Pagina 1 van 1

Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033

Geplaatst: 07 jun 2025, 20:28
door kristofvt
Vanaf 2033 moet Belgiƫ zijn binnenlandse passagiersvervoersdiensten per spoor openstellen voor openbare aanbestedingen, wat het einde betekent van het monopolie van de nationale operator NMBS.
https://www.railtech.be/nl/spoorbouw/20 ... itie-tikt/

Wat zijn de gevolgen? uit het artikel
Dat NMBS vanaf 2028 geen statutair personeel meer zal kunnen aanwerven, hoewel veel van haar huidige werknemers nog steeds onder beschermde ambtenarenvoorwaarden zullen vallen. Ondertussen kan de uitgebreide vloot en infrastructuur niet zomaar buiten dienst worden gesteld en kunnen onderhoudscentra niet gemakkelijk worden gedeactiveerd. Er moet een oplossing worden gevonden om deze personele en materiƫle middelen te herverdelen onder toekomstige exploitanten.

Ik vraag me echter af?
Tegen 2033 zou er ook een groot deel materieel uit dienst gaan. In het buitenland bestellen nieuwe exploitanten zelf hun materieel en bouwen/huren ze nieuwe onderhoudsplaatsen. Heeft dit ook gevolgen voor de nieuwe motorstellen MR30 de bestelling heeft al vertraging door de Raad van Staten en een raamovereenkomst voor leveringen met de NMBS gedurende 12 jaar lijkt wel lang als de NMBS een deel van het reizigersvervoer zal verliezen in 2033.

Re: Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033

Geplaatst: 07 jun 2025, 22:04
door jan_olieslagers
Hoort dit niet in het eerdere draadje "Liberalisering"?