Pagina 1 van 2
Over HLE 13
Geplaatst: 25 mei 2008, 01:55
door Nekvin
Kan een HLE 13 eigelijk samen met een stuurstand M6 rijden. Dan bedoel ik trek en duw met die stuurstand?
Hartelijk dank...
Re: Over HLE 13
Geplaatst: 25 mei 2008, 02:54
door Steven
Nekvin schreef:Kan een HLE 13 eigelijk samen met een stuurstand M6 rijden. Dan bedoel ik trek en duw met die stuurstand?
Hartelijk dank...
dat kan perfect, de stuurrijtuigen zijn er van afgeleid net zoals de i11, ze hebben trouwens meer gemeen op gebied van bediening met deze loc dan met een reeks 27
Re: Over HLE 13
Geplaatst: 25 mei 2008, 11:43
door dentheo
Steven schreef:Nekvin schreef:Kan een HLE 13 eigelijk samen met een stuurstand M6 rijden. Dan bedoel ik trek en duw met die stuurstand?
Hartelijk dank...
dat kan perfect, de stuurrijtuigen zijn er van afgeleid net zoals de i11, ze hebben trouwens meer gemeen op gebied van bediening met deze loc dan met een reeks 27
En kunnen die stuurrijtuigen ook "muxen" ??
Re: Over HLE 13
Geplaatst: 25 mei 2008, 12:01
door msts.be
Dit gaat perfect, ik heb zelfs een foto gezien waar men tijdens testritten tussen de Bombardier fabriek en Kortrijk/Gent een HLE13 gebruikte ipv een HLE27.. Dit zal wel maar éénmalig geweest zijn, want daarna heeft men telkens een HLE27 gebruikt naar het schijnt..
Re: Over HLE 13
Geplaatst: 25 mei 2008, 15:14
door 2012
dentheo schreef:En kunnen die stuurrijtuigen ook "muxen" ??
MUX is gewoon de naam van de kabel die gebruikt word om trek duw te rijden zunne. Een I11 stuurijtuig zou ook met 2 13'en kunnen rijden zoals ze nu op kno/bla doen. Er is trouwens een rit in de week waar de 13 ingesloten zit tussen I11 rijtuigen met aan beide zijden een HVR.
Zelfde kan men doen met 13 + M6 ook. Wat niet gaat is een 27 laten rijden met een I11 HVR. Een M6 HVR heeft enkele bijkomende zaken om ook met 27 te rijden, op I11 is da niet gedaan geweest. Ik denk ook niet dat men een 27 kan koppelen met een 13.
Maar verder is er tussen een 27 MUX en een 13 niet zoveel verschil meer ivm gebruikte kabel voor treinschakeling en trek duw samenstelling. In die 27 is er eigelijk gewoon een computer bijgezet die de bevelen welke via de MUX kabel binnenkomen omzet naar analoge bevelen. Zo word lichten panto, sluiten dur, tractie ... en zo verder nu geregeld.
Re: Over HLE 13
Geplaatst: 25 mei 2008, 19:45
door dentheo
2012 schreef:
Maar verder is er tussen een 27 MUX en een 13 niet zoveel verschil meer ivm gebruikte kabel voor treinschakeling en trek duw samenstelling. In die 27 is er eigelijk gewoon een computer bijgezet die de bevelen welke via de MUX kabel binnenkomen omzet naar analoge bevelen. Zo word lichten panto, sluiten dur, tractie ... en zo verder nu geregeld.
Dus de 13 kan "niet" muxen of spreekt geen mux.
Daarvoor heeft hij een computer te weinig ?
Re: Over HLE 13
Geplaatst: 25 mei 2008, 20:03
door Dietrich
Nee, dat systeem is enkel in de 27 omdat men daar nog met analoge systemen werkt, in de 13 is dat niet nodig. Een 13 werkt van de eerste keer met MUX-kabel (is dan ook een veel recentere loc).
Althans zo heb ik het begrepen.
Re: Over HLE 13
Geplaatst: 25 mei 2008, 20:16
door 2012
dentheo schreef:Dus de 13 kan "niet" muxen of spreekt geen mux.
Daarvoor heeft hij een computer te weinig ?
Toch wel, zoals ik al zei met dat ingesloten machien tussen 2 stuurrijtuigen ... Een trein over de lijn 2 is zo, hoewel ik ni weet welk uur, ik denk de P trein naar Gouvy.
Een 13 heeft dat MUX systeem al van de eerste dag
Alleen zal die niet met een 27 kunnen "spreken" denk ik. Op een M6 stuurrijtuig zijn er enkele specifieke lampjes op het controle paneel die van toepassing zijn als er een 27 in de samenstelling zit. Een 13 heeft die lampjes niet.
Maar in een samenstelling met M6 zou men zowel 2 x 13 lok of 2 x27 lok in kunnen steken. Van elk één zal niet lukken denk ik omdat dus de 13 met de 27 op zich niet compatibel is.
Re: Over HLE 13
Geplaatst: 25 mei 2008, 22:55
door Nekvin
bedankt voor het snelle antwoord
Re: Over HLE 13
Geplaatst: 26 mei 2008, 00:21
door dentheo
2012 schreef:[
Een 13 heeft dat MUX systeem al van de eerste dag
Alleen zal die niet met een 27 kunnen "spreken" denk ik. Op een M6 stuurrijtuig zijn er enkele specifieke lampjes op het controle paneel die van toepassing zijn als er een 27 in de samenstelling zit. Een 13 heeft die lampjes niet.
Maar in een samenstelling met M6 zou men zowel 2 x 13 lok of 2 x27 lok in kunnen steken. Van elk één zal niet lukken denk ik omdat dus de 13 met de 27 op zich niet compatibel is.
Maar als beide mux hebben dan spreken ze dezelfde taal en kunnen ze samen in UM rijden !!!!
Re: Over HLE 13
Geplaatst: 26 mei 2008, 00:38
door Steven
neen omdat de mux die de 27 heeft gekregen niet alle bevelen zal begrijpen die de 13 zal geven, zo heeft een 27 geen panto 25KV, is de software van de 13 evenmin aangepast om de info die het van de 27 krijgt te lezen, mux biedt namelijk ook de mogelijkheid om materieel te herkennen, zo kan je vanop het stuurrijtuig I11 zien welke loc er achteraan hangt bij wijze van spreken zijn identiteitskaart lezen, de mux van de 27 is dus kortweg niet zo uitgebreid afgewerkt mer randsoftware zoals de 13 die wel heeft. dit moet zeker voor configuratieproblemen zorgen.
de mux info komt dus ook afleesbare op een pc console, op een 27 is dit niet mogelijk/ op ee, loc reeks 27 is in de stuurpost weinig verschil tov een reeks 27 zonder mux, twee lampjes om precies te zijn.
Re: Over HLE 13
Geplaatst: 26 mei 2008, 01:08
door Shrek
mag een M6 stuurstand eigelijk al binnen in luxemburg?

Re: Over HLE 13
Geplaatst: 26 mei 2008, 01:12
door Steven
Shrek schreef:mag een M6 stuurstand eigelijk al binnen in luxemburg?

als rijtuig op zich wel, of de stuurpost al mag in dienst zijn is een andere vraag.
Re: Over HLE 13
Geplaatst: 26 mei 2008, 01:15
door Joris
Hallo,
Steven schreef:Shrek schreef:mag een M6 stuurstand eigelijk al binnen in luxemburg?

als rijtuig op zich wel, of de stuurpost al mag in dienst zijn is een andere vraag.
Hebben die Memor 2+?
Groeten,
Joris De Mol
Re: Over HLE 13
Geplaatst: 26 mei 2008, 02:00
door Steven
die hebben memor en etcs dat is al.