Pagina 1 van 1
De foute trein vertrekt?
Geplaatst: 25 nov 2025, 17:52
door klaas
Na mijn werk ging ik naar het station van Aalst om de S4 2167 van 17:26 naar Liedekerke te nemen. Aalst is het beginstation, dus die trein staat er altijd lang op voorhand. Ik kom in het station om 17:22
De borden in het station geven mijn trein aan op spoor 6. De borden op spoor 6 tonen de S4 naar Mechelen. Ik stap in...
...Om om 17:26 de trein op spoor 1 te zien vertrekken. Daar stond de S10 van 18:02 naar Dendermonde aangeduid, die dus 36 minuten te vroeg vertrokken is.
Enkele minuten later verandert de aankondiging op de borden: de trein die al die tijd op spoor 6 stilgestaan heeft is plots omgetoverd tot de S10 naar Dendermonde. Ook de app en de schermen in de trein geven dan aan dat ik op de S10 zit.
De foute trein is dus vertrokken uit het station. Nu heb ik al veel meegemaakt, maar dit is toch nieuw voor mij. Heeft iemand een idee wat hier is misgelopen? Is dit een soort verdoken stiptheidsactie in het kader van de staking? Want als reiziger voelt dit echt wel behoorlijk zuur aan, zeker als de volgende trein niet rijdt door de staking.
Re: De foute trein vertrekt?
Geplaatst: 25 nov 2025, 18:00
door ovspotter_be
In Aalst rijdt in normale omstandigheden de S10 uit Brussel en Dendermonde verder als S4 richting Mechelen en vice versa, met stakingen echter keren beide treinen terug als dezelfde trein (dus S10 keert als S10 en S4 keert als S4).
Het reizigersinformatiesysteem kan daar op stakingsdagen vaak niet aan uit aan die aanpassing en toont zonder menselijke tussenkomst dan jammer genoeg regelmatig foutieve informatie.
Indien je hierdoor meer dan een uur op je eindbestemming bent aangekomen heb je recht op een volledige terugbetaling van je vervoersbewijs, indien je een abonnement reist bestaan er ook opties voor een gedeeltelijke terugbetaling.
Re: De foute trein vertrekt?
Geplaatst: 25 nov 2025, 18:13
door klaas
Ik had inderdaad al opgemerkt dat ze gisteren en vandaag inderdaad als zelfde trein terugkeerden, maar ik dacht "er is vandaag toch geen lijn op te trekken, ik zal maar afgaan op het enige wat ik kan zien, namelijk de schermen".
Ik vindt het dan wel heel spijtig dat de TBG dan tot een halve minuut voor vertrek in zijn dienstafdeling blijft zitten ipv de reizigers te helpen. We stonden daar mooi met twintig verbaasd rond te kijken.
Aan iemand die hier technisch meer in onderlegd is dan mezelf: hoe zit het systeem in elkaar dat niet omkan met stakingen die 24 uur op voorhand gepland zijn, maar wel met last-minute spoorwijzigingen / het schrappen van bepaalde haltes / ingekorte treinen / ... ?
ovspotter_be schreef: ↑25 nov 2025, 18:00
In Aalst rijdt in normale omstandigheden de S10 uit Brussel en Dendermonde verder als S4 richting Mechelen en vice versa, met stakingen echter keren beide treinen terug als dezelfde trein (dus S10 keert als S10 en S4 keert als S4).
Het reizigersinformatiesysteem kan daar op stakingsdagen vaak niet aan uit aan die aanpassing en toont zonder menselijke tussenkomst dan jammer genoeg regelmatig foutieve informatie.
Indien je hierdoor meer dan een uur op je eindbestemming bent aangekomen heb je recht op een volledige terugbetaling van je vervoersbewijs, indien je een abonnement reist bestaan er ook opties voor een gedeeltelijke terugbetaling.
Re: De foute trein vertrekt?
Geplaatst: 25 nov 2025, 18:22
door Shrek
2167 en 2067 zijn allebei exact op tijd vertrokken uit Aalst, er was dus "gewoon" iets mis met de aanduiding op de perrons.
Wat ik niet begrijp is waarom je meteen aan een bewuste actie denkt, wie zou zich nu met zoiets bezighouden?

Re: De foute trein vertrekt?
Geplaatst: 25 nov 2025, 19:19
door klaas
Dat ze op tijd vertrokken zijn heb ik inderdaad gezien, maar de 2167 is onder de noemer 2067 vertrokken en omgekeerd.
Het was ook geen beschuldiging, maar de mogelijkheid viel ook niet geheel uit te sluiten eerlijk gezegd. Geen kat ligt nog wakker van de 25e stakingsdag dit jaar, dus zou het niet gek zijn als men eens andere hinder zou creëren. Bij de MIVB deden ze het vandaag door de bussen te blokkeren aan de depots, maar met treinen is dat om veiligheidsredenen niet echt een optie. Dan zou dit wel een heel "efficiënte" manier zijn om meer impact te hebben.
Maar voor de duidelijkheid: ik ga er ook van uit dat dit niet het geval is. Maar als de informatica van de NMBS effectief niet om kan met alternatieve dienstregelingen - die nochtans heel courant blijken te zijn - is dat misschien nog erger...
Re: De foute trein vertrekt?
Geplaatst: 25 nov 2025, 19:24
door JonasV91
klaas schreef: ↑25 nov 2025, 19:19
Dat ze op tijd vertrokken zijn heb ik inderdaad gezien, maar de 2167 is onder de noemer 2067 vertrokken en omgekeerd.
Het was ook geen beschuldiging, maar de mogelijkheid viel ook niet geheel uit te sluiten eerlijk gezegd. Geen kat ligt nog wakker van de 25e stakingsdag dit jaar, dus zou het niet gek zijn als men eens andere hinder zou creëren. Bij de MIVB deden ze het vandaag door de bussen te blokkeren aan de depots, maar met treinen is dat om veiligheidsredenen niet echt een optie. Dan zou dit wel een heel "efficiënte" manier zijn om meer impact te hebben.
Maar voor de duidelijkheid: ik ga er ook van uit dat dit niet het geval is. Maar als de informatica van de NMBS effectief niet om kan met alternatieve dienstregelingen - die nochtans heel courant blijken te zijn - is dat misschien nog erger...
Het systeem lijkt me afhankelijk van input.
Het kan niet in de hersenpan kijken van diegene die de beslissing neemt dat trein x ook trein x blijft en niet y zoals gewoonlijk.
Dus zolang het systeem die input niet geeft gaat het uit van de standaardsituatie.
Dit lijkt me een vergeten handeling te zijn door diegene die het systeem beheert.
Wat ik me nu wel afvraag is of dit enkel dat uur plaatsvond of reeds ieder uur voordien.
Dat laatste zou wel straf lijken want dan zou niemand dat gemeld hebben...