Pagina 1 van 2

Geen schoolreizen meer tijdens treinspitsuren?

Geplaatst: 05 sep 2007, 11:26
door Patrick
Voorlopig nog niets over gevonden, enkel een poll op DS-Online:
De NMBS wil niet langer dat scholen treincoupés reserveren voor schoolreizen in de spitsuren, om de pendelaar voorrang te geven.
Wie spreekt er nu nog over "treincoupés" :wink:

Geplaatst: 05 sep 2007, 11:40
door willem
Het stond vandaag in het nieuwsblad

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 7P1GR9HF_4

Geplaatst: 05 sep 2007, 15:20
door Arnenys
Ik treur er niet echt om, ben één keer met de NMBS op schoolreis geweest en dat was een ramp. De trein vertrok al toen er nog maar drie leerlingen waren ingestapt. Volledig uur moeten wachten op de volgende trein, waar niets gereserveerd was voor ons en we dus bijna op de schoot van de pendelaars moesten gaan zitten. Dan sta ik nog liever een uur in de file met een aftandse schoolbus zonder enig comfort! :roll:

Geplaatst: 05 sep 2007, 15:23
door Joris
Hallo,
Arnenys schreef:Dan sta ik nog liever een uur in de file met een aftandse schoolbus zonder enig comfort! :roll:
Zo afstands zijn de meeste schoolreis bussen niet hoor ;).
Eigenlijk vind ik dit niet zo slecht. Dan moet men maar net voor of net na de spits vertrekken/terugkeren. Op die manier spaar je plaats, en is het ook voor de leerkrachten misschien wat eenvoudiger...(Als ze bvb in Brussel moeten overstappen.)
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 05 sep 2007, 15:45
door Hagelander
Ikzelf ben, als leerkracht, niet zo blij met dit besluit. Ik versta de redenering wel, maar in het onderwijs zit je soms ook wel met andere praktische problemen. We willen leerlingen aanzetten om het openbaar vervoer te gebruiken, ipv steeds de wagen, en maken onze uitstapjes vaak met de trein. Maar wil je vb. vanuit Aarschot naar Luik, Brugge, Namen, ... en je wil ook daadwerkelijk ter plaatse een tijdje aanwezig zijn om iets te zien, dien je vaak tussen 8 en 9 te vertrekken. Je bent misschien wel in iets meer dan een uur van Brussel naar Parijs, maar wat het binnenlands vervoer betreft, loopt de verplaatsing niet altijd zo snel. Later vertrekken (na 9 uur) is dan ook niet altijd een oplossing, want dan ben je misschien nog amper 4 uur ter plaatsen.

In ieder geval, ik vind het jammer van de NMBS, want hoe kan je jongeren nu meer aanzetten om de trein te gebruiken? Ik vermoed dat wij dus weldra met de leerlingen opnieuw bussen gaan gebruiken, om dan samen in de files te gaan staan en het milieu te gaan belasten ...

PS. Als de NMBS op voorhand weet dat er een grote groep opstapt, waarom hangen ze dan niet een extra rijtuig of stel aan de oorspronkelijke trein?

Geplaatst: 05 sep 2007, 15:53
door Joris
Hallo,
Hagelander schreef: PS. Als de NMBS op voorhand weet dat er een grote groep opstapt, waarom hangen ze dan niet een extra rijtuig of stel aan de oorspronkelijke trein?
Dan moeten ze werken, dat is niet rendabel, de rangereingen kosten-denk ik-te veel, én, bij veel treinen is het ook niet mogelijk...
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 05 sep 2007, 15:56
door KB
Hagelander schreef:Als de NMBS op voorhand weet dat er een grote groep opstapt, waarom hangen ze dan niet een extra rijtuig of stel aan de oorspronkelijke trein?
Dat is niet altijd beschikbaar.

Geplaatst: 05 sep 2007, 16:17
door Dietrich
Heb het elders al gezegd... de NMBS heeft steken laten vallen bij het reserveren voor die groepen. Vaak reserveert men plaatsen op treinen die zogezegd niet als volledig bezet worden bestempeld (op deze kan men niet reserveren) maar waar je uiteindelijk als pendelaar toch mag rechtstaan, of vaak 50% of meer van een trein is gereserveerd.

Ik versta dat later vertrekken niet kan, maar vroeger ook niet? Destijds vertrokken wij vaak redelijk vroeg met de bus om niet in de file te zitten, ik herinner mij ook een keer met de trein dat we pas rond 20h terug kwamen, tegenwoordig neemt men de trein en de uren die henzelf best uitkomen maar niet bepaald ideaal voor de rest van de pendelaars, en de NMBS houdt er dus ook te weinig rekening mee.

Ik heb dan liever dat men deze reserveringen tijdens de spits afschaft, dan dat de huidige situatie blijft voortduren. Misschien gaat het aantal vertragingen en afschaffingen in juni dan eens gelijk blijven aan de andere maanden.

Geplaatst: 05 sep 2007, 16:24
door 260689
waarom niet bij grote reserveringen een klassiekje ofzo inleggen speciaal voor die groep dan hebben pendelaars geen last van die groepen want die hebben dan hun apparte trein

Geplaatst: 05 sep 2007, 16:33
door Joris
Hallo,
260689 schreef:waarom niet bij grote reserveringen een klassiekje ofzo inleggen speciaal voor die groep dan hebben pendelaars geen last van die groepen want die hebben dan hun apparte trein
Ja how, weet je wel hoeveel dat kost??? Rijpad, 2 man personeel. Voor 1 groepje? Okja, er zijn minderbezette L-treinen, maar die worden wel gesubisdiëerd, dit niet, en het kost veel werk en moeite!
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 05 sep 2007, 16:59
door Wover
Arnenys schreef:Ik treur er niet echt om, ben één keer met de NMBS op schoolreis geweest en dat was een ramp. De trein vertrok al toen er nog maar drie leerlingen waren ingestapt.
En wie zijn schuld is dat? 200 reizigers in die trein 5 minuten vertraging laten geven zodat daar 70 man misschien een aansluiting mist, of een groep van 20 man op hun dooie gemak laten instappen, keuze is snel gemaakt bij een treinbegeleider denk ik dan...

Als je met een groep op pad bent moet je zien dat je al op het perron staat als de trein aankomt en dan liefst nog verspreid over verschillende deuren.

Ook best vooraf aan een onderstationchef vragen waar de gereserveerde plaatsen zich bevinden, zodat je zeker tijd genoeg hebt...

Geplaatst: 05 sep 2007, 17:08
door overweg13
Dag,

Ik heb toch ook wel enige ervaring, zowel als gewone reiziger die het slachtoffer wordt van de reserveringen, dan als begeleider van groepen.

Ik wil enkele problemen op een rij zetten:
- je bent soms gebonden aan andere uren (toneelvoorstellingen, begeleide rondleidingen in musea, de afstand van een wandeling tussen 2 stations e.d. - vaak kun je wel begin- of einduur wijzigen, maar zelden beide;

- op sommige lijnen bestaan nog altijd 2-uurdiensten, zeker in de Ardennen;

- met aansluitende bussen is de situatie vaak nog hachelijker, omdat er maar één bus in de voormiddag is;

- vaak is er meer plaats op de lange treinen uit de spits, dan in de eerste treinen die in een korte samenstelling beginnen te rijden - zo is er ongetwijfeld meer plaats op een M5-trein uit Geraardsbergen, dan op de IR van 9:09 (1 vierledig stel) of die van 9:12 in Halle (1 break);

- de kans bestaat dat de aangekondigde groepen nu overstappen op verplaatsingen met passen - elke school met een beetje administratie voorziet Go-Passen, Rail-Passen en Keycards, waarop gerust wat lijntjes mogen open blijven; die komen ongetwijfeld later nog van pas. Al te veel groepen maken trouwens nu al gebruik van deze formules, en zorgen in mijn ogen voor meer hinder dan diegenen die tegen groepstarief reizen;

- de NMBS is er de voorbije jaren bijna in geslaagd de autocarsector op de knieën te krijgen, omdat ze echt wel erg goedkoop reden - op bepaalde momenten zijn er gewoon geen cars meer beschikbaar.

Het ergste vind ik nog dat de NMBS altijd als massavervoerder voorgesteld wordt, maar blijkbaar liever heeft dat de massa thuis blijft. Eigenlijk is dat imlpiciet toegevn dat ze niet tegen hun taak opgewassen zijn. Dat is vooral een politieke kwestie: als je de NMBS dwingt om mensen gratis of voor een appel en een ei te vervoeren, en tegelijkertijd niet de middelen geeft om die groei op te vangen - en dat is meer dan wat extra rijtuigen, want die moeten ook nog rijden - dan vraag je om problemen. Die zijn er nu, blijkbaar.

Geplaatst: 05 sep 2007, 17:29
door Hagelander
Vroeger vertrekken, zoals hierboven gesuggereerd werd, is niet altijd mogelijk. Sommige leerlingen kunnen dan bijvoorbeeld gewoonweg niet op tijd in het station komen. Later vertrekken kan soms wel, maar vaak zeuren dan zowel ouders als leerlingen, omdat ze graag tijdig terug zijn. Wat wij dan doen, ook al omdat wij een zo'n goedkoop mogelijke formule MOETEN gebruiken, is werken met pass-formules.

In ieder geval, dat wil ik toch nog maar even benadrukken, zijn ook groepen en scholen geen liefhebber van overvolle treinen, waar geen plaats meer is voor de aanwezige personen. Maar vervoer is nu wel nodig om ergens te geraken. Omdat we zelf al een aantal negatieve ervaringen gehad hebben met de NMBS (reservaties die niet klopten, niet waren doorgegeven, problematische overstappen, ...), zijn we ondertussen al beland bij het gegeven dat we overstappen op bussen of ... (nog erger) de uitstappen gewoon schrappen uit het programma (en dan maar een gewone les).

Geplaatst: 05 sep 2007, 17:43
door Arnenys
Wover schreef:
Arnenys schreef:Ik treur er niet echt om, ben één keer met de NMBS op schoolreis geweest en dat was een ramp. De trein vertrok al toen er nog maar drie leerlingen waren ingestapt.
En wie zijn schuld is dat? 200 reizigers in die trein 5 minuten vertraging laten geven zodat daar 70 man misschien een aansluiting mist, of een groep van 20 man op hun dooie gemak laten instappen, keuze is snel gemaakt bij een treinbegeleider denk ik dan...

Als je met een groep op pad bent moet je zien dat je al op het perron staat als de trein aankomt en dan liefst nog verspreid over verschillende deuren.

Ook best vooraf aan een onderstationchef vragen waar de gereserveerde plaatsen zich bevinden, zodat je zeker tijd genoeg hebt...
We waren met 40, stonden al lang op het perron en in een am96 is het niet zo gemakkelijk instappen, zelfs niet verspreid. En we wisten degelijk in welke wagon we moesten zijn. Misschien niet zo snel kritiek geven, want om 40 man te laten instappen heb je zeker geen 40 minuten nodig.
Hoe lang is een trein verplicht stil te staan in Brussel Luxemburg?

Geplaatst: 05 sep 2007, 17:52
door 426 Hemi
@Hagelander:
Heb zelf op een school in aarschot gezeten en toen we op excursie gingen naar Antwerpen moest ik zelf de begeleidende leerkracht nog inlichten over welke trein we konden terugnemen :?