Pagina 1 van 1

De geschiedenis van het Belgische spoornet in kaart

Geplaatst: 20 dec 2025, 17:31
door TKR
Ik heb het hele Belgische spoornet eens uitgetekend op openhistoricalmap. Fin ja, het is nog een soort van schets, gezien zo goed als elke lijn voorlopig als enkelsporig is uitgetekend, er zijn nog geen stations of bundels. Maar het is al eens interessant om te bekijken. :)

Je kan het beste kijken op openrailwaymap. (rechtsbovenaan kan je het jaartal aanpassen)

Ik ben er zo'n 2 jaar op en af mee bezig geweest en het is eindelijk 'af'. :mrgreen:
Ik dacht dat hier misschien wel geïnteresseerden zouden zijn.

Re: De geschiedenis van het Belgische spoornet in kaart

Geplaatst: 20 dec 2025, 18:06
door Paul
Proficiat. Dat is schitterend werk!
Zou je de lijnnummers er wel bij laten staan? Want historisch gezien is het een beetje gek om de verbinding Brussel-Mechelen in 1835 "lijn 27" te noemen...

Re: De geschiedenis van het Belgische spoornet in kaart

Geplaatst: 20 dec 2025, 19:03
door TKR
Welja, het is een eerste schets. Die lijnnummers staan het voorlopig toe om het makkelijk terug op te zoeken. :lol:

Op z'n tijd zal dit wel de lijnnummer van toen worden. Of naam.

Re: De geschiedenis van het Belgische spoornet in kaart

Geplaatst: 21 dec 2025, 15:35
door DR-fan
Een mooi initiatief, maar ik mis toch al wat lijnen: Blaton - Bernissart, Blaton - Quevauchamps, Poperinge - De Panne en Warneton - Nieuwkerken. Is het trouwens de bedoeling om alleen de latere NMBS-lijnen weer te geven? In de Borinage en rond Charleroi/La Louvière lagen heel wat al dan niet private industrielijnen die soms al in de 19e eeuw werden gesloten.

Re: De geschiedenis van het Belgische spoornet in kaart

Geplaatst: 21 dec 2025, 15:45
door TKR
En dat is nog een reden waarom ik het hier deel. :mrgreen: Bedankt, ik voeg ze toe. :)

Industriële lijnen zijn inderdaad minder m'n interesse, het ging me meer om de grote lijnen van het net.
Maar iedereen kan meewerken aan openhistoricalmap. Persoonlijk denk ik dat deze lijnen eerder iets zijn voor iemand die meer lokale geschiedenis in kaart wil brengen. Anders kan ik bezig blijven. :lol:

Iemand is overigens ook al ijverig bezig met het buurtspoorwegennet in kaart te brengen. Er zijn al enkele stukken zichtbaar, dat gaat pas echte chaos worden.


De volgende stappen voor mij persoonlijk zijn de electrificatie van het net in kaart brengen en wie de spoorlijnen beheerde. (dus État Belge en dergelijke)