Pagina 1 van 2

remkranen reeks 20

Geplaatst: 04 apr 2006, 14:28
door Bert
Welke kraan dient voor de rechtstreekse rem en welke voor de automatische rem? Afbeelding En als je het tractiewiel naar links draait tot op stand nul, dan op de knop op het stuurwiel duwt en verder draait naar links dan gaat de locomotief in remming met een remkracht van 0 tot 17 ton. Maar welke remming is dit? Is dit de weerstandsremming of een andere soort?

Geplaatst: 04 apr 2006, 17:10
door Speedy
De grote remkraan links of de foto is de automatische rem (remkraan type FV3)
De kleine remkraan is dus de rechtstreekse rem (type FD1)
Bij het naar links draaien vh stuurwiel (na induwen stuit) ga je over naar 'rheostatische rem' = remmen dmv weerstanden

greetz

Geplaatst: 04 apr 2006, 17:54
door e49memling
Speedy schreef:De grote remkraan links of de foto is de automatische rem (remkraan type FV3)
De kleine remkraan is dus de rechtstreekse rem (type FD1)
Bij het naar links draaien vh stuurwiel (na induwen stuit) ga je over naar 'rheostatische rem' = remmen dmv weerstanden

greetz
Sorry hoor geen FV3, maar FV4, T22 en HVRM4 hebben FV3

Geplaatst: 04 apr 2006, 19:28
door Bert
ok Bedankt :P

Geplaatst: 04 apr 2006, 20:53
door Speedy
e49memling schreef:
Speedy schreef:De grote remkraan links of de foto is de automatische rem (remkraan type FV3)
De kleine remkraan is dus de rechtstreekse rem (type FD1)
Bij het naar links draaien vh stuurwiel (na induwen stuit) ga je over naar 'rheostatische rem' = remmen dmv weerstanden

greetz
Sorry hoor geen FV3, maar FV4, T22 en HVRM4 hebben FV3
Heb nog zitten twijfelen..

Geplaatst: 05 apr 2006, 01:11
door Steven
hehe is u vergeven, het verschil is nu eenmaal ni zo groot he in benaming zelfs maar 1 getal :-) FV3 of FV4 :-)

Geplaatst: 05 apr 2006, 11:41
door Bert
De reostatische rem is dan gelijk aan de elektrische weerstandsrem of kortweg de elektrische rem?
De antisliprem, waar bevind die zich dan? Is dit een bepaalde stand op één van de remkranen?

Geplaatst: 05 apr 2006, 12:18
door Steven
de antislim is gewoon een toestel dat de tractie verminderd en dus is dat geen rem :-)

Geplaatst: 05 apr 2006, 13:49
door Bert
Kan dit dat de reeks 20 geen recuperatierem heeft? Of bestaat er een andere naam voor.

Dit zijn de remmen die de locomotief reeks 20 bezit( stuk uit mijn eindwerk) :P
De locomotieven van de reeks 20 zijn uitgerust met:
- Een rechstreekse rem voor het remmen van de locomotief en van de gekoppelde locomotief
- Een automatische rem voor het remmen van de locomotief en van het gekoppelde treinstel
- Een noodrem die op de automatische leiding is gemonteerd
- Een elektrische weerstandsrem
De treinbestuurder beschikt bij het besturen van de trein over de volgende remmen:
- Voor de rechtstreekse rem: een Oerlikon-remkraan type FD 1
- Voor de automatische rem: een Oerlikon-remkraan type FV 4. Deze remkraan is uitgerust met een gecombineerd reservoir met drie afdelingen.

Geplaatst: 05 apr 2006, 13:57
door Bert
Antwoord zelf al gevonden:
Er zijn twee soorten elektrische remming
- reostatische remming: remming door middel van weerstanden die ook toegepast word op de reeks 20
- recuperatie remming: remming waarbij er stroom terug naar de bovenleiding vloeit. :P

Geplaatst: 05 apr 2006, 21:32
door Stijn D.C.
Dus de HLE 20 heeft wel een reostatische rem zoals HLE 21/27?

Ze hebben mij altijd al gezegt, van niet, welke locs hebben die nog om aan het tractiewiel te bediennen?

(21/27/13) weet ik

Geplaatst: 05 apr 2006, 21:41
door e49memling
Steven schreef:de antislim is gewoon een toestel dat de tractie verminderd en dus is dat geen rem :-)
Sorry steven, de antisliprem is een knop (op t22 een hefboom) die een druk van ongeveer één bar in remcilinders steekt zodanig dat de remblokken licht tegen de wielband wrijven ze zo proper en ruwer maakt, wat de adhesie verbeterd, die bestaat op alle locs (behalve T13?)

Geplaatst: 05 apr 2006, 21:47
door e49memling
Stijn D.C. schreef:Dus de HLE 20 heeft wel een reostatische rem zoals HLE 21/27?

Ze hebben mij altijd al gezegt, van niet, welke locs hebben die nog om aan het tractiewiel te bediennen?

(21/27/13) weet ik
T20/T27/T21/T11/T18 heeft/had reostatische rem: motoren worden als dynamo geschakeld en levert hun stroom naar weerstanden: geeft remmend effect
T23 heef recuperatie: stuurt stroom terug de bovenleiding in
T22/T26/T12/T15/T16 hebben geen elektrische rem
T13 weet ik niet

Met T20/T18 regel je de remkracht met het traktiewiel
Met T27/T21 met de krachtbol
T11 kan niet bediend worden, werkt automatisch bij drukdaling van meer dan 0.7bar

Geplaatst: 05 apr 2006, 21:48
door Steven
e49memling schreef:
Steven schreef:de antislim is gewoon een toestel dat de tractie verminderd en dus is dat geen rem :-)
Sorry steven, de antisliprem is een knop (op t22 een hefboom) die een druk van ongeveer één bar in remcilinders steekt zodanig dat de remblokken licht tegen de wielband wrijven ze zo proper en ruwer maakt, wat de adhesie verbeterd, die bestaat op alle locs (behalve T13?)
men excuus, ik had het wat verkeerd begrepen op het antislipdispositief, vandaar men reactie :-) maar idd de antisliprem bestaat op alle loc's behalve de reeks 13 dit wegens het ontbreken van voldoende remblokken (13 heeft schijfrem)

Geplaatst: 06 apr 2006, 11:33
door Speedy
e49memling schreef:
Stijn D.C. schreef:Dus de HLE 20 heeft wel een reostatische rem zoals HLE 21/27?

Ze hebben mij altijd al gezegt, van niet, welke locs hebben die nog om aan het tractiewiel te bediennen?

(21/27/13) weet ik
T20/T27/T21/T11/T18 heeft/had reostatische rem: motoren worden als dynamo geschakeld en levert hun stroom naar weerstanden: geeft remmend effect
T23 heef recuperatie: stuurt stroom terug de bovenleiding in
T22/T26/T12/T15/T16 hebben geen elektrische rem
T13 weet ik niet

Met T20/T18 regel je de remkracht met het traktiewiel
Met T27/T21 met de krachtbol
T11 kan niet bediend worden, werkt automatisch bij drukdaling van meer dan 0.7bar
T13 heeft ook recuperatierem (naar achter beweging v traktiehendels).
Indien de spanning op de bovenleiding te hoog voor recuperatieremming, dan gewoon rheostatische rem.