Pagina 1 van 3
opnieuw ongeval in Loppem
Geplaatst: 17 aug 2007, 20:05
door ghostie
rond 18u45 is opnieuw een ongeval gebeurd aan de overweg te Loppem
Geplaatst: 17 aug 2007, 22:10
door 't Seinerke
Yes indeed,
de RE 7001 (HLE 2749 + 9 I6'en) (Oostende nr. Kortrijk) ramde op OW21 een auto die zich kort voordien vast reed.
Uurke of twee bussen ingelegd tss. Brugge & Lichtervelde.
HLE 2331 heeft de RE teruggesleept naar Brugge-Vorming, waar die vannacht terug vertrekt naar Oostende (wegens schade aan 40km/h).
Geplaatst: 17 aug 2007, 23:01
door maartenc
welke trein is dat juist,rijdt die iedere dag? of bedoel je M4 idpv I6?
Geplaatst: 18 aug 2007, 00:02
door willem
Is dat niet de 7001 die savonds leeg terugkeert zodat die de volgende ochtend terug uit Kortrijk kan vertrekken?
Die RE heeft er allesinds iets mee te maken, maar wat dat juist betekend weet ik niet.
Geplaatst: 18 aug 2007, 02:37
door Steven
er staat RE 7001 wat in vaktaal zoveel wil zeggen lege rit voor 7001 te verzekeren als er ER 7001 staat is dat lege rit na trein 7001 verzekerd te hebben
Geplaatst: 18 aug 2007, 08:46
door 't Seinerke
Steven schreef:er staat RE 7001 wat in vaktaal zoveel wil zeggen lege rit voor 7001 te verzekeren als er ER 7001 staat is dat lege rit na trein 7001 verzekerd te hebben
Klopt als een bus.
Geplaatst: 18 aug 2007, 08:49
door 't Seinerke
maartenc schreef:welke trein is dat juist,rijdt die iedere dag? of bedoel je M4 idpv I6?
Nope,
was voor zover ik weet, éénmalige rit.
Ik bedoel wel degelijk I6 (grijs-blauw-rood).
Het is dus niet de ER8991...
Geplaatst: 18 aug 2007, 09:04
door Poldevrek
Uit Het Nieuwsblad:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=8210
Auto raakt onder trein bij spoorwegovergang
Bestuurder kan zichzelf in veiligheid brengen
LOPPEM - Een 69-jarige bestuurder is gisteren met zijn wagen vast komen te zitten op de spoorwegovergang in de Kattenstraat in Loppem. De man kon zichzelf redden, maar zijn wagen werd door een trein gegrepen en 500meter meegesleurd.
Om 17.20uur gisteravond kwam een 69-jarige bestuurder uit Loppem met de wielen van zijn Citroën Xsara vast te zitten op de spoorwegovergang in de Kattestraat in Loppem. De man zou een berekeningsfout gemaakt hebben op de smalle overgang waar men maar in één richting mag passeren. Getuigen hebben nog geprobeerd om de geknelde wagen los te wrikken maar toen de slagbomen neergingen maakte iedereen zich uit de voeten.
'De bestuurder van het treinstel ging op de rem staan maar kon een aanrijding niet meer vermijden', zegt hoofdinspecteur Erwin Dewinne van de spoorwegpolitie. 'De trein greep de wagen met 120kilometer per uur en sleepte die minstens 500 meter mee. De trein, waar geen passagiers op zaten, kwam pas enkele honderden meters voorbij de overgang in de Heidelbergstraat tot stilstand. De wagen werd compleet verbrijzeld en brokstukken lagen her en der verspreid.'
Geen wanhoopsdaad
De brandweer van Torhout kwam het wrak verwijderen. De spoorwegpolitie deed de vaststellingen en de politie van zone Het Houtsche verleende verkeersbijstand en slachtofferhulp aan de verbouwereerde chauffeur. 'Een wanhoopsdaad is nagenoeg uitgesloten', klinkt het bij Het Houtsche. 'Waarom zou de man zichzelf anders in veiligheid hebben gebracht?'
De bestuurder is sinds februari weduwnaar. Hij ontsnapte aan de dood en ook de treinchauffeur bleef ongedeerd.
'Ook de locomotief werd zwaar gehavend, maar de precieze schade aan het treinstel en aan de spoorweg zelf zullen we later moeten bepalen', zegt Ronny Verhaeghe van Infrabel, uitbater van de spoorweginfrastructuur. 'We zullen het treinstel morgen naar het eindstation van Oostende slepen waar het hersteld en gereinigd zal worden.'
Het treinverkeer tussen Brugge en Kortrijk lag in beide richtingen lange tijd in de knoop. De reizigers werden met bussen van De Lijn naar hun bestemming gebracht.

Geplaatst: 18 aug 2007, 09:14
door Fles
Om 17.20uur gisteravond kwam een 69-jarige bestuurder uit Loppem met de wielen van zijn Citroën Xsara vast te zitten op de spoorwegovergang in de Kattestraat in Loppem.
Hoe kan zoiets bestaan eigenlijk? Dat je er met een fietsband, haaks op de rijrichting, inschiet, dat kan nog. Maar dit?

Geplaatst: 18 aug 2007, 09:35
door Bibke
Fles schreef:Om 17.20uur gisteravond kwam een 69-jarige bestuurder uit Loppem met de wielen van zijn Citroën Xsara vast te zitten op de spoorwegovergang in de Kattestraat in Loppem.
Hoe kan zoiets bestaan eigenlijk? Dat je er met een fietsband, haaks op de rijrichting, inschiet, dat kan nog. Maar dit?

Dat is simpel.
Een smalle overweg voor slechts één wagen.
Als men geen al te beste chauffeur is en men misrekend zich komt men links of rechts tss de sporen/ballast. Als het chassis van de wagen dan nog op de overweg ligt, wordt het wel eens moeilijk om de wagen weg te krijgen. Had die trein 5 minuten later gekomen, was er misschien niets gebeurt.
Geplaatst: 19 aug 2007, 17:43
door Trainspotterke
Fles schreef:Om 17.20uur gisteravond kwam een 69-jarige bestuurder uit Loppem met de wielen van zijn Citroën Xsara vast te zitten op de spoorwegovergang in de Kattestraat in Loppem.
Hoe kan zoiets bestaan eigenlijk? Dat je er met een fietsband, haaks op de rijrichting, inschiet, dat kan nog. Maar dit?

Waarschijnlijk zal het iets te maken hebben met dit spel dat vlak achter de overweg staat!
De Kattestraat die begint aan deze overweg was een straat met éénrichtingsverkeer (in de richting weg van de fotograaf), maar sinds kort omgevormd tot tweerichtingsstraat, behalve de overweg zelf, die bleef éénrichting en dan hebben ze dat spel en dat verkeersbord daar dus gezet.
Geplaatst: 19 aug 2007, 18:12
door Trainspotterke
Hier nog wat meer foto's van het accident op vrijdagavond. Het treinverkeer werd een tijdje onderbroken en vervangen door bussen van De Lijn, die vanzelfsprekend niet voor de voldoende capaciteit konden zorgen.
Mijn eerste reactie was: "I10-rijtuigen, wat doet dat hier???"
Wat ook nog op te merken valt is dat het ongeluk op dezelfde overweg gebeurde als bij het dodelijk accident waarbij een meisje door de trein werd 'meegezogen', waarvan er hier op hgbtf ook al een hele discussie staat.
Geplaatst: 19 aug 2007, 18:17
door Trainspotterke
Vervolg.
Geplaatst: 19 aug 2007, 18:19
door Trainspotterke
Vervolg.
Geplaatst: 19 aug 2007, 20:48
door Fles
Trainspotterke schreef:
De Kattestraat die begint aan deze overweg was een straat met éénrichtingsverkeer (in de richting weg van de fotograaf), maar sinds kort omgevormd tot tweerichtingsstraat, behalve de overweg zelf, die bleef éénrichting en dan hebben ze dat spel en dat verkeersbord daar dus gezet.
edit: is dat niet heel erg onlogisch dan?
