Treinen minder stipt
Geplaatst: 30 jan 2007, 14:10
Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 012007_083BRUSSEL - In 2006 reden 90,6 procent van de treinen op tijd of met een vertraging van hoogstens vijf minuten. Dat is een daling van 1,3 procent in vergelijking met 2005. Zo meldt de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel maandag.
Vooral op de lijnen van Antwerpen, Denderleeuw en Namen naar Brussel is de stipheid afgenomen. In 2007 zullen specifieke middelen ingezet worden om de vertragingen aan te pakken, luidt het in een mededeling.
Het beheercontract met de overheid voorziet een neutralisatie voor vertragingen door externe factoren. Volgens die normen noteerde Infrabel een stipheid van 94 procent, nog steeds 0,8 procent minder dan een jaar voordien.
De vertragingen zijn volgens Infrabel te wijten aan een aantal grote incidenten op de belangrijkste spoorassen van en naar Brussel, aan de vele onderhoudswerken en investeringen in het comfort en de veiligheid van de reizigers, de toename van het aantal treinreizigers, en de uitzonderlijke hitte en hevige onweders.
Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtmlTreinen rijden minder stipt dan vroeger
di 30/01/07 - De treinen rijden minder stipt dan vroeger. Dat blijkt uit een studie van Infrabel, dat de infrastructuur van de NMBS beheert.
In 2006 is de stiptheid met 1,5 procent afgenomen ten opzichte van 2005. Dat blijkt uit een analyse van Infrabel zelf. De infrastructuurbeheerder controleerde de stiptheid op de verschillende lijnen tijdens verschillende maanden.
"Toch komen negen op de tien treinen nog op tijd binnen een marge van vijf minuten", zegt woordvoerder Frederik Petit.
"De voornaamste reden van de vertragingen was het aantal grote incidenten op de belangrijke spoorassen."
"We proberen ook ons netwerk te moderniseren voor een betere dienstverlening in de toekomst. Daardoor zal de stiptheid in de toekomst vergroten. Nu is het even de korte pijn."
"Cijfers worden te rooskleurig voorgesteld"
De cijfers over de stiptheid van de treinen zijn veel te rooskleurig. Dat zegt de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB).
(foto VRT) "Infrabel houdt geen rekening met de gemiste aansluitingen", zegt voorzitter Luk Desmedt. "Als je net iets later aankomt dan gepland en je mist je overstap, kun je soms pas een halfuur later vertrekken."
"Bovendien worden ook de afgeschafte treinen niet in rekening gebracht."
"We verwachten dat Infrabel er alles aan doet om reservetreinen in te leggen met reservepersoneel."
Toffe foto bij dit VRT-nieuwsbericht:


