Pagina 1 van 1
Geblokkeerde deuren
Geplaatst: 04 jun 2007, 13:45
door Dietrich
Vandaag stond ik in FDD te wachten op de IC naar Kortrijk, zoals gewoonlijk op dat spoor komt een tiental minuten daarvoor de IR h aan (Luchthaven - Gent-St-Pieters) met in dit geval 1 Break. Reeds bij openen van de deuren bleek er een deur te zijn met geactiveerd alarm (redelijk luid in tegenstelling tot de gewone buzzer), bij het vertrek toen de deuren sloten bleef deze deur open staan en het motorstel is zowaar nog 20 meter verder gereden (TBG heeft dus niets gemerkt) toen men doorhad dat er iets fout was, na een halve minuut is men er toch in geslaagd van ze dicht te krijgen.
Mijn vraag is nu of men dit niet meteen kan zien in de stuurpost van een Break dat er een deur geblokkeerd is en open staat. In dit geval was het stel al op gang (iets van 20 km/h). Stel u voor dat er mensen staan in de deurhal...
Geplaatst: 04 jun 2007, 13:48
door Shrek
in de stuurpost is er een lampje dat uitgaat als alle deuren dicht zijn. Maar omdat het gebruikelijk is dat de deur van de treinbegeleider past dichtgaat als de trein al aan het rijden is stopt de machinist niet meteen als het lampje niet uitgaat. Pas als het echt lang duurt zal hij toch stoppen

Geplaatst: 04 jun 2007, 14:02
door Wover
In principe is het de taak van de TBG om voor het geven van vertrek (AVG) te controleren of alle deuren wel dicht zijn. Als het maar één break was heeft hij dus te vroeg vertrek gegeven, maar wanneer de lamp "deuren" niet brandt in de stuurpost moet de TB na +-20m terug stoppen.
Geplaatst: 04 jun 2007, 14:21
door Dietrich
Dacht al in die richting, maar zou wel handig zijn mocht men onmiddellijk kunnen zien dat er ene geblokeerd staat, als er een alarm kan afgaan aan de deur zelf dan moet het ook kunnen dat je dit direct voor vertrek ziet in de stuurpost.
Nuja, de Break zal wel iets te oud zijn voor die technische snufjes zeker, sommige zijn al quasi 27 jaar.

Geplaatst: 04 jun 2007, 21:56
door Steven
Wover schreef:In principe is het de taak van de TBG om voor het geven van vertrek (AVG) te controleren of alle deuren wel dicht zijn. Als het maar één break was heeft hij dus te vroeg vertrek gegeven, maar wanneer de lamp "deuren" niet brandt in de stuurpost moet de TB na +-20m terug stoppen.
idd deze versie is de juiste, bij een break gaat het lampke branden als de DEUREN DICHT zijn, en gaat de lamp uit van het moment de deuren gelost worden door de bestuurder. bij de mw 41 is het omgekeerd daar dooft de lamp als alle deuren dicht zijn.
Re: Geblokkeerde deuren
Geplaatst: 05 sep 2010, 16:38
door Beesty
Even ter inlichting..
Is het mogelijk om een deur te openen (met noodopening of dergelijke) tijdens de rit (pakweg tussen 90 en 120km/u, bij treintype break?
Re: Geblokkeerde deuren
Geplaatst: 05 sep 2010, 16:48
door trainfreak
Beesty schreef:Even ter inlichting..
Is het mogelijk om een deur te openen (met noodopening of dergelijke) tijdens de rit (pakweg tussen 90 en 120km/u, bij treintype break?
Jammergenoeg wel, daarom is het de NOODopening..
Re: Geblokkeerde deuren
Geplaatst: 05 sep 2010, 23:25
door Beesty
trainfreak schreef:Jammergenoeg wel, daarom is het de NOODopening..
Mja .. zie er het nut wel niet echt van in, dat het nodig (laat staan behulpzaam) zou zijn aan hogere snelheden dan pakweg 20km/u ofzo .. maarja, logica..

Thanks anyway
Re: Geblokkeerde deuren
Geplaatst: 06 sep 2010, 12:45
door profke
Mja .. zie er het nut wel niet echt van in, dat het nodig (laat staan behulpzaam) zou zijn aan hogere snelheden dan pakweg 20km/u ofzo .. maarja, logica..

Stel nu eens dat alles van een trein werkt behalve het snelheidsmeterke.
Eigenlij sta je stil maar toch detectie >20 km/h => deur niet open => noodopening ook niet.... ?
Re: Geblokkeerde deuren
Geplaatst: 06 sep 2010, 13:25
door Steven
profke schreef:Mja .. zie er het nut wel niet echt van in, dat het nodig (laat staan behulpzaam) zou zijn aan hogere snelheden dan pakweg 20km/u ofzo .. maarja, logica..

Stel nu eens dat alles van een trein werkt behalve het snelheidsmeterke.
Eigenlij sta je stil maar toch detectie >20 km/h => deur niet open => noodopening ook niet.... ?
Inderdaad, dan had in Buizingen niemand uit de trein kunnen geraken via een deur want daar was de snelheidsmeter wel degelijk blijven hangen bij een snelheid hoger dan 20 km/u.
Re: Geblokkeerde deuren
Geplaatst: 07 sep 2010, 00:26
door Beesty
Daar zit inderdaad iets in .. Goeie redenering.
Maar natuurlijk .. 't blijft ook een gevraalijke toestand als de trein dan wel rijdt natuurlijk

Re: Geblokkeerde deuren
Geplaatst: 08 sep 2010, 23:18
door Stijn014
Beesty schreef:Daar zit inderdaad iets in .. Goeie redenering.
Maar natuurlijk .. 't blijft ook een gevraalijke toestand als de trein dan wel rijdt natuurlijk

Zo een dingen zijn enkel gevaarlijk bij oneigenlijk gebruik. We kunnen toch niet alles idiotproof maken omdat er één of andere idioot er de lol van inziet om iets te doen wat niet mag?