Pagina 1 van 2

Nieuwe halte Pairi Daiza

Geplaatst: 03 nov 2025, 21:12
door desirootje
Dit hoort hier niet echt thuis want dit gaat over 2028 ten vroegste maar de VRT vermeldt dat het station van Cambron-Casteau verschoven, toegankelijk en vergroot gaat worden, en dat dit deels is om meer mensen aan te moedigen om naar Pairi Daiza te komen met de trein. Nu is dat momenteel niet al te interesant met 1 T-trein vanuit Mons en 1 uit Gent per dag en een stoptrein tussen Mons en grootstad Geraardsbergen. Zou men van plan zijn om op termijn een IC Mons-Denderleeuw(-Aalst/Gent) te creeëren om dit aantrekkelijker te maken? Deze zou stoppen in Mons, Jurbise, Cambron Casteau (wat wss dan Pairi Daiza zal noemen), (mss Brugelette), Ath, Lesinnes, Geraardsbergen, Ninove en Denderleeuw. Persoonlijk zie ik dit als een verspilling van geld als die IC er niet zou komen, het station is niet de reden waarom mensen de trein niet nemen. Die van Bierges-Walibi, De Panne en Bokrijk liggen niet beter, het is de bediening die moet verbeteren.

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Geplaatst: 03 nov 2025, 21:35
door TKR
Ik denk dat het station Pairi-Daiza noemen, en het adverteren ook al veel kan helpen. Ik had tot sinds kort geen flauw idee dat je hier met de trein kon geraken...

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Geplaatst: 03 nov 2025, 21:53
door BVG1988
De T-trein vanuit Gent naar Cambron-Casteau reed bij mijn tot het haar 2023. Sindsdien zijn er enkel nog maar geweest vanuit Schaarbeek via Halle langs de Noord-Zuidverbinding (of bij werken via Brussel-Luxemburg en lijn 26). Vorig jaar was er dan nog een bij die werd gereden met M7 tijdens de zomer. Tijdens de paasvakantie waren er ook met sprinters en in 2024 ook met HLE 21 met 11x M4

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Geplaatst: 03 nov 2025, 22:07
door jan_olieslagers
TKR schreef: 03 nov 2025, 21:35 Ik denk dat het station Pairi-Daiza noemen, en het adverteren ook al veel kan helpen. Ik had tot sinds kort geen flauw idee dat je hier met de trein kon geraken...
Ja, maar dan zou de directie van dat dierenpark wel mogen bijbetalen voor de extra promotie.

Overigens lijkt dit onderwerp me relevant genoeg om te worden afgesplitst naar een eigen draad. Moderators??

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Geplaatst: 04 nov 2025, 09:46
door TKR
Ik zie niet direct in waarom Pairi Daiza zou moeten bijbetalen voor een maatregel die NMBS zou nemen om meer reizigers te lokken..

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Geplaatst: 04 nov 2025, 09:50
door stijn
TKR schreef: 04 nov 2025, 09:46 Ik zie niet direct in waarom Pairi Daiza zou moeten bijbetalen voor een maatregel die NMBS zou nemen om meer reizigers te lokken..
Ik ook niet... zij doen hun duit in het zakje door een tweede inkom te maken en te bemannen...

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Geplaatst: 04 nov 2025, 09:56
door ovspotter_be
Pairi Daiza investeert juist in totaal het meeste, de verplaatsing van het treinstation kost zo'n 4,8 miljoen euro (2,6 miljoen betaald door Infrabel, 1,8 miljoen door de NMBS en 400.000 euro door Pairi Daiza).
De nieuwe ingang die Pairi Daiza wilt bouwen zal in totaal zo'n 10 miljoen euro kosten.

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Geplaatst: 04 nov 2025, 11:14
door TKR
Ik heb het dan enkel en alleen over de naamsverandering van het station dat er volgens mij moet komen. Het station moet Pairi Daiza gaan heten, net zoals het station van Bierges 'Walibi' in de naam heeft.


Deze naamsverandering maakt volgens mij veel minder reclame voor Pairi Daiza, veel meer voor het feit dat je er met de trein geraakt. Waarom zou Pairi Daiza daarvoor moeten betalen?

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Geplaatst: 04 nov 2025, 12:20
door pietje
Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar hoe kan het eenvoudigweg verplaatsen van een halte eigenlijk 4,4 miljoen kosten?
Ik snap dat er een voetgangerstunnel komt en dat de perrons opnieuw moeten opgebouwd worden, maar dan nog lijkt het mij toch een erg stevig bedrag.
Kent iemand een preciezere verdeling van dat bedrag?

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Geplaatst: 04 nov 2025, 13:19
door Shrek
pietje schreef: 04 nov 2025, 12:20 Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar hoe kan het eenvoudigweg verplaatsen van een halte eigenlijk 4,4 miljoen kosten?
Ik snap dat er een voetgangerstunnel komt en dat de perrons opnieuw moeten opgebouwd worden, maar dan nog lijkt het mij toch een erg stevig bedrag.
Kent iemand een preciezere verdeling van dat bedrag?
De precieze verdeling kan ik niet geven, maar ik kan wel zeggen dat alles wat met kunstwerken te maken heeft-zoals een tunnel- heel erg stevig gebouwd moet zijn waardoor de kosten vanzelf in de miljoenen lopen.
Moest draagstructuren bouwen goedkoper kunnen, dan hadden we al lang geen overwegen meer...

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Geplaatst: 04 nov 2025, 13:40
door Tim
pietje schreef: 04 nov 2025, 12:20 Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar hoe kan het eenvoudigweg verplaatsen van een halte eigenlijk 4,4 miljoen kosten?
Ik snap dat er een voetgangerstunnel komt en dat de perrons opnieuw moeten opgebouwd worden, maar dan nog lijkt het mij toch een erg stevig bedrag.
Kent iemand een preciezere verdeling van dat bedrag?
Nog meer weggesmeten geld: het perron richting Ath werd in 2022 nog maar volledig vernieuwd en verhoogd...

Re: Nieuwe halte Pairi Daiza

Geplaatst: 04 nov 2025, 13:40
door rdv
En wellicht ook dure onteigeningen.

Re: Nieuwe halte Pairi Daiza

Geplaatst: 04 nov 2025, 14:17
door rdv
Dit had goedkoper opgelost kunnen worden door een pad van minder dan 350 m te voorzien langs de spoorweg tussen de Rue Notre Dame en de Rue du Berceau, de totale afstand tussen station en ingang zou dan zo een 500m zijn, idem als voor Plopsaland en Walibi. Geen tunnel nodig, geen verplaatsing van de perrons nodig (wel perronverlenging). In realiteit zou het zelfs minder dan 350m zijn, want het pad zou de eerste 100 meter of zo over het (verlengde) perron lopen.

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Geplaatst: 04 nov 2025, 16:00
door ovspotter_be
Tim schreef: 04 nov 2025, 13:40 Nog meer weggesmeten geld: het perron richting Ath werd in 2022 nog maar volledig vernieuwd en verhoogd...
Hopelijk kan men wel nog zaken hiervan (ik denk bijvoorbeeld aan de blindegelijdelijn, perronverlichting, wachthuisjes, signalisatie, ...) recycleren naar het nieuwe station.

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Geplaatst: 04 nov 2025, 16:01
door jan_olieslagers
TKR schreef: 04 nov 2025, 09:46 Ik zie niet direct in waarom Pairi Daiza zou moeten bijbetalen voor een maatregel die NMBS zou nemen om meer reizigers te lokken..
Wegens de publicitaire meerwaarde. Het spoorbedrijf heeft niet genoeg commercieel gevoel/instelling om zoiets in te schatten en aan te grijpen.