Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
Geplaatst: 06 apr 2006, 10:53
Een week of twee geleden las ik dit bericht in de lokale krant hier in Maastricht:
Thalys wil elke dag zeven snelle treinen Maastricht-Parijs
VAN ONZE VERSLAGGEVER
MAASTRICHT
De Brusselse railvervoerder Thalys wil op korte termijn elke dag zeven snelle treinen laten rijden tussen Maastricht en Parijs en omgekeerd. Een retourkaartje voor de drie uur durende rit kost sinds gisteren 61 euro, mits het minimaal twee weken voor de reis is gereserveerd.
Thalys is zeer te spreken over de samenwerking met Maastricht, de provincie en diverse andere partners in de regio, die collectief het belang van aansluiting op het Europese net van kogeltreinen hebben omarmd. Door als één front op te trekken is het gelukt een ‘eigen’ verbinding te maken tussen Luik, een van de hoofdstations voor hogesnelheidstreinen, en de Limburgse hoofdstad. Los van het Nederlandse HSL-netwerk, dat via de Randstad is verbonden met Brussel en verder.
Directeur-generaal J.-M. Dancoisne van Thalys toonde zich gistermiddag zeer enthousiast over het reizigerspotentieel dat Zuid-Limburg en de Euregio bieden. De vervoerder boekte tijdens de kunst- en antiekbeurs Tefaf een reizigersgroei van bijna 12 procent vergeleken met 2005, toen voor het eerst kogeltreinen Maastricht aandeden. In december werd bekend dat momenteel elke dag vanuit Maastricht zo’n zeshonderd mensen per trein naar Brussel en verder reizen.
Vandaar de keuze van Thalys om de dienstverlening vanuit Maastricht sterk te gaan verbeteren. Duurt een rit MaastrichtBrussel-Parijs nu nog drie uur en een minuut, eind 2007 gaat daar nog eens twintig minuten vanaf omdat dan het speciale treinvak voor kogeltreinen tussen Luik en Brussel in gebruik kan worden genomen. Volgens Dancoisne wordt dan een psychologische barrière geslecht: in minder dan drie uur naar de hoofdstad van Frankrijk.
De dienstregeling voorziet nu dagelijks in twee bezoeken van TGV’s aan Maastricht: om 7:04 uur de trein die vertrekt naar Parijs (aankomst Gare du Nord 10:05 uur) en de aankomst van de trein uit Parijs om 21:56 uur (vertrek Gare du Nord om 18:55 uur). Die twee ritten stellen reizigers in staat op dezelfde dag nog thuis te komen. Thalys wil de frequentie Maastricht-Luik-Brussel-Parijs zo snel mogelijk naar zeven retourtreinen per dag opvoeren. Verder belooft het bedrijf in 2008 nieuwe treinstellen met werkcabines voor draadloos internetten, een nog kortere reistijd en eenvoudige ticketverkoop via internet met concurrerende tarieven. Kaartjes Maastricht-Parijs zijn te bestellen via http://www.nsinternationaal.nl en over een paar weken via http://www.thalys.com. Grote reisbureaus die bij de ANVR zijn aangesloten, verkopen ze ook.
-----
Dit gaat dus NIET door
Ik vond het al zo vreemd dat ze het over twee verbindingen hadden die er al waren, maar wat nu dus ook blijkt: het gaat om shuttle services die aansluiten op de Thalys, niet om een Thalys die daadwerkelijk naar Maastricht gaat. Dit stond er vandaag in de krant:
Belgische trein rijdt naar Thalys Luik
Met ingang van december gaat de Belgische railvervoerder NMBS tot zeven keer per dag een snelle trein inzetten tussen Maastricht en Luik om een zo optimaal mogelijke aansluiting op de Thalys Keulen-Brussel-Parijs te garanderen voor reizigers uit Zuid-Limburg.
Eind vorige maand maakte vervoerbedrijf Thalys bekend het klantenpotentieel vanuit Maastricht veel beter te gaan bedienen. Gestreefd wordt zeven keer per dag een snelle trein te laten rijden van Maastricht naar Parijs en omgekeerd. Daarbij is de indruk ontstaan dat zo'n snelle Thalys zeven keer per dag het Maastrichtse station zal aandoen. Dat gebeurt niet. Om Zuid-Limburg zo optimaal mogelijk aan te sluiten op het Europese HSL-net haalt de Belgische NS-concurrent NMBS Thalysklanten op in de Limburgse hoofdstad en zet ze af op het nieuwe station Guillemins in Luik, dat onderdeel is van het netwerk voor snelle treinen.
---
Al vreemd dat ze de NMBS hier als concurrent van de NS zien, maargoed. Hebben jullie al van deze plannen gehoord? En is dit dan in de plaats van die IC Maastricht - Luik - Brussel, of zou deze later nog kunnen worden verlengd?
En weten jullie iets van de vroegere shuttles, met hetzelfde doel? Ik meen me te herinneren dat deze er al zijn geweest, en er niet genoeg reizigers op af kwamen.
Thalys wil elke dag zeven snelle treinen Maastricht-Parijs
VAN ONZE VERSLAGGEVER
MAASTRICHT
De Brusselse railvervoerder Thalys wil op korte termijn elke dag zeven snelle treinen laten rijden tussen Maastricht en Parijs en omgekeerd. Een retourkaartje voor de drie uur durende rit kost sinds gisteren 61 euro, mits het minimaal twee weken voor de reis is gereserveerd.
Thalys is zeer te spreken over de samenwerking met Maastricht, de provincie en diverse andere partners in de regio, die collectief het belang van aansluiting op het Europese net van kogeltreinen hebben omarmd. Door als één front op te trekken is het gelukt een ‘eigen’ verbinding te maken tussen Luik, een van de hoofdstations voor hogesnelheidstreinen, en de Limburgse hoofdstad. Los van het Nederlandse HSL-netwerk, dat via de Randstad is verbonden met Brussel en verder.
Directeur-generaal J.-M. Dancoisne van Thalys toonde zich gistermiddag zeer enthousiast over het reizigerspotentieel dat Zuid-Limburg en de Euregio bieden. De vervoerder boekte tijdens de kunst- en antiekbeurs Tefaf een reizigersgroei van bijna 12 procent vergeleken met 2005, toen voor het eerst kogeltreinen Maastricht aandeden. In december werd bekend dat momenteel elke dag vanuit Maastricht zo’n zeshonderd mensen per trein naar Brussel en verder reizen.
Vandaar de keuze van Thalys om de dienstverlening vanuit Maastricht sterk te gaan verbeteren. Duurt een rit MaastrichtBrussel-Parijs nu nog drie uur en een minuut, eind 2007 gaat daar nog eens twintig minuten vanaf omdat dan het speciale treinvak voor kogeltreinen tussen Luik en Brussel in gebruik kan worden genomen. Volgens Dancoisne wordt dan een psychologische barrière geslecht: in minder dan drie uur naar de hoofdstad van Frankrijk.
De dienstregeling voorziet nu dagelijks in twee bezoeken van TGV’s aan Maastricht: om 7:04 uur de trein die vertrekt naar Parijs (aankomst Gare du Nord 10:05 uur) en de aankomst van de trein uit Parijs om 21:56 uur (vertrek Gare du Nord om 18:55 uur). Die twee ritten stellen reizigers in staat op dezelfde dag nog thuis te komen. Thalys wil de frequentie Maastricht-Luik-Brussel-Parijs zo snel mogelijk naar zeven retourtreinen per dag opvoeren. Verder belooft het bedrijf in 2008 nieuwe treinstellen met werkcabines voor draadloos internetten, een nog kortere reistijd en eenvoudige ticketverkoop via internet met concurrerende tarieven. Kaartjes Maastricht-Parijs zijn te bestellen via http://www.nsinternationaal.nl en over een paar weken via http://www.thalys.com. Grote reisbureaus die bij de ANVR zijn aangesloten, verkopen ze ook.
-----
Dit gaat dus NIET door
Ik vond het al zo vreemd dat ze het over twee verbindingen hadden die er al waren, maar wat nu dus ook blijkt: het gaat om shuttle services die aansluiten op de Thalys, niet om een Thalys die daadwerkelijk naar Maastricht gaat. Dit stond er vandaag in de krant:
Belgische trein rijdt naar Thalys Luik
Met ingang van december gaat de Belgische railvervoerder NMBS tot zeven keer per dag een snelle trein inzetten tussen Maastricht en Luik om een zo optimaal mogelijke aansluiting op de Thalys Keulen-Brussel-Parijs te garanderen voor reizigers uit Zuid-Limburg.
Eind vorige maand maakte vervoerbedrijf Thalys bekend het klantenpotentieel vanuit Maastricht veel beter te gaan bedienen. Gestreefd wordt zeven keer per dag een snelle trein te laten rijden van Maastricht naar Parijs en omgekeerd. Daarbij is de indruk ontstaan dat zo'n snelle Thalys zeven keer per dag het Maastrichtse station zal aandoen. Dat gebeurt niet. Om Zuid-Limburg zo optimaal mogelijk aan te sluiten op het Europese HSL-net haalt de Belgische NS-concurrent NMBS Thalysklanten op in de Limburgse hoofdstad en zet ze af op het nieuwe station Guillemins in Luik, dat onderdeel is van het netwerk voor snelle treinen.
---
Al vreemd dat ze de NMBS hier als concurrent van de NS zien, maargoed. Hebben jullie al van deze plannen gehoord? En is dit dan in de plaats van die IC Maastricht - Luik - Brussel, of zou deze later nog kunnen worden verlengd?
En weten jullie iets van de vroegere shuttles, met hetzelfde doel? Ik meen me te herinneren dat deze er al zijn geweest, en er niet genoeg reizigers op af kwamen.