Pagina 1 van 1

Treinen minder stipt

Geplaatst: 30 jan 2007, 14:10
door Patrick
BRUSSEL - In 2006 reden 90,6 procent van de treinen op tijd of met een vertraging van hoogstens vijf minuten. Dat is een daling van 1,3 procent in vergelijking met 2005. Zo meldt de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel maandag.

Vooral op de lijnen van Antwerpen, Denderleeuw en Namen naar Brussel is de stipheid afgenomen. In 2007 zullen specifieke middelen ingezet worden om de vertragingen aan te pakken, luidt het in een mededeling.

Het beheercontract met de overheid voorziet een neutralisatie voor vertragingen door externe factoren. Volgens die normen noteerde Infrabel een stipheid van 94 procent, nog steeds 0,8 procent minder dan een jaar voordien.

De vertragingen zijn volgens Infrabel te wijten aan een aantal grote incidenten op de belangrijkste spoorassen van en naar Brussel, aan de vele onderhoudswerken en investeringen in het comfort en de veiligheid van de reizigers, de toename van het aantal treinreizigers, en de uitzonderlijke hitte en hevige onweders.
Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 012007_083
Treinen rijden minder stipt dan vroeger

di 30/01/07 - De treinen rijden minder stipt dan vroeger. Dat blijkt uit een studie van Infrabel, dat de infrastructuur van de NMBS beheert.
In 2006 is de stiptheid met 1,5 procent afgenomen ten opzichte van 2005. Dat blijkt uit een analyse van Infrabel zelf. De infrastructuurbeheerder controleerde de stiptheid op de verschillende lijnen tijdens verschillende maanden.
"Toch komen negen op de tien treinen nog op tijd binnen een marge van vijf minuten", zegt woordvoerder Frederik Petit.

"De voornaamste reden van de vertragingen was het aantal grote incidenten op de belangrijke spoorassen."

"We proberen ook ons netwerk te moderniseren voor een betere dienstverlening in de toekomst. Daardoor zal de stiptheid in de toekomst vergroten. Nu is het even de korte pijn."

"Cijfers worden te rooskleurig voorgesteld"
De cijfers over de stiptheid van de treinen zijn veel te rooskleurig. Dat zegt de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB).
(foto VRT) "Infrabel houdt geen rekening met de gemiste aansluitingen", zegt voorzitter Luk Desmedt. "Als je net iets later aankomt dan gepland en je mist je overstap, kun je soms pas een halfuur later vertrekken."

"Bovendien worden ook de afgeschafte treinen niet in rekening gebracht."

"We verwachten dat Infrabel er alles aan doet om reservetreinen in te leggen met reservepersoneel."
Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml

Toffe foto bij dit VRT-nieuwsbericht: Afbeelding Kletske doen hé! :shock: (Maar de trein komt toch aan in Oostende, 't werk zal erop gezeten hebben :wink: )

Geplaatst: 02 feb 2007, 16:20
door Patrick
Update:
"Treinen moeten stipter gaan rijden"

vr 02/02/07 - De treinen van de NMBS moeten stipter rijden. Dat zegt staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (SP.A)
Vorige week maakte de NMBS bekend dat de stiptheid van de treinen in 2006 met anderhalf procent is afgenomen.
Staatssecretaris Bruno Tuybens is daar bijzonder ontevreden over en wil dat daar verandering in komt.

"De stiptheid is structureel veel te laag. De NMBS moet meer rond haar kerntaken werken, waaronder het stipt laten rijden van de treinen", aldus Tuybens.

Hij legt de verantwoordelijkheid voor die vertragingen vooral bij de top van de maatschappijen die het spoorverkeer organiseren.

Tweederde van de incidenten die tot vertraging leiden worden veroorzaakt door de NMBS, die instaat voor de treinen zelf.

Een op de vijf incidenten wordt veroorzaakt door Infrabel, dat de spoorlijnen in ons land beheert.

Traffic Control moet treinen stipt helpen rijden
Bij Infrabel zijn ze zich bewust van hun verantwoordelijkheid, zegt topman Luc Lallemand.
"Ik voel mij zwaar aangesproken en verantwoordelijk voor de slechte resultaten. Ik denk dat het antwoord "werken" is, en dat zijn we aan het doen."

Net vanochtend is vlak bij het Zuidstation in Brussel een nieuw centraal verkeerscoördinatiecentrum voorgesteld.

"Traffic Control" omvat de vroegere nationale verkeersleiding van Brussel en de vier voormalige gewestelijke centra.

Het centrum beschikt over hypermoderne apparatuur die moet zorgen voor meer veiligheid en stiptere treinen.
Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml

En ook nog:
Infrabel ziet stiptheid als ,,absolute prioriteit''

BRUSSEL - Vorig jaar daalde stiptheid voor het eerst in jaren tot 90,6 procent. ,,De stiptheid van de treinen in 2006 was inderdaad niet goed, maar Infrabel heeft een plan met nieuwe maatregelen klaar'', zo zegt Frédéric Petit, woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel .

,,De stiptheid moet voor Infrabel een absolute prioriteit zijn en blijven. Het is iets waar we constant mee bezig zijn en waar we in 2006 ook 8 miljoen in hebben geïnvesteerd'', zegt de Infrabel-woordvoerder. ,,Maar we moeten toegeven dat de stiptheid in 2006 niet goed was'', aldus Petit.

Daarom heeft Infrabel voor 2007 ook een plan met maatregelen uitgewerkt om de stiptheid te verbeteren. Die maatregelen vallen in drie categorieën. ,,Ten eerste: gerichte werken en investeringen op plaatsen waar het nodig is om zo storingen te vermijden - het gaat dan vooral om investeringen in gevoelige installaties als seinen en bovenleidingen. Ten tweede, een uitbreiding van het aantal mobiele interventieploegen (tot 22 ploegen) die kunnen uitrukken als er problemen of storingen zijn. Ten derde, inspanningen om de hinder voor de reizigers te beperken en om hen zo goed mogelijk te informeren'', verduidelijkt Petit.

,,De reiziger is onze absolute prioriteit en iedereen bij Infrabel is elke dag 100 pct bezig zich daarvoor in te spannen.''

Onlangs verklaarde Infrabel-topman Luc Lallemand op de nieuwjaarsreceptie van de NMBS-Groep nog dat Infrabel voor 2007 drie prioriteiten heeft: ,,stiptheid, stiptheid, stiptheid''. wle
Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 022007_033

En nog meer :D
ACOD: ,,NMBS speelt te veel spelletjes''

BRUSSEL - ,,De NMBS-top is te veel bezig met spelletjes en te weinig met het vervoeren van reizigers en goederen''. Dat zegt ACOD-vakbondsman Jos Digneffe in een reactie op de kritiek van staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens aan het adres van de spoorwegen. Kritiek aan het adres van het personeel aan de basis, pikt Digneffe echter helemaal niet.

,,Ik wil niet dat de kritiek op de stiptheid of de netheid van stations en treinen ook maar een halve procent in de schoenen van het personeel op de werkvloer wordt geschoven'', aldus Digneffe.

,,Wat de stiptheid betreft, voeren de treinbestuurders en de stationschefs ook alleen uit wat hen opgelegd wordt. Zij kunnen er toch ook niet aan doen dat de aangepaste uurregeling niet goed is of dat er treinen worden ingelegd met te weinig zitplaatsen'', aldus Digneffe.

Ook de eventuele gebrekkige netheid van de stations en treinen is volgens Digneffe geen fout van het basispersoneel. ,,Wij voeren al maanden de druk op om specifiek gekwalificeerd personeel aan te werven om de netheid te garanderen, maar die eis wordt afgewimpeld en er wordt heel krenterig op gereageerd'', stelt Digneffe. ,,Neen, eventuele kritiek aan het adres van het basispersoneel, dat zich dagelijks hard inzet, pik ik niet'', klinkt het nog.

De kritiek aan het adres van de top van de spoorwegen, met name aan vervoersmaatschappij NMBS en topman Marc Descheemaecker, deelt Digneffe wel. ,,Daar zijn ze te veel bezig met spelletjes en te weinig met het exploiteren van een vervoersmaatschappij'', luidt het. Over welke ''spelletjes'' het dan gaat, daarover wil Digneffe nog niet in detail treden. avb
Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 022007_019

Jakkes, weer een foto van een break als illustratiemateriaal...

Geplaatst: 02 feb 2007, 19:46
door yannickvw
Jaja, kletsen op de blote poep voor de grote bazen... 8)

Zoveel geld binnenrijven en zeer matig presteren. Op een ander lagen ze al lang buiten...

Geplaatst: 03 sep 2007, 22:27
door Jean
Treinen rijden minder stipt

De treinen in ons land rijden steeds minder stipt. In de eerste zes maanden van 2007 was 89,5 procent van de treinen op tijd, wat betekent dat ze met minder dan vijf minuten vertraging op hun bestemming kwamen. In het eerste half jaar van 2006 was dat nog 91,9 procent.

Dat meldt Infrabel, de beheerder van de spoorweginfrastructuur, maandag in een persbericht.

Als je enkel de treinen meerekent die perfect op tijd rijden, dan komt zelfs minder dan de helft, 46,8 procent, volgens het boekje aan op zijn bestemming.

In de avondspits zakt dat percentage zelfs naar 38 procent. Als je vijf minuten speelruimte hanteert, rijdt 85,2 procent van de treinen 's avonds op tijd.
Dat was in de eerste zes maanden van 2006 nog 89,4 procent. Voor de ochtendspits zijn de percentages respectievelijk 40,5 en 89,4 procent, en 92 procent in 2006.

Volgens de cijfers cijfers van Infrabel zijn de Belgische spoorwegen verantwoordelijk voor 46,1 procent van de vertragingen.

Derden en andere externe factoren tekenen voor 29,8 procent, terwijl Infrabel zelf in 23,4 procent van de gevallen aan de basis ligt.

De Belgische spoorwegen schrapten in het eerste semester maar liefst 7.032 treinen of 1,1 procent van het totale aantal. Ook hier ligt de schuld vooral bij de NMBS, goed voor 62,4 procent. Derden zijn goed voor 23,7 procent, Infrabel voor 13,8 procent.

Infrabel zegt dat ze sinds april een verbetering van de regelmaat van de treinen heeft vastgesteld, zonder dat dit echter de slechte start van het jaar kan compenseren.

Een van de belangrijkste factoren voor de vertragingen en afschaffingen is voor Infrabel de brand in het tractiestation Brussel Zuid eind vorig jaar.

Die zorgde tot maart 2007 voor hinder. Ook de ingebruikname van de Antwerpse noord-zuidverbinding vergde een aanpassingsperiode. Voor wat de vertragingen door de NMBS betreft, wijst Infrabel vooral op de vele stakingen in februari, maart en april als gevolg van geweld tegen treinbegeleiders.

Infrabel heeft het ook over externe factoren zoals zelfmoorden, vandalisme en uitzonderlijke weersomstandigheden. Er wordt ook meer gewerkt op het spoornetwerk.

Infrabel herhaalt intussen dat ze met een speciaal plan hard werkt aan stiptere treinen.

"Dat plan bevat meer dan 50 concrete maatregelen op het gebied van verkeersleiding, organisatie van de interventieploegen, maar ook van de infrastructuur, de verspreiding van de informatie en de opleiding van het personeel", luidt het.

Zo investeert Infrabel momenteel meer dan 100 miljoen euro in de modernisering van de bovenleidingen in de zone Brussel om de betrouwbaarheid ervan te verhogen.

Bron : http://www.gva.be/nieuws/Binnenland/def ... F2B04F1285