Pagina 1 van 2
Opnieuw bovenleiding doorgeknipt tussen Brussel en Doornik
Geplaatst: 16 okt 2007, 10:06
door Adler
Ook op de spoorlijn tussen Brussel en Doornik zijn er grote problemen nadat een bovenleiding is doorgeknipt.
Vanmorgen is er kortsluiting ontstaan tussen Edingen en Saintes nadat een leiding werd beschadigd. Daardoor zijn tien overwegen defect.
Er rijden pendelbussen tussen Halle en Edingen, maar de vertragingen op het traject Brussel-Doornik kunnen oplopen tot een uur.
Op de rest van het net zijn er eveneens problemen, vooral in Wallonië, maar ook richting Antwerpen.
Bron: VRT
Geplaatst: 16 okt 2007, 12:20
door overweg13
Dag,
Ze komen akelig dichtbij. De ow die vermeld wordt in het VRT-nieuws is ow15. Gelukkig ben zo'n 20 jaar geleden afgeschaft.
Geplaatst: 16 okt 2007, 13:35
door Elgar
Adler schreef:
Op de rest van het net zijn er eveneens problemen, vooral in Wallonië, maar ook richting Antwerpen.
Bron: VRT
De CR naar Dendermonde had vanmorgen door de problemen te Edingen ook een vertraging van 65 minuten...
Geplaatst: 16 okt 2007, 19:50
door Adler
Ook vanavond waren er nog veel vertragingen.
IR Jambes-Essen had 30 minuten vertraging.
Geplaatst: 16 okt 2007, 20:01
door Steven
Adler schreef:Ook vanavond waren er nog veel vertragingen.
IR Jambes-Essen had 30 minuten vertraging.
die komt niet langs dat bewuste punt, de vertragingen op L124 vandaag hadden een andere reden.
Geplaatst: 16 okt 2007, 22:34
door pewiam
Onderstaande uitvoerige bericht hierover stond op het Nederlandse
http://www.Spoorforum.nl Groeten PEWIAM.
Veel hinder bij het spoor door vandalisme
Het treinverkeer op de lijnen van Mechelen naar Sint-Niklaas en van Puurs naar Boom ondervindt grote hinder door een kortsluiting in de nacht van zondag 14/10 op maandag 15/10.
Onbekenden knipten toen nabij Puurs een kabel van de bovenleiding door. Die knapte af en raakte een andere leiding, waardoor een grote kortsluiting ontstond.
Die veroorzaakte heel wat schade aan de bovenleiding, de wissels en het
seinhuis van Puurs, waardoor het spoorverkeer gisteren grote problemen
ondervond.
Ook vandaag en morgen zal er nog hinder zijn. De treinen rijden volgens een
aangepaste dienstregeling met langere rijtijden. In Temse en Willebroek
worden pendelbussen ingezet.
De NMBS verwacht dat het treinverkeer tussen Mechelen en Sint-Niklaas vanaf
donderdag opnieuw normaal zal verlopen. Op de lijn tussen Puurs en Boom zou
dat vanaf maandag zijn.
De politie onderzoekt de zaak. Vermoedelijk probeerden dieven koperdraad te
stelen, maar zijn ze geschrokken en gevlucht. De daders zijn spoorloos.
Ook problemen op de lijn Brussel-Doornik
De problemen op de spoorlijn tussen Brussel en Doornik zouden tegen de
avondspits opgelost moeten zijn. De gestolen koperkabel is vervangen, maar
de treinen rijden nog met vertraging.
Vanmorgen, 16/10 was er kortsluiting ontstaan tussen Edingen en Saintes nadat een leiding werd beschadigd. Daardoor waren tien overwegen defect.
Er rijden pendelbussen tussen Halle en Edingen en de vertragingen op het traject Brussel-Doornik kunnen nog oplopen tot een uur.
Ook op de rest van het net zijn er nog problemen, vooral in Wallonië, maar ook richting Antwerpen. Maar tegen de avond zouden die problemen dus van de
baan moeten zijn.
Infrabel neemt intussen extra maatregelen om de koperdieven af te schrikken.
De controles en de samenwerking met parketten en politie worden opgevoerd en op termijn wordt de koperdraad vervangen door glasvezelkabel.
[/u]
Geplaatst: 16 okt 2007, 22:41
door Dietrich
Vraag mij af hoeveel glasvezel vandaag nog zou kosten vergeleken met de koperdraad. Vroeger was dit altijd de "duurdere oplossing" dacht ik, dat zal vandaag misschien al wel gekeerd zijn.
Geplaatst: 16 okt 2007, 22:53
door pietje
De glasvezels zelf zijn niet duurder dan koper, maar de toestellen die er aan gekoppeld worden zijn vele malen duurder.
vergelijk het met een netwerkkaart voor 1Gbps: elektrisch (1000 base T) kost dat hooguit een tiental euro's.
Wanneer die netwerkkaart nu uitgerust is met optische zenders/ontvangers (meestal een plug-in module) kost dat direct honderden euros.
Geplaatst: 16 okt 2007, 23:08
door Asterix
Tja, en dan moet je weten dat het probleem heus niet opgelost gaat zijn met glasvezel. Een kameraad werkt in een controlecentrum van een telecomfirma. Daar worden om de haverklap alarmen gegenereerd van doorgeknipte kabels in het land. Eenmaal ze zien dat het glasvezel is, zijn ze weg maar uw kabelbreuk is er wel, hé....
Geplaatst: 16 okt 2007, 23:13
door K V B
Kan je op communicatiekabels niet ook hoogspanning zetten?
Geplaatst: 17 okt 2007, 02:08
door Wover
K V B schreef:Kan je op communicatiekabels niet ook hoogspanning zetten?
Hehe, ben jij in het geheim sadist ofzo, want ze gaan het daarmee niet leren hoor, en ze zullen wel iets vinden om dat te omzeilen.
Bovendien is spanning zetten op kabels die signalen moeten dragen niet slim, want dan krijg je door het elektromagnetisch veld van die spanning zeer veel ruis en vervorming

.
Geplaatst: 17 okt 2007, 09:36
door Dietrich
Glasvezel is enkel overdracht van licht, dus enkel voor communicatie zoals voor seinen en overwegen, niet voor hoogspanning.
Geplaatst: 17 okt 2007, 10:57
door Elgar
Voor de aardingskabel wordt als alternatief voor koper, aluminium gebruikt.
Aluminium is goedkoper, heeft iets minder goede elektrische eigenschappen, maar zeker goed genoeg voor een aarding.
Geplaatst: 17 okt 2007, 10:59
door pewiam
Dietrich schreef:Glasvezel is enkel overdracht van licht, dus enkel voor communicatie zoals voor seinen en overwegen, niet voor hoogspanning.
Dus glasvezel als bovenleiding komt er niet.............
Groeten Pewiam
Geplaatst: 17 okt 2007, 13:42
door e49memling
overweg13 schreef:Dag,
Ze komen akelig dichtbij. De ow die vermeld wordt in het VRT-nieuws is ow15. Gelukkig ben zo'n 20 jaar geleden afgeschaft.
OW13? Bracht ongeluk?
