Pagina 1 van 2

Trein ramt auto aan overweg in Paliseul

Geplaatst: 21 okt 2007, 18:48
door Asterix
In Paliseul heeft een trein gisterenochtend een auto geramd. De auto zat om een nog onbekende reden vast tussen de treinsporen. Er vielen geen slachtoffers. Aan de overweg kwam de auto rond 04.00 uur vast te zitten tussen de sporen.De bestuurder kon zijn voertuig tijdig verlaten. Even later werd de auto aangereden door een goederentrein. De auto werd volledig vernield, de trein ontspoorde niet en is niet beschadigd. Rond 08.45 uur waren de sporen weer vrij.
BRON: HLN

Geplaatst: 21 okt 2007, 19:16
door TSP
Jah, de meeste mensen weten helaas nog niet hoe ze de TDL op de hoogte moeten stellen... Misschien is dat wel een campagne waard :roll:

Geplaatst: 21 okt 2007, 19:36
door Steven
TSP schreef:Jah, de meeste mensen weten helaas nog niet hoe ze de TDL op de hoogte moeten stellen... Misschien is dat wel een campagne waard :roll:
in belgie moet men de ordediensten waarschuwen. in geen enkel station is er info te vinden over het waarschuwen van traffic control. sinds kort is er wel een groen nr waar je naartoe kan bellen om verdachte dingen te melden. echter krijgen ze op dit nr meestal vragen binnen over de treindienst en zelden om verdachte dingen te melden.

Geplaatst: 21 okt 2007, 19:46
door TSP
Is dat niet een beetje een gevaarlijke situatie? De TDL op de hoogte stellen is qua tijd en ingrijpvermogen meer effectief dan de blauwe mennekes bellen denk ik :roll:

Geplaatst: 21 okt 2007, 19:54
door Wover
TSP schreef:Is dat niet een beetje een gevaarlijke situatie? De TDL op de hoogte stellen is qua tijd en ingrijpvermogen meer effectief dan de blauwe mennekes bellen denk ik :roll:
Vind ik ook, aan elke overweg een bordje hangen met een telefoonnr en de lijn+OW nr op zou misschien toch veel leed kunnen besparen...

Geplaatst: 21 okt 2007, 20:13
door Steven
TSP schreef:Is dat niet een beetje een gevaarlijke situatie? De TDL op de hoogte stellen is qua tijd en ingrijpvermogen meer effectief dan de blauwe mennekes bellen denk ik :roll:
dat zal niet gaan aangezien er in belgie nog geen systeem is om traffic control met 1 centraal nr te bereiken ongeacht welk deel van het land je hebt. op traffic control zijn ze verdeeld in verschillende zones, die elk een deel van het land beheren en deze hebben allemaal een ander telefoon nr, dus effe de verkeerde draaien en je bent al slecht bezig he :-)

je moet er rekening mee houden dat traffic control nog maar een goed jaar bestaat bij ons en we dus uit een systeem komen waar er over het land verspreid verschillende dispatchers zaten. sinds traffic control bestaat zitten al deze mensen samen te brussel in 1 lokaal, doch echter zijn ze nog niet voorzien van 2 centrale nummers (1 NL en 1 FR)

Als deze laatste voorwaarde voldaan is dan pas zal je pas een goed systeem hebben waar je ook bij blokeren van een overweg kan naar bellen.

Geplaatst: 21 okt 2007, 20:21
door Asterix
Het is nu al een ramp als je weet wanneer en hoe mensen de hulpdiensten verwittigen, kijk maar naar de verschillen tussen 101 en 100.
Goddank dat er een eenvormig oproepnummer 112 zal ingevoerd worden waardoor je op één CIC terechtkomt (beetje systeem Nederland).

Laat het maar aan de dispatcher (call taker) daar over om de spoorwegen te verwittigen. Met goede afspraken tussen call taker en Infrabel kan dat geen probleem zijn.

Als hulpverlener ga ik al blij zijn als men überhaupt al belt. Als je weet dat de meesten in paniek niet weten in welke gemeente ze staan, wat zou je ze dan laten zoeken naar een OW/lijn-nummer..... :wink:

Geplaatst: 21 okt 2007, 20:27
door Asterix
Een ballonnetje dat ik had opgelaten op een ander forum:

Men zou beter aan elke overweg een kastje met drukknop zetten, het systeem dat je aan de benzinepompen ook vindt. Als de overweg in werking treedt, zou een oranje lamp aan die kast moeten beginnen flikkeren zodat de chauffeur weet waar hij terecht kan. Door de knop in te duwen, vallen de seinen dicht (alhoewel het dan al meestal te laat zal zijn) en wordt een telefoonlijn geopend naar het seinhuis

Geplaatst: 21 okt 2007, 20:27
door Steven
wetende da aan elke overweg al het lijnnr en overwegnr vermeld staat maar geen kat die het ziet, het staat er zelf meer als 1 keer vermeld
op elke overwegsignalisatiepaal staat het op (achterkant van het kruis)

de keet (da kot waar de relais van de overweg staan) draagt langs de buitenkant ook altijd het nr van de overweg, dan heb je nog de aankondigingsbordjes voor de treinbestuurder die de nr van de overweg dragen.

Geplaatst: 21 okt 2007, 20:32
door dentheo
Steven schreef:wetende da aan elke overweg al het lijnnr en overwegnr vermeld staat maar geen kat die het ziet, het staat er zelf meer als 1 keer vermeld
op elke overwegsignalisatiepaal staat het op (achterkant van het kruis)

de keet (da kot waar de relais van de overweg staan) draagt langs de buitenkant ook altijd het nr van de overweg, dan heb je nog de aankondigingsbordjes voor de treinbestuurder die de nr van de overweg dragen.
Maar telefoonnummer staat er volgens mij NIET bij.

Ik heb ooit telefoonnummer opgezocht van Antwerpen nadat hier benelux voorbij reed waarvan pantograaf de bovenleiding leek af te schaven...

Even uitgelegd dat ze de dépanneur moesten verwittigen dat er 10 minuten later een schavende pantograaf binnen kwam , als de bovenleiding dan nog niet beneden was.....

Waren heel beleefd en ik werd netjes bedankt...

Geplaatst: 21 okt 2007, 20:39
door Steven
een stroomafnemer is pas gevaarlijk als hij kappen vertoond en dit omdat de draad die zigzag hangt er dan kan ik blijven haperen en bijgevolg afbreken in alle andere gevallen moet je al lelijk doen om iets verkeer voor te hebben door fout van de stroomafnemer zelf.

Geplaatst: 21 okt 2007, 20:41
door Steven
Jeroen schreef:Een ballonnetje dat ik had opgelaten op een ander forum:

Men zou beter aan elke overweg een kastje met drukknop zetten, het systeem dat je aan de benzinepompen ook vindt. Als de overweg in werking treedt, zou een oranje lamp aan die kast moeten beginnen flikkeren zodat de chauffeur weet waar hij terecht kan. Door de knop in te duwen, vallen de seinen dicht (alhoewel het dan al meestal te laat zal zijn) en wordt een telefoonlijn geopend naar het seinhuis
een knop die invloed heeft op de niet beheerde seinen? lijkt me net iets te gevaarlijk speelgoed voor kinderen of andere vandelen.

Geplaatst: 21 okt 2007, 21:27
door Asterix
Das misschien wel juist. Op zijn minst een praatpaalsysteem, dan. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een glasvezelkabel extra te laten passeren en af te takken naar een praatpaal aan de OW.

Geplaatst: 21 okt 2007, 21:54
door Beesty
Jeroen schreef:Das misschien wel juist. Op zijn minst een praatpaalsysteem, dan. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een glasvezelkabel extra te laten passeren en af te takken naar een praatpaal aan de OW.
Kweet niet waar het probleem zit .. maar er is een nr van traffic control da je kan bellen .. en als ge de lijn en overwegnr kunt zeggen dan zal er weldegelijk ingegrepen worden.

Misschien zoals boven vermeld een campagne wel hulp kan bieden om de mensen is duidelijk te maken welke gegevens ze moeten mededelen, of waar ze die info kunnen vinden..

Geplaatst: 21 okt 2007, 22:25
door Asterix
Beesty schreef:Kweet niet waar het probleem zit .. maar er is een nr van traffic control da je kan bellen .. en als ge de lijn en overwegnr kunt zeggen dan zal er weldegelijk ingegrepen worden.
Ik vind niet dat je van mensen (in paniek) die geen kennis hebben van het spoor, kan verwachten dat ze op zoek gaan naar lijn- en OW-nummer om vervolgens één of ander nummer in Brussel te bellen waar je dan bij een anderstalige uitkomt, etc.

Gewoon 112 bellen, zou moeten volstaan.