Pagina 1 van 2

Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 10 mar 2008, 17:39
door Bartjedj
Einde dreigt voor diesel W'wijk

WINTERSWIJK - Het einde lijkt nabij voor de oude dieseltrein van Winterswijk. Dat zegt voorzitter Heijink van de Stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek.

Minister Eurlings van Verkeer heeft onlangs besloten dat alle oude stoom- en diesellocomotieven voorzien moeten worden van allerlei veiligheidsvoorzieningen.

De vrijwilligers van de stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek kunnen de kosten van die aanpassing, mogelijk zo'n 100.000 euro, niet opbrengen. De stichting hoopt op een subsidie van het rijk.
__________________________________________________________________

Tot voor kort bestond er ATB Eenvoudig. Volstaat dat dan niet meer?

Ach ja, crisis rond het museummaterieel. Dat komt me bekend voor :lol:

BDJ

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 10 mar 2008, 19:40
door FlyingDutchman
Gezien dit een wel heel irreeële eis is en er zich nooit incidenten voorgedaan hebben met een ontheffing, denk ik niet dat dit er door komt. De ingangsdatum van deze regek zou overgens 1 april moeten zijn....

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 10 mar 2008, 21:46
door Accelerat
Mwa deze regeling lijkt me eerlijk gezegd wel HÉÉL erg onwaarschijnlijk...

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 11 mar 2008, 20:28
door simon
nu ook al in België doorgedrongen :shock:

het zit zo
Al het materieel in Nederland moet ATB hebben
Ook de stoomtreinen en dieseltreinen van spoormusea

daarmee word eigenlijk bedoeld niet alleen historische maar alle voertuigen die op de door Prorail beheerde spoorlijnen komen

vóór 1 april 2008:
- word door de houder/eigenaar een plan opgesteld voor de inbouw van de eATB (ATB eenvoudige versie) in de daarvoor in aanmerking komende spoorvoertuigen.
- bestelling van de eATB apparatuur bij de leverancier/producent
- reservering van inbouw capaciteit in eigen werkplaats of elders.
- afspraak maken voor keuring van de apparatuur

het plan voor verplichting moet vóór 1 mei 2008 aan IVW ter beschikking gesteld worden.

alle ontheffingen voor ATB plicht vervallen per 1 jan. 2009
voertuigen die voor deze datum nog niet omgebouwd zijn
mogen dan niet meer zelfstandig op het spoor rijden

voor ATBNG baanvakken blijven de huidige regelingen van kracht.

Bron

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 11 mar 2008, 22:14
door Bartjedj
Deze regeling geldt hopelijk niet voor privé-museummaterieel, dus materieel dat de museumlijnen niet verlaat?
Zou redelijk absurd zijn.

BDJ

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 11 mar 2008, 22:29
door Joris
Hallo,
Bartjedj schreef:Deze regeling geldt hopelijk niet voor privé-museummaterieel, dus materieel dat de museumlijnen niet verlaat?
Zou redelijk absurd zijn.

BDJ
Ik denk van niet:
alle voertuigen die op de door Prorail beheerde spoorlijnen komen
Een museumlijn zal denk ik geen ATB hebben, en ook niet door Prorail beheerd worden.
Net zoals de Boque spoorweg geen TBL/ETCS/... zal krijgen.
(Ligt er overigens memor op onze museumlijnen?)
Groeten,
Joris De Mol

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 11 mar 2008, 23:20
door simon
neej het geld niet voor museum materieel dat de eigen lijn niet verlaat
zou ook een beetje gek zijn als je een systeem zou moeten kopen als het daar toch niet werkt

Met Vriendelijke Stoomgroet Simon

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 12 mar 2008, 00:28
door Accelerat
simon schreef:vóór 1 april 2008:
- word door de houder/eigenaar een plan opgesteld voor de inbouw van de eATB (ATB eenvoudige versie) in de daarvoor in aanmerking komende spoorvoertuigen.
- bestelling van de eATB apparatuur bij de leverancier/producent
- reservering van inbouw capaciteit in eigen werkplaats of elders.
- afspraak maken voor keuring van de apparatuur
Kunnen ze het apparatuur niet beter keuren VOORDAT het erin word gezet? :roll:

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 12 mar 2008, 00:32
door simon
daarmee bedoelen ze denk ik mee als je het zelf in bouwt dat alles goed is ingebouwd zo dat je niet kunt sjoemelen met de rijsnelheid enzo

Met vriendelijke stoomgroet Simon

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 19 aug 2008, 19:10
door Stijn D.C.
Hoe gaan ze die dan bij AM 75 doen... die tot Roosendaal moet, of is dit de enige uitzondering?

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 19 aug 2008, 20:49
door Bartjedj
Grensmaterieel is een uitzondering. De AM75 en MS Klassiek is in NL gekeurd tot in Rosendaal.
Op de buitenkast van de kast wordt dit aangeduid met N*, wat betekent Nederland met beperkingen.

Zo bezitten de HLE 13 en MS 96 een F*-keuring tot in Lille.

BDJ

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 19 aug 2008, 20:50
door Trainspotterke
Een 13 is wel degelijk gekeurd tot alleszins Saint-Louis, nabij de Zwitserse grens! :wink:

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 19 aug 2008, 20:51
door Bartjedj
Toch denk ik dat een 13 F* op zijn kast heeft staan.

BDJ

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 19 aug 2008, 20:58
door Trainspotterke
De 13 is inderdaad dacht ik niet volledig voor Frankrijk toegelaten, vandaar ook het sterretje bij de F, maar het is daarvoor niet maar tot Lille, hé! :wink:

Re: Verkeer en Waterstaat eist ATB op alle museummaterieel

Geplaatst: 19 aug 2008, 21:08
door Stijn D.C.
Bartjedj schreef:Grensmaterieel is een uitzondering. De AM75 en MS Klassiek is in NL gekeurd tot in Rosendaal.
Op de buitenkast van de kast wordt dit aangeduid met N*, wat betekent Nederland met beperkingen.

Zo bezitten de HLE 13 en MS 96 een F*-keuring tot in Lille.

BDJ
Ach ok, merci voor info :)