Pagina 1 van 1
Diensttrein Vorst
Geplaatst: 13 jul 2025, 16:44
door jknockaert
Vandaag zag ik in Brussel-Zuid de diensttrein naar Vorst. Vier M7-rijtuigen (waarvan twee AB) en nog een I11 rijtuig, geduwd door een reeks 13. Is dit nu echt de efficiëntste materiaalkeuze voor deze verbinding op een zondag in de vakantieperiode?
Re: Diensttrein Vorst
Geplaatst: 13 jul 2025, 17:28
door Steve
Is dat niet gewoon een doorgekoppelde rit uit Luxemburg? Als het alternatief is om gewoon een uur aan het perron te blijven, lijkt me dat juist een prima gebruik van de beschikbare middelen.
Re: Diensttrein Vorst
Geplaatst: 13 jul 2025, 17:43
door jknockaert
Steve schreef: ↑13 jul 2025, 17:28Is dat niet gewoon een doorgekoppelde rit uit Luxemburg? Als het alternatief is om gewoon een uur aan het perron te blijven, lijkt me dat juist een prima gebruik van de beschikbare middelen.
Vertrek was om 13:36 op spoor 15 of 16 als ik me goed herinner. Een doorkoppling zou inderdaad wel een logische verklaring zijn. Ik had altijd het beeld dat die dienstritten met een motorstel gereden werden.
Re: Diensttrein Vorst
Geplaatst: 13 jul 2025, 17:56
door trainlovertje
jknockaert schreef: ↑13 jul 2025, 17:43
Steve schreef: ↑13 jul 2025, 17:28Is dat niet gewoon een doorgekoppelde rit uit Luxemburg? Als het alternatief is om gewoon een uur aan het perron te blijven, lijkt me dat juist een prima gebruik van de beschikbare middelen.
Vertrek was om 13:36 op spoor 15 of 16 als ik me goed herinner. Een doorkoppling zou inderdaad wel een logische verklaring zijn. Ik had altijd het beeld dat die dienstritten met een motorstel gereden werden.
Daarvoor legt men bij mijn weten nooit aparte motorstellen in. Het zijn steevast treinen die een commerciële dienst beginnen/eindigen in Brussel-Zuid en voor/na hun dienst sowieso een (klein) onderhoud krijgen te Vorst.
Re: Diensttrein Vorst
Geplaatst: 13 jul 2025, 23:01
door 260689
Dat is zowel in de week als in het weekend zo. Begin van de dag spoor men van Vorst naar Brussel leeg, van Brussel naar vorst (voor 06u00 om de mensen voor begin uur in de atelier te brengen). Dan na 06u00 brengt m'n de mensen die de nacht hebben gehad terug naar Brussel. Overdag gebeurt dit met de reeks 21xx. Deze hebben dan een 15xxx nummer die B-Technics betaald. Of ze nu uitwijken naar Vorst of bundel Gent, dat maakt ansich niets uit. In Gent heb je ook treinen die op de vertrek schermen staan voor Melle, maar er staat uitleg dat dit een personeelstrein is. Welk materiaal er op zit maakt niet uit. Zolang het maar efficiënt is.
Re: Diensttrein Vorst
Geplaatst: 13 jul 2025, 23:28
door Steven
Die treinen zijn voorziene lege ritten naar Vorst. Daar krijgen ze een snelle reiniging (ledigen vuilbakken en de vloer eens vegen meestal). Die ritten zijn toegankelijk voor personeel dat in de werkplaats werkt te Vorst.