10 jaar contract
10 jaar contract
bij de NMBS spreken ze van een contract TB van min. 10 jaar.
Dit is me niet zo duidelijk.Wil dat zeggen dat je min. 10 jaar moet rijden.Overstappen naar een andre firma mag niet,dat is me duidelijk.Maar moet je dan ook 10 jaar rijden bij de NMBS.Wat bv. als je na een tijd beslist om een heel andere job te doen(buiten het spoor)?
Dit is me niet zo duidelijk.Wil dat zeggen dat je min. 10 jaar moet rijden.Overstappen naar een andre firma mag niet,dat is me duidelijk.Maar moet je dan ook 10 jaar rijden bij de NMBS.Wat bv. als je na een tijd beslist om een heel andere job te doen(buiten het spoor)?
Re: 10 jaar contract
ik denk 10 jaar rijden, gezien de tijd, geld en energie dat ze in jou steken tijdens de opleiding.



Re: 10 jaar contract
En wat vinden de vakbonden daarvan ?? Kent er iemand iets vergelijkbaar bij een "privé " maatschappij MET goedkeuring van de vakbonden ????Robin schreef:ik denk 10 jaar rijden, gezien de tijd, geld en energie dat ze in jou steken tijdens de opleiding.
De regering verklaart altijd dat iedereen altijd zal moeten bijleren...dus NOOIT van job veranderen ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: 10 jaar contract
DLC heeft een minimumverplichting van 3 jaar. Dit is "common use" in alle bedrijven die je opleiden, hoor. Hou er rekening mee dat een opleiding bakken geld kost. Dit moeten ze er nadien ook weer uithalen.
BDJ
BDJ
Re: 10 jaar contract
Het is toch normaal dat de NMBS waar voor zen geld wil. Zo'n opleiding is niet goedkoop en ze willen er zeker van zijn, dat je niet vlak na je opleiding naar de concurrentie overstapt. En ja, de vakbonden gaan hiermee akkoord
Re: 10 jaar contract
Hier in Nederland bij Connexxion is het 3 jaar.
Besluit je in die 3 jaar weg te gaan, krijg je een boete tussen de 1 en de 15.000 euro in.
Als je besluit naar een andere vervoerder te gaan in Nederland, betaald in veel gevallen die vervoerder je boete. Maargoed, zo werkt het hier bij Connexxion (ja CXX heeft ook treinen
)
Ik neem aan dat het in België niet anders is.....
Besluit je in die 3 jaar weg te gaan, krijg je een boete tussen de 1 en de 15.000 euro in.
Als je besluit naar een andere vervoerder te gaan in Nederland, betaald in veel gevallen die vervoerder je boete. Maargoed, zo werkt het hier bij Connexxion (ja CXX heeft ook treinen

Ik neem aan dat het in België niet anders is.....
Re: 10 jaar contract
de nmbs vraagt een deel van de opleidingskost terug, die momenteel op de website staat aaangeduid als 27.000€, dus als je in uw eerste jaar al vertrekt zal dat de volle waarde van dat bedrag zijn vermoed ik.
Re: 10 jaar contract
Ik welk privé bedrijf gaan ze daar ook mee akkoord ??Nekvin schreef:Het is toch normaal dat de NMBS waar voor zen geld wil. Zo'n opleiding is niet goedkoop en ze willen er zeker van zijn, dat je niet vlak na je opleiding naar de concurrentie overstapt. En ja, de vakbonden gaan hiermee akkoord
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: 10 jaar contract
in welk privebedrijf betalen ze uw opleiding volledig en krijg je er op de kop toe nog een loon bij tijdens die opleiding? in de prive zal je eerst alles uit eigen zak mogen betalen vermoed ik. dus vergelijking met prive is een beetje stom. een piloot betaald zijn opleiding ook zelf. dus ik denk dat we niet te klagen hebben, het enige waar je misschien kan over vallen is de termijn, de 10 jaar, die bij operatoren zoals DLC 3 jaar bedraagt.dentheo schreef:Ik welk privé bedrijf gaan ze daar ook mee akkoord ??Nekvin schreef:Het is toch normaal dat de NMBS waar voor zen geld wil. Zo'n opleiding is niet goedkoop en ze willen er zeker van zijn, dat je niet vlak na je opleiding naar de concurrentie overstapt. En ja, de vakbonden gaan hiermee akkoord
Re: 10 jaar contract
Moet men bij de NMBS dan ook eens niet dringend machnisten gaan opleiden voor de stelletjes alleen.Steven schreef:in welk privebedrijf betalen ze uw opleiding volledig en krijg je er op de kop toe nog een loon bij tijdens die opleiding? in de prive zal je eerst alles uit eigen zak mogen betalen vermoed ik. dus vergelijking met prive is een beetje stom. een piloot betaald zijn opleiding ook zelf. dus ik denk dat we niet te klagen hebben, het enige waar je misschien kan over vallen is de termijn, de 10 jaar, die bij operatoren zoals DLC 3 jaar bedraagt.dentheo schreef:Ik welk privé bedrijf gaan ze daar ook mee akkoord ??Nekvin schreef:Het is toch normaal dat de NMBS waar voor zen geld wil. Zo'n opleiding is niet goedkoop en ze willen er zeker van zijn, dat je niet vlak na je opleiding naar de concurrentie overstapt. En ja, de vakbonden gaan hiermee akkoord
B-cargo gaat toch ook geen mensen opleiden voor stelletjes om ze dan zeven jaar te kunnen gijzelen ??
Iemand die op kosten van het leger voor huisarts studeert (wat ook kan ) moet meen ik zeven of tien jaar (part-time) ter beschikking staan van het leger....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: 10 jaar contract
bestuurder in opleiding kunnen zowel op passagiers of goederen terecht komen, B cargo is een afdeling van de nmbs en dus daar maakt men geen onderscheid in bij het opstellen van die regel.
Alle treinbestuurder vallen onder B holding en niet onder nmbs of infrabel of wie dan ook, het is B holding die ons betaald. dus ongeacht of je met goederen of passagiers aan het rijden bent is voor alle nieuwe mensen (vroeger bestond die regel niet) de 10 jaar van toepassing.
Alle treinbestuurder vallen onder B holding en niet onder nmbs of infrabel of wie dan ook, het is B holding die ons betaald. dus ongeacht of je met goederen of passagiers aan het rijden bent is voor alle nieuwe mensen (vroeger bestond die regel niet) de 10 jaar van toepassing.
Re: 10 jaar contract
dentheo schreef:Ik welk privé bedrijf gaan ze daar ook mee akkoord ??Nekvin schreef:Het is toch normaal dat de NMBS waar voor zen geld wil. Zo'n opleiding is niet goedkoop en ze willen er zeker van zijn, dat je niet vlak na je opleiding naar de concurrentie overstapt. En ja, de vakbonden gaan hiermee akkoord
Ik heb het ook niet over een privé bedrijf he, ik heb het over de NMBS
Re: 10 jaar contract
Dat klopt en is voor iedereen van toepassing die een opleiging volgt bij defensie (uitgezonderd de basiopleiding). Dus ook piloten die hun opleiding bij het leger krijgen, alle officieren (ingenieuwrs,...) en onderofficieren opleidingen.dentheo schreef:Iemand die op kosten van het leger voor huisarts studeert (wat ook kan ) moet meen ik zeven of tien jaar (part-time) ter beschikking staan van het leger....
Men noemt die periode "rendementsperiode" en die bedraagt 1,5 maal de genoten opleiding.
Voor mezelf, ik heb vliegtuigmechnica en F-16 cellen gevolgd en dit over bijna 4 jaar. Concreet wil dat zeggen dat ik dus bijna 6 jaar moest blijven na mijn opleiding, zonder mogelijkheid om te vertrekken.
Enkele jaren geleden heeft defensie daar een mouw aangepast. De regels blijven hetzelfde maar men kan zijn opleiding nu afkopen. Dat wil zeggen dat er naargelang de kosten van de opleiding men moet betalen volgens de kost van de opleiding en verminderend met het aantal jaren dat met gepresteerd heeft.
Een afschrijving van de kosten dus.
Contract voor 10 jaar
Hoi,
Misschien enkele eigenaardige vraagjes…
Ik ga voor de volle 100% voor het examen van bestuurder rangeringen,
maar tekenen voor 10 jaar vind ik wel ineens erg lang.
Begrijp wel dat de nmbs dit doet omwille van de dure opleiding, Maar 10 jaar ????
Reis nogal graag, en wie weet ga ik ooit nog iets beginnen in het buitenland.
Hoe zit het met verlofregeling. Kan je enkele jaren je verlof opsparen en dan ineens 6 maanden ofzo op reis gaan?
Is er mogelijkheid tot tijdskrediet? en zo ja, voor hoelang maximum?
Hoeveel moet je terugbetalen als je voor je 10-jaar contract is afgelopen je ontslag neemt.
En hoe zit het met de terugbetaling van je opleiding als je ontslag krijgt?
Moet je dan ook een deel terugbetalen?
Ik weet het, zijn misschien vreemde vragen, maar ik wil me niet vastzetten voor 10 jaar.
Even ter informatie, ben razend enthousiast naar de job, maar 10 jaar is wel heel lang.
THX
Misschien enkele eigenaardige vraagjes…
Ik ga voor de volle 100% voor het examen van bestuurder rangeringen,
maar tekenen voor 10 jaar vind ik wel ineens erg lang.
Begrijp wel dat de nmbs dit doet omwille van de dure opleiding, Maar 10 jaar ????
Reis nogal graag, en wie weet ga ik ooit nog iets beginnen in het buitenland.
Hoe zit het met verlofregeling. Kan je enkele jaren je verlof opsparen en dan ineens 6 maanden ofzo op reis gaan?
Is er mogelijkheid tot tijdskrediet? en zo ja, voor hoelang maximum?
Hoeveel moet je terugbetalen als je voor je 10-jaar contract is afgelopen je ontslag neemt.
En hoe zit het met de terugbetaling van je opleiding als je ontslag krijgt?
Moet je dan ook een deel terugbetalen?
Ik weet het, zijn misschien vreemde vragen, maar ik wil me niet vastzetten voor 10 jaar.
Even ter informatie, ben razend enthousiast naar de job, maar 10 jaar is wel heel lang.
THX
Re: 10 jaar contract
tjah
een opleideing is dan wel niet goedkoop
maar 10 jaar ?????
is wel héél erg veel
ik vind een jaar of 5 doenbaar
maar 10??
greetz 2302
een opleideing is dan wel niet goedkoop
maar 10 jaar ?????
is wel héél erg veel
ik vind een jaar of 5 doenbaar
maar 10??
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...