Pagina 1 van 2
Wissel op slechts één spoor.
Geplaatst: 30 mar 2007, 21:39
door Bibke
In bijlage een foto van Tommy (met dank om de foto hier te mogen gebruiken).
Er wordt hier één rail opengezet.
Dit zie je ook op het spoor dat in Genk Goederen naar IKEA loopt.
Is dat om dit stuk spoor te kunnen afzonderen? En dient dit om geen volledige wissel te gebruiken met daaraan een stukje spoor met een stootblok?
Geplaatst: 30 mar 2007, 21:46
door Mark7758
Dat noemen ze een ontspoortong.
Het doel is een wagon die per ongeluk is gaan rollen door de wind te laten ontsporen. Dit is beter dan dat hij in het hoofdspoor komt en met een andere trein in aanraking komt. (Met alle gevolgen van dien.)
De wagon ontspoort met lage snelheid en kan meestal snel weer in het spoor getild worden.(Zonder grote schade.)
Geplaatst: 30 mar 2007, 21:53
door Bibke
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ben uiteindelijk toch blij met mijn vraag.
Ik dacht eerst dat een domme vraag was want ik dacht er anders over (zie mijn vraag).
Geplaatst: 30 mar 2007, 23:42
door Concurrent
Vandaar dus ook de wisselhendel, die je er rechts naast ziet. Die word met een sleutel bediend en zo kan de ontspoortong weer worden dichtgelegd

Geplaatst: 31 mar 2007, 01:55
door Steven
in grotere complexen gebruikt men dit ook hoor, maar dan geautomatiseerd, met motor dus.
zo zijn er onder meer een aantal terug te vinden in brussel zuid
Geplaatst: 05 apr 2007, 23:51
door Wimpie
of een zoals op de foto in maldegem om het SCM en NMBS net te scheiden
Geplaatst: 06 apr 2007, 07:01
door Bibke
Nog een vraagje i.v.m. de foto.
Als ik de posts op dit forum lees dan wordt er melding gemaakt dat de meeste loco's slechts één panto tegelijk kunnen/mogen gebruiken.
Is de reeks 20 dan een uitzondering? Want ik zie dat deze 2003, 2 panto's tegen de draad heeft.
Geplaatst: 06 apr 2007, 09:32
door Hobbes
Zware goederentreinen die aanzetten moeten twee panto's gebruiken om de (zeer grote) stroomafname van de bovenleiding te verdelen.
Ook om tegen een trein te komen worden de twee panto's wel eens samen gebruikt. (dat doe ik toch).
De meeste meerspanningslocomotieven kunnen dat niet omdat elke panto voor een bepaalde spanning wordt gebruikt. (type 12,13,...)
Locomotieven 20,21,27,22,23,25 kun je dus wel eens met 2 panto's zien rijden.
Geplaatst: 06 apr 2007, 10:14
door Steven
hobbes reeks 11 is een uitzondering en kan het dus wel

dus je kan perfect een reeks 11 met twee stroomafnemers omhoog zien rijden
Geplaatst: 06 apr 2007, 10:26
door Hobbes
Ja lap was nog aan het twijfelen...
Altijd iets met die Beneluxen

Heb het aangepast.

Geplaatst: 06 apr 2007, 12:49
door Bibke
Hobbes en Steven,
Weeral bedankt voor de snelle antwoorden.
Geplaatst: 08 apr 2007, 13:21
door e49memling
Mark7758 schreef:Dat noemen ze een ontspoortong.
Het doel is een wagon die per ongeluk is gaan rollen door de wind te laten ontsporen. Dit is beter dan dat hij in het hoofdspoor komt en met een andere trein in aanraking komt. (Met alle gevolgen van dien.)
De wagon ontspoort met lage snelheid en kan meestal snel weer in het spoor getild worden.(Zonder grote schade.)
Dus niet voor railbikes?

Geplaatst: 08 apr 2007, 19:42
door Mark7758
Die ontsporen ook wel. Maar die blijft half hangen op de tong.

Re: Wissel op slechts één spoor.
Geplaatst: 06 jun 2007, 20:16
door Nekvin
Bibke schreef:In bijlage een foto van Tommy (met dank om de foto hier te mogen gebruiken).
Er wordt hier één rail opengezet.
Dit zie je ook op het spoor dat in Genk Goederen naar IKEA loopt.
Is dat om dit stuk spoor te kunnen afzonderen? En dient dit om geen volledige wissel te gebruiken met daaraan een stukje spoor met een stootblok?
dat stukje spoor noemt men in vaktermen een 'kutzak'
Re: Wissel op slechts één spoor.
Geplaatst: 06 jun 2007, 21:01
door paljas
Nekvin schreef:Bibke schreef:In bijlage een foto van Tommy (met dank om de foto hier te mogen gebruiken).
Er wordt hier één rail opengezet.
Dit zie je ook op het spoor dat in Genk Goederen naar IKEA loopt.
Is dat om dit stuk spoor te kunnen afzonderen? En dient dit om geen volledige wissel te gebruiken met daaraan een stukje spoor met een stootblok?
dat stukje spoor noemt men in vaktermen een 'kutzak'
... of in werkelijkheid "cul de sac"