Pagina 1 van 2

deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 13 apr 2008, 14:41
door melle
Wie weet hoe dat allemaal in mekaar zit, daarmee bedoel ik hoe de conducteur dat doet?

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 13 apr 2008, 14:56
door Steven
als het tijdstip van vertrek is aangebroken steekt de treinbegeleider zijn sleutel in het daarvoor voorziene contact. nadien doet hij controle of alle deuren (uitgezonderd die ene dan) dicht zijn. in het nieuwe materieel zal je dit aangevuld zien door een witte lamp op elk platform aan de knoppen voor de deuren, deze gaat dus branden als alle deuren dicht zijn.
eens hij die controle gedaan heeft zal hij op de voorziene manier het vertrek overmaken aan de bestuurder. eens de trein in beweging komt sluit hij de deur waar hijzelf is opgestapt.

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 13 apr 2008, 18:03
door Ruben
Welke handeling moet eigenlijk precies op het vertrekuur gebeuren (in theorie)?
Deuren sluiten? AVG aanzetten (het moment dus waarop men stopt met reizigers toe te laten)? AVG die van rode lamp naar witte lampjes moet gaan? Iets anders?

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 13 apr 2008, 19:31
door rvdborgt
Ruben schreef:Welke handeling moet eigenlijk precies op het vertrekuur gebeuren (in theorie)?
Deuren sluiten? AVG aanzetten (het moment dus waarop men stopt met reizigers toe te laten)? AVG die van rode lamp naar witte lampjes moet gaan? Iets anders?
De NMBS heeft de systeemgeoriënteerde zienswijze dat de trein zich op het vertrektijdstip in beweging moet zetten; daardoor moeten de deuren voor de gepubliceerde vertrektijd worden gesloten. De reizigersgeoriënteerde zienswijze zou echter zijn dat op dat moment de conducteur fluit of eventueel de deuren sluit. Voor de reiziger geldt namelijk dat de trein vertrokken is op het moment dat hij niet meer kan instappen.

Groetjes,
Rian

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 13 apr 2008, 20:04
door pietje
is dit verschil niet een verschil van 5-10 seconden?
lijkt mij te verwaarlozen.
Als elke trein max 10 seconden voor het officiële uur mag vertrekken, daar kan ik mee leven, zolang het daar bij blijft...

trouwens, ik denk dat er meer mensen last hebben van te laat vertrekkende treinen :?

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 13 apr 2008, 20:46
door 2012
ik denk da procedure van vertrek 30 seconden op voorhand gedaan word. Dat start met fluiten, vanaf dan mag je eigelijk al ni meer instappen. Dan gaan de deuren dicht, zien als ze toe zijn en niemand tussen zit ... leuk in een bochtig perron :roll: ... Dan AVG draaien of vertrek geven met lamp deuren of fluiten/zwaaien als er geen AVG is op da perron. OP uur van vertrek moet de trein dan al aan het rollen zijn.

Er staat ook ergens beschreven dat een reiziger 2 of 3 minuten voor vertrek al op perron moet staan dacht ik. :lol:

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 13 apr 2008, 21:19
door rvdborgt
2012 schreef:ik denk da procedure van vertrek 30 seconden op voorhand gedaan word.
Vaak 20 s, maar 30 s heb ik ook al meegemaakt.
2012 schreef:Dat start met fluiten, vanaf dan mag je eigelijk al ni meer instappen. Dan gaan de deuren dicht, zien als ze toe zijn en niemand tussen zit ... leuk in een bochtig perron :roll: ... Dan AVG draaien of vertrek geven met lamp deuren of fluiten/zwaaien als er geen AVG is op da perron. OP uur van vertrek moet de trein dan al aan het rollen zijn.

Er staat ook ergens beschreven dat een reiziger 2 of 3 minuten voor vertrek al op perron moet staan dacht ik. :lol:
Dat zou dan in bundel 1 moeten staan, maar dat heb ik er nog niet in gevonden.

Groetjes,
Rian

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 13 apr 2008, 21:38
door Bartjedj
Bij De Lijn is er beschreven dat de reiziger 5 min op voorhand aan de halte moet zijn.
Bij de NMBS weet ik het niet.

BDJ

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 13 apr 2008, 21:53
door markske
3 minuten inderdaad.
AVG draaien en dan heeft men nog 7 a 10 sec voor vertrek afhankelijk van station tot station,
in Brussel 7 sec. Weet dat eens de AVG gedraaid is het verboden is nog op te stappen de veiligheid kan niet meer gegarandeerd worden. Beeld je in dat de tbg je toch nog laat opstappen via zijn openstaande deur, je op de eerste trede trapt en de trein vertrekt, indien je dan valt is het wel de schuld van de tbg maar jij kan wel onder de trein liggen.

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 13 apr 2008, 22:56
door rvdborgt
markske schreef:3 minuten inderdaad.
Kun je me aanwijzen waar staat dat je zo lang van tevoren op het perron zou moeten staan?
markske schreef:AVG draaien en dan heeft men nog 7 a 10 sec voor vertrek afhankelijk van station tot station, in Brussel 7 sec. Weet dat eens de AVG gedraaid is het verboden is nog op te stappen de veiligheid kan niet meer gegarandeerd worden. Beeld je in dat de tbg je toch nog laat opstappen via zijn openstaande deur, je op de eerste trede trapt en de trein vertrekt, indien je dan valt is het wel de schuld van de tbg maar jij kan wel onder de trein liggen.
Dat klopt. De vertrekprocedure is daarom ook niet echt veilig, vooral op drukke stations. Maar die discussie hebben we al vaker gehad en staat los van de discussie hier.

Groetjes,
Rian

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 14 apr 2008, 01:21
door Steven
bij vertrek met avg is het voorzien om 20 sec voor vertrek de deuren te sluiten, 10 seconden voor vertrek de avg te bedienen zodat de trein 10 seconden later op het voorziene uur kan vertrekken (enkel brussel centraal heeft een avg die open komt op 7 seconden). de tijden die ik hier boven weergeef heb ik verkregen via een tbg. in een station zonder avg verschuiven die tijden natuurlijk wel.

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 14 apr 2008, 11:36
door Patrick
In Kortrijk was er vrijdagmorgen een TBG die "Instappeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeun" riep. Hij had waarschijnlijk zijn fluitje niet bij :D (Alé, je weet wel wat ik bedoel :P )

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 14 apr 2008, 21:19
door Trainspotterke
Patrick schreef:In Kortrijk was er vrijdagmorgen een TBG die "Instappeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeun" riep. Hij had waarschijnlijk zijn fluitje niet bij :D (Alé, je weet wel wat ik bedoel :P )
Op zo'n moment is "EINSTEIGEN!" misschien effectiever. :lol: :P

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 14 apr 2008, 21:35
door Nils
Voor gesleepte treinen zijn ze vandaag (op de verbinding Antwerpen-Charleroi) met een test begonnen voor het wijzigen van de vertrekprocedure. De TBG dient nu zijn deur te sluiten van zodra de AVG gedraait is. Bij motorstellen wil men dit echter (nog) niet wijzigen om te vermijden dat bestuurders op de lamp deuren vertrekken ipv de avg, en zo een hoger risico zou ontstaan om door het rood te rijden...

Re: deuren sluiten bij vertrek

Geplaatst: 15 apr 2008, 18:47
door melle
dus als je met de sleutel draait gaan alle deuren toe en blijft de jouwe open...