Pagina 1 van 2
ruitenwissers op treinen
Geplaatst: 23 mar 2006, 22:04
door Jonathan
Vraagje van mijn opa en van mij. Hoe komt het dat op al die treinen (vooral oudere) zo'n kleine ruitewissers staan. Veelal staan ze in het midden van de ruit of zoals bij de HLE 16 volgens mij nogal in de weg. Ze nemen nog niet de helft van de ruit in en als het regent staan ze daar te wissen als een zot. Hoe komt dat allemaal

Geplaatst: 23 mar 2006, 22:09
door Steven
je moet da bezien van op de bestuurderstoel zo klein zijn die dan niet hoor

ze zijn voldoende groot om voldoende zicht te geven, de ruiten zijn enkel heel groot, nu ist zo da in de loop der jaren die ruitenwissers verbetered zijn op vlak van techniek en ze dus wa groter zijn en ook beter vegen zoals op een hle 13 of ms96, enkel de ms 96 heeft elektrische ruitenwissers (zoals in een auto)
de rest van het materieel heeft ruitenwissers die werken op druklucht
Geplaatst: 23 mar 2006, 22:09
door Tim
De snelheid van de ruitenwissers kan je zelf regelen

Geplaatst: 23 mar 2006, 22:12
door Jonathan
Tim schreef:De snelheid van de ruitenwissers kan je zelf regelen

Maar goed ook. Bij een klein beetje regen ruitewissers vollen bak, dat zou niet gaan.
Geplaatst: 23 mar 2006, 22:15
door Jonathan
Maar hoe komt het nu dat die ruitenwissers daar zoveel in Panne staan voor die ruit (vooral bij HLE 23)

En storen die ruitenwissers soms niet, zoals bij de HLE 15 en 16 dat hij de helft van de ruit inpalmt

Of bij die MW 41 die ruitenwisser in het midden van de ruit staat

Dat moet toch op de zenuwen beginnen werken

Geplaatst: 23 mar 2006, 22:25
door 1607
de ligt nog een staaf ook in de stuurpost om handmatig de ruitenwisser te doen bewegen. maar is noag wat een zwaar werkje en onozel werkje. powertraining voor de TB.

Geplaatst: 23 mar 2006, 22:27
door Steven
bij bijna alle ruitenwissers kan je ze manueel bedienen, vooral bij klassiekjes en ouder materieel keren die niet vanzelf terug naar een bepaalde ruststand, dan doet de bestuurder dat manueel of hij laat staan waar hij staat als em da ni stoort, bij ms 96 /80 /86 en hle 13 /21/27/11/12 keren ze allemaal terug naar ruststand
Geplaatst: 23 mar 2006, 22:28
door Jonathan
1607 schreef:de ligt nog een staaf ook in de stuurpost om handmatig de ruitenwisser te doen bewegen. maar is noag wat een zwaar werkje en onozel werkje. powertraining voor de TB.

War moet je anders doen

Je moet toch zien of het rood of groen is

Maar ik denk toch dat maar één van de twee ruitenwiisers nodig is

Geplaatst: 23 mar 2006, 22:30
door 1607
kopje door het zijraam steken he.

Geplaatst: 23 mar 2006, 22:33
door Jonathan
1607 schreef:kopje door het zijraam steken he.

En wat trager rijden zodat uw paraplu niet overslaat, zeker

Geplaatst: 23 mar 2006, 22:40
door Steven
1607 schreef:de ligt nog een staaf ook in de stuurpost om handmatig de ruitenwisser te doen bewegen. maar is noag wat een zwaar werkje en onozel werkje. powertraining voor de TB.

dat is enkel op HLE 13 omdat de handbedieding ni echt vlot te bedienen is, en als jij da fitness noemt wil da zeggen da je vergeten bent de lucht af te zonderen en dan is dat normaal

Geplaatst: 23 mar 2006, 22:48
door Jean
Tim schreef:De snelheid van de ruitenwissers kan je zelf regelen

Da's de bedoeling ja , de realiteit is helaas soms anders
Dat systeem met perslucht zoals op 22/23/25 is soms ook ambetant : ofwel blijft ruitenwisser plakken aan de ruit , draai je iets verder aan dat regelkraantje gaan ze dan plots supersnel wissen , waardoor de ruit te droog wordt en/of het op de zenuwen werkt .
En de uitlaat voor de persluchtcilinders die de rutienwissers aandrijven mondt boven de stuurtafel uit => perslucht die voor de aandrijving vd ruitenwissers heeft gezorgd blaast in de stuurpost en perslucht bevat ook altijd wel wat oliedeeltjes : vettige nevel en soms oliespatten op stuurtafel

Geplaatst: 23 mar 2006, 22:58
door Steven
idd die snelheidsregeling werkt ni altijd even vlot
voor zover er al geen lucchtverlies is als je de ruitenwisser uitschakelt
Geplaatst: 24 mar 2006, 11:24
door e49memling
Geplaatst: 24 mar 2006, 16:51
door Wover
waarom is het eigenlijk dat bij een break de ruitewissers nooit, maar dan ook nooit gelijk gaan
is er dan een aparte snelheidsregeling per ruitewisser ofzo?