeken en alles.
Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 23 jun 2008, 10:32
door Fles
Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 23 jun 2008, 13:07
door Wover
Van uniformiteit hebben ze blijkbaar niet veel kaas gegeten in Frankrijk

.
Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 23 jun 2008, 14:24
door Paul
Wover schreef:Van uniformiteit hebben ze blijkbaar niet veel kaas gegeten in Frankrijk

.
De bordjes met een rechthoekig kader en met een 'bloemetje' voor en achter de naam waren de 'huisstijl' van de vroegere Compagnie du Nord. Je vond/vindt ze in België ook op de voormalige Nord Belge-lijnen.
Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 23 jun 2008, 14:29
door Fles
Paul schreef:De bordjes met een rechthoekig kader en met een 'bloemetje' voor en achter de naam waren de 'huisstijl' van de vroegere Compagnie du Nord. Je vond/vindt ze in België ook op de voormalige Nord Belge-lijnen.
Dat was me ook opgevallen ja. Ik kende die van o.a. Sclaigneaux en Flémalle-Grande. Hoorden die daar ook bij? Was dat een soort grensoverschrijdend spoorbedrijf of zo dan?

Weet je daar iets meer van misschien?
@Wover: Inderdaad, het is een ratjetoe daar

heerlijk, wel

Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 23 jun 2008, 15:25
door Steven
LE nord was een frans bedrijf dat ten tijde van het onstaatn van de spoorwegen ook een afdeling had in belgie (vandaar de naam Nord Belge), zover ik weet waren ze zelfs een van de grootste prive operatoren zoniet de langst bestaande.
ik had onlangs eens een kaart gezien met de aanduiding van welke lijnen ze bediende en als ik me niet vergis was dat in het museum van 'kiekepoot'

Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 24 jun 2008, 12:58
door 13'erke
Steven schreef:LE nord was een frans bedrijf dat ten tijde van het onstaatn van de spoorwegen ook een afdeling had in belgie (vandaar de naam Nord Belge), zover ik weet waren ze zelfs een van de grootste prive operatoren zoniet de langst bestaande.
ik had onlangs eens een kaart gezien met de aanduiding van welke lijnen ze bediende en als ik me niet vergis was dat in het museum van 'kiekepoot' 
Ja, ik herinner me deze ook.
Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 24 jun 2008, 21:40
door BR143
Heel mooie fotoreportage

Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 24 jun 2008, 21:52
door Steven
13'erke schreef:Steven schreef:LE nord was een frans bedrijf dat ten tijde van het onstaatn van de spoorwegen ook een afdeling had in belgie (vandaar de naam Nord Belge), zover ik weet waren ze zelfs een van de grootste prive operatoren zoniet de langst bestaande.
ik had onlangs eens een kaart gezien met de aanduiding van welke lijnen ze bediende en als ik me niet vergis was dat in het museum van 'kiekepoot' 
Ja, ik herinner me deze ook.
een beetje geschiedenis op
http://www.bomel.namur.be/images/filelib/nord_belge.pdf
Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 25 jun 2008, 10:37
door Fles
Bartjedj schreef:En die foto's mogen we niet zien?
Wel hoor: ze staan
hier 
Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme
Geplaatst: 25 jun 2008, 12:02
door Paul
Fles schreef:Paul schreef:De bordjes met een rechthoekig kader en met een 'bloemetje' voor en achter de naam waren de 'huisstijl' van de vroegere Compagnie du Nord. Je vond/vindt ze in België ook op de voormalige Nord Belge-lijnen.
Dat was me ook opgevallen ja. Ik kende die van o.a. Sclaigneaux en Flémalle-Grande. Hoorden die daar ook bij? Was dat een soort grensoverschrijdend spoorbedrijf of zo dan?

Weet je daar iets meer van misschien?
Dag Fles,
Zeker, Flémalle-Grande en Sclaigneaux waren Nord-Belge-stations.
De maatschappij Nord Belge (in feite een Belgische afdeling van de Franse 'Compagnie du Nord') was in ons land actief vanaf 1855 tot in de Tweede Wereldoorlog.
De Nord Belge-lijnen waren:
- Luik - Namen (lijnen 125 en 125A, ook het station Liège-Longdoz dat in feite het 'hoofdkwartier' van de maatschappij was)
- Namen - Dinant - Givet (lijn 154)
- Charleroi - Erquelinnes (lijn 130A)
- Mons - Quévy (lijn 96)
Na W.O.II werden lijnen, materieel en personeel van de Nord Belge overgenomen door de NMBS en die operatie werd boekhoudkundig geantidateerd naar 10 mei 1940 (datum van de Duitse inval).
Daarnaast was er de 'Compagnie de Chimay' (lijn 156 Momignies - Chimay - Mariembourg - Doische - Hastière) die qua bestuur en financiering zeer gelieerd was met de 'Compagnie du Nord'. De Chimay bleef echter bestaan tot 1948 en werd pas op 1 februari 1948 overgenomen door de NMBS.
Paul