Pagina 1 van 1

stopcontacten

Geplaatst: 09 dec 2025, 18:39
door Anisha
Goede avond.
Ik ben niet zeker of ik dit hier mag posten ,of het in de juist rubriek vraag.
In heel wat treinen vind je in de rijtuigen stopcontacten .
Regelmatig zie ik reizigers die hun de stopcontacten gebruiken voor de smartphone op te laden.
Ik stel daar voor de vraag, mag dat ?

Re: stopcontacten

Geplaatst: 09 dec 2025, 18:42
door rvdborgt
Dat mag zeker. Daar zijn ze voor bedoeld.

Re: stopcontacten

Geplaatst: 09 dec 2025, 20:32
door trainlovertje
Op bepaalde treintypes (MR80, MR96/I11) heb je slechts enkele stopcontacten per rijtuig, in de buurt van de binnendeuren, die volgens mij initieel bedoeld waren om elektrische apparaten voor onderhoud aan het rijtuig van stroom te voorzien. Maar deze gebruiken voor persoonlijk gebruik is toegestaan. In de gemoderniseerde I11-rijtuigen vind je inmiddels stopcontacten aan quasi alle zitplaatsen, in MR80 is dat enkel zo voor de 1e klasse. MR96 blijft wat achter op dat vlak…

Re: stopcontacten

Geplaatst: 09 dec 2025, 22:22
door Steve
Ook in recent materieel als de MS08 is het vrij triestig gesteld. Enkel een (hoog) stopcontact bij elke vierzit, weinig op het geheel dus en het draagt er nog meer toe bij dat veel mensen daar helemaal alleen zitten en dus nuttige capaciteit voor kleine groepjes wegnemen. Pas met de M7 is er een duidelijke omslag gekomen: aan elke zitplaats een stopcontact en op een goed bruikbare hoogte.

Re: stopcontacten

Geplaatst: 09 dec 2025, 23:53
door TKR
fin ja 'recent' materieel. Ik denk dat er in 2008 nog niet echt vraag was om overal waar je komt een stopcontact te hebben. De smartphone was nog splinternieuwe technologie.

Re: stopcontacten

Geplaatst: 10 dec 2025, 01:23
door Steven
Steve schreef: 09 dec 2025, 22:22 Ook in recent materieel als de MS08 is het vrij triestig gesteld. Enkel een (hoog) stopcontact bij elke vierzit, weinig op het geheel dus en het draagt er nog meer toe bij dat veel mensen daar helemaal alleen zitten en dus nuttige capaciteit voor kleine groepjes wegnemen. Pas met de M7 is er een duidelijke omslag gekomen: aan elke zitplaats een stopcontact en op een goed bruikbare hoogte.
De MR08 staan op de lijst om aangepast te worden. Wanneer de eerste aanpassing zal doorgaan weet ik niet maar had de info verkregen dat ze bij een revisie extra stopcontacten zouden plaatsen. Als je ziet op welke snelheid men i11 aanpast zal het dus een kwestie van geduld zijn.

Re: stopcontacten

Geplaatst: 10 dec 2025, 13:44
door Harshan
Waarom wilt men wel de I11-treinrijtuigen renoveren en niet de MS96-treinstellen, terwijl ze tweelingbroers zijn? Zal I11 langer leven dan MS96?

Re: stopcontacten

Geplaatst: 10 dec 2025, 16:43
door desirootje
Harshan schreef: 10 dec 2025, 13:44 Waarom wilt men wel de I11-treinrijtuigen renoveren en niet de MS96-treinstellen, terwijl ze tweelingbroers zijn? Zal I11 langer leven dan MS96?
Hoogstwaarschijnlijk wel, de I11'en zijn duurder doordat ze ingezet kunnen worden naar al onze buurlanden. De MR96 daarentegen kunnen enkel naar Lille en zijn veel slechter dan al het ander materieel. De stoelen zijn mss comfortabeler voor sommigen, maar ze hebben een lage capaciteit en zijn veruit de slechtst accesiebele treinen voor rolstoelgangers, fietsers en koetsen. Dit zijn problemen die je niet zo makkelijk kunt oplossen.

Re: stopcontacten

Geplaatst: 10 dec 2025, 23:02
door Harshan
desirootje schreef: 10 dec 2025, 16:43
Harshan schreef: 10 dec 2025, 13:44 Waarom wilt men wel de I11-treinrijtuigen renoveren en niet de MS96-treinstellen, terwijl ze tweelingbroers zijn? Zal I11 langer leven dan MS96?
Hoogstwaarschijnlijk wel, de I11'en zijn duurder doordat ze ingezet kunnen worden naar al onze buurlanden. De MR96 daarentegen kunnen enkel naar Lille en zijn veel slechter dan al het ander materieel. De stoelen zijn mss comfortabeler voor sommigen, maar ze hebben een lage capaciteit en zijn veruit de slechtst accesiebele treinen voor rolstoelgangers, fietsers en koetsen. Dit zijn problemen die je niet zo makkelijk kunt oplossen.
Men kon de renovatie van I11 10 of 15 jaar eerder begonnen zijn alsook die van MS96 opgenomen hebben in hun renovatieplanning en ervoor gezorgd hebben dat MS96 ern extra rijtuig gekregen had of zijn 1ste klasrijtuig ingeperkt was en de 2de klas uitgebreid was. Dan zou MS96 vele malen of even beter zijn als I11.

Re: stopcontacten

Geplaatst: 11 dec 2025, 10:39
door desirootje
Harshan schreef: 10 dec 2025, 23:02 Men kon de renovatie van I11 10 of 15 jaar eerder begonnen zijn alsook die van MS96 opgenomen hebben in hun renovatieplanning en ervoor gezorgd hebben dat MS96 ern extra rijtuig gekregen had of zijn 1ste klasrijtuig ingeperkt was en de 2de klas uitgebreid was. Dan zou MS96 vele malen of even beter zijn als I11.
Die trein zou veel te zwaar zijn en dus heeeel traag accelereren, dit zou de problemen met accesibiliteit niet oplossen, behalve mss dat je bredere deuren zou kunnen zetten in dat nieuw rijtuig en een multifunctioneel rijtuig, maar de trein blijft enorm hoog. Dit zou ook bakken van geld kosten, een extra rijtuig, B technics kan er zo zelf geen in elkaar steken, dat zouden Alstom en de toen nog bestaande Bombardier moeten doen, kan je net zo goed nieuwe treinen kopen.
Het uitbreiden van 2e klasse in de bestaande lengte zou ook niet veel uitdoen. Dat eerste klasse rijtuig is ook deels opbergruimte die je niet er zomaar uit kunt halen en doorloopkop. Daarnaast is er bij geen enkele renovatie iets verandert aan de frame van de stoelen, dus verwacht daar zeker ook geen 2+2. ALs de 1e klasse deels gedeclasseerd zou worden dan zouden dat 3 rijen 2+1 zijn, voila 9 extra stoelen, alle problemen zijn opgelost.

Re: stopcontacten

Geplaatst: 11 dec 2025, 21:48
door Harshan
desirootje schreef: 11 dec 2025, 10:39
Harshan schreef: 10 dec 2025, 23:02 Men kon de renovatie van I11 10 of 15 jaar eerder begonnen zijn alsook die van MS96 opgenomen hebben in hun renovatieplanning en ervoor gezorgd hebben dat MS96 ern extra rijtuig gekregen had of zijn 1ste klasrijtuig ingeperkt was en de 2de klas uitgebreid was. Dan zou MS96 vele malen of even beter zijn als I11.
Die trein zou veel te zwaar zijn en dus heeeel traag accelereren, dit zou de problemen met accesibiliteit niet oplossen, behalve mss dat je bredere deuren zou kunnen zetten in dat nieuw rijtuig en een multifunctioneel rijtuig, maar de trein blijft enorm hoog. Dit zou ook bakken van geld kosten, een extra rijtuig, B technics kan er zo zelf geen in elkaar steken, dat zouden Alstom en de toen nog bestaande Bombardier moeten doen, kan je net zo goed nieuwe treinen kopen.
Het uitbreiden van 2e klasse in de bestaande lengte zou ook niet veel uitdoen. Dat eerste klasse rijtuig is ook deels opbergruimte die je niet er zomaar uit kunt halen en doorloopkop. Daarnaast is er bij geen enkele renovatie iets verandert aan de frame van de stoelen, dus verwacht daar zeker ook geen 2+2. ALs de 1e klasse deels gedeclasseerd zou worden dan zouden dat 3 rijen 2+1 zijn, voila 9 extra stoelen, alle problemen zijn opgelost.
Dat is ook mijn plan, namelijk: het eersteklasrijtuig van MS96 deels declasseren of deklasseren en op zo'n manier doen hoe u heeft voorgesteld maar met scheidingsdeur met klasse aanduiding of zoals het rijtuig van MW41 waar beide klassen in hetzelfde rijtuigen zitten.

Re: stopcontacten

Geplaatst: 11 dec 2025, 23:12
door Shrek
Harshan schreef: 11 dec 2025, 21:48 Dat is ook mijn plan, namelijk: het eersteklasrijtuig van MS96 deels declasseren of deklasseren en op zo'n manier doen hoe u heeft voorgesteld maar met scheidingsdeur met klasse aanduiding of zoals het rijtuig van MW41 waar beide klassen in hetzelfde rijtuigen zitten.
Vergeet dat soort plannen maar snel. Een ambitieus spoorbedrijf houdt zich niet bezig met oud, onhandig en laag-capaciteitsmateriaal op te kalefateren, maar kijkt naar nieuwe treinen om deze oudjes zo snel mogelijk te vervangen.

Re: stopcontacten

Geplaatst: 11 dec 2025, 23:13
door Shrek
Harshan schreef: 10 dec 2025, 23:02 Men kon de renovatie van I11 10 of 15 jaar eerder begonnen zijn alsook die van MS96 opgenomen hebben in hun renovatieplanning en ervoor gezorgd hebben dat MS96 ern extra rijtuig gekregen had of zijn 1ste klasrijtuig ingeperkt was en de 2de klas uitgebreid was. Dan zou MS96 vele malen of even beter zijn als I11.
Neen dat kon niet, toen was de capaciteit in de werkplaatsen volledig ingenomen door de MR80 en MR75. Die waren nog veel dringender aan een renovatie toe dan de I11 en MR96.

Re: stopcontacten

Geplaatst: 12 dec 2025, 11:02
door desirootje
Harshan schreef: 11 dec 2025, 21:48
desirootje schreef: 11 dec 2025, 10:39 Die trein zou veel te zwaar zijn en dus heeeel traag accelereren, dit zou de problemen met accesibiliteit niet oplossen, behalve mss dat je bredere deuren zou kunnen zetten in dat nieuw rijtuig en een multifunctioneel rijtuig, maar de trein blijft enorm hoog. Dit zou ook bakken van geld kosten, een extra rijtuig, B technics kan er zo zelf geen in elkaar steken, dat zouden Alstom en de toen nog bestaande Bombardier moeten doen, kan je net zo goed nieuwe treinen kopen.
Het uitbreiden van 2e klasse in de bestaande lengte zou ook niet veel uitdoen. Dat eerste klasse rijtuig is ook deels opbergruimte die je niet er zomaar uit kunt halen en doorloopkop. Daarnaast is er bij geen enkele renovatie iets verandert aan de frame van de stoelen, dus verwacht daar zeker ook geen 2+2. ALs de 1e klasse deels gedeclasseerd zou worden dan zouden dat 3 rijen 2+1 zijn, voila 9 extra stoelen, alle problemen zijn opgelost.
Dat is ook mijn plan, namelijk: het eersteklasrijtuig van MS96 deels declasseren of deklasseren en op zo'n manier doen hoe u heeft voorgesteld maar met scheidingsdeur met klasse aanduiding of zoals het rijtuig van MW41 waar beide klassen in hetzelfde rijtuigen zitten.
Was de sarcasme niet duidelijk? Al dat gedoe voor 9 extra zitplaatsen 2e klasse en een even slechte toegankelijkheid voor bagage, koetsen, fietsen en rolstoelen. Het zou veel kosten en weinig uitdoen.
Opnieuw, ze hebben nog NOOIT de frames van de stoelen aangepast, dus je kan die 1e klasse geen 2+2 maken of de stoelen dichter op elkaar zetten. Daarvoor zou je wss de hele trein uit elkaar moeten halen. En zelfs gedeclasseerd is de MR96 al een probleem met grote aantallen reizigers.