Pagina 1 van 3
overwegen in stations
Geplaatst: 23 sep 2024, 22:54
door desirootje
Ik ben er onlangs achter gekomen dat niet alleen Londerzeel gebruikt maakt van een overweg in het station, maar dat dit nog meer voorkomt. Weet er iemand waar deze nog te vinden zijn en of die bewaakt zijn of niet?
Ik weet dat die in Londerzeel en Zele bewaakt zijn, en die van Temse niet, al is die nu vervangen door een tijdelijke brug.
Ik geloof dat ze mss liggen in Boom, Lessines, Rivage en Quévy naast de eerder genoemde, heb ik er gemist? Is er een waar dit niet geldt.
Ook, staan deze hoog op de prioriteiten van Infrabel om te vervangen om vertragingen en overlijden te voorkomen?
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 23 sep 2024, 22:59
door groentje
Yvoir geloof ik.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 24 sep 2024, 00:24
door jan_olieslagers
Mortsel, toch, op L27? Niet (meer) bewaakt. Ooit werden stations doelbewust aangelegd nabij een min of meer belangrijke weg, en daar hoorde een overweg bij. Toentertijd was dat een aanvaardbaar compromis. Vandaag willen we er vanaf, maar vele, ook deze aan station Mortsel, zijn helemaal ingesloten door bebouwing en daardoor niet zo simpel te vervangen door een brug of tunnel.
Nog steeds voor Mortsel was er ooit, galant 50-60 jaar geleden, een idee om die overweg te vervangen door een tunnel of brug tussen de Fruithoflaan en de Zilverbeeklaan, die dan ook erg ruim werden aangelegd. Het is onbegrijpelijk dat dat nog steeds niet werd uitgevoerd. Cfr.
https://www.openstreetmap.org/#map=18/5 ... 6/4.443870
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 24 sep 2024, 08:22
door Eimai
jan_olieslagers schreef: ↑24 sep 2024, 00:24
Mortsel, toch, op L27? Niet (meer) bewaakt. Ooit werden stations doelbewust aangelegd nabij een min of meer belangrijke weg, en daar hoorde een overweg bij. Toentertijd was dat een aanvaardbaar compromis. Vandaag willen we er vanaf, maar vele, ook deze aan station Mortsel, zijn helemaal ingesloten door bebouwing en daardoor niet zo simpel te vervangen door een brug of tunnel.
Denk dat er gezocht wordt naar voorbeelden waar je een perron moet bereiken via een overweg voor voetgangers die niet voor gewone wegverkeer is, want daar zijn er enorm veel van natuurlijk. Het voorbeeld van Londerzeel waar je over spoor 3 een kleine overweg met slagbomen en lichten hebt naar perron 2/3, er is daar geen onderdoorgang en je kan ook niet via de overweg voor het wegverkeer daar geraken. Zele is een andere plek waar je op perron 2 enkel via een aparte kleine overweg met slagbomen en lichten vanaf perron 1 geraakt.
Er was nog een andere categorie waar je over de sporen mocht onder toezcht van personeel (zoals in Dinant denk ik voor daar een brug gezet is) zonder automatische slagbomen. Trein die er moest stoppen werd dan tegengehouden door een blauw bord in het spoor als het niet met seinen kon, maar weet niet of dat nog ergens wordt toegepast. Het staat nog wel in onze reglementering van treinbestuurder maar ik weet geen voorbeelden meer waar het zou kunnen staan.
Er zijn op heel veel stations natuurlijk ook nog de plaatsen waar minder mobiele mensen de sporen kunnen oversteken als er enkel trappen zijn, onder begeleiding van iemand die van blokpost toelating moet krijgen om te mogen oversteken.
(Wat Mortsel betreft zijn er wel al plannen om die overweg op de Deurnestraat door een tunnel te vervangen, al is dat nog in de ontwerpfase denk ik, kan je online wel ergens informatie over vinden.)
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 24 sep 2024, 08:32
door Eimai
Hmm nu ik het opzoek, had Dinant dan toch geen voetgangersbrug meer? Blijkbaar wordt daar toch nog met de blauwe borden in het spoor gewerkt volgens de plannen.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 24 sep 2024, 08:43
door rvdborgt
Eimai schreef: ↑24 sep 2024, 08:32
Hmm nu ik het opzoek, had Dinant dan toch geen voetgangersbrug meer? Blijkbaar wordt daar toch nog met de blauwe borden in het spoor gewerkt volgens de plannen.
Eerder deze maand was die brug nog afgesloten.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 24 sep 2024, 09:39
door TB_worden
Geen overweg in het station, maar in Bokrijk - richting Kiewit - heb je wel nog een voetgangersoverweg in volle baan op een wandelpad.
Best indrukwekkend als je daar staat als er een trein langs gedenderd komt. En dan sta ik er nog een drie- a viertal meter vanaf.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 24 sep 2024, 13:55
door wva
Aan het station van Vielsalm heb je zo een voetgangersoverweg tussen de perrons.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 24 sep 2024, 15:36
door overweg13
wva schreef: ↑24 sep 2024, 13:55
Aan het station van Vielsalm heb je zo een voetgangersoverweg tussen de perrons.
Die is al enkele jaren verdwenen, samen met het stationspersoneel. Daar is nu een onderdoorgang, zoals in Aywaille trouwens.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 24 sep 2024, 16:03
door trainlovertje
overweg13 schreef: ↑24 sep 2024, 15:36
wva schreef: ↑24 sep 2024, 13:55
Aan het station van Vielsalm heb je zo een voetgangersoverweg tussen de perrons.
Die is al enkele jaren verdwenen, samen met het stationspersoneel. Daar is nu een onderdoorgang, zoals in Aywaille trouwens.
Idem voor Athus sinds een twee- à drietal jaar
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 24 sep 2024, 18:03
door desirootje
groentje schreef: ↑23 sep 2024, 22:59
Yvoir geloof ik.
Daar heeft men blijkbaar ook al een tunnel geïnstalleerd, ik denk dus dat ik gelijk heb dat deze er sneller uit moeten dan de gewone overwegen. Men moet er enkel nog liften installeren.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 24 sep 2024, 18:27
door jpvdveer
Rivage is correct en is bewaakt. Loket en plaatselijke beveiliging zijn enkele jaren geleden verdwenen maar het bijbehorende personeel zit er nog steeds met als enige (?) taak om die overweg te bewaken op de momenten dat er een trein passeert. Door een bocht is de zichtbaarheid daar richting noorden beperkt dus zonder die bewaking gaat het niet. De vraag is waarom er nog steeds geen tunnel ligt, wetende dat die er ooit toch moet komen.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 24 sep 2024, 18:46
door desirootje
jpvdveer schreef: ↑24 sep 2024, 18:27
Rivage is correct en is bewaakt. Loket en plaatselijke beveiliging zijn enkele jaren geleden verdwenen maar het bijbehorende personeel zit er nog steeds met als enige (?) taak om die overweg te bewaken op de momenten dat er een trein passeert. Door een bocht is de zichtbaarheid daar richting noorden beperkt dus zonder die bewaking gaat het niet. De vraag is waarom er nog steeds geen tunnel ligt, wetende dat die er ooit toch moet komen.
NMBS heeft het zelfs niet genoemd als een van de stations dat voor 2032 een make over gaat krijgen, zeer vreemd.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 24 sep 2024, 19:44
door jan_olieslagers
Denk dat er gezocht wordt naar voorbeelden waar je een perron moet bereiken via een overweg voor voetgangers die niet voor gewone wegverkeer is
Hm, dat zou wel eens best kunnen, alleen had ik de vraag niet zo gelezen. Met lang en intens in de informatica te werken kan men wel eens erg letterlijk beginnen lezen en interpreteren... Overigens, niet dat ik per se gelijk wil hebben maar gewoon om het verhaal van Mortsel aan te vullen: +/- 1967-1970, toen dat nog een bemand station was, staken reizigers daar te voet de sporen over, met een aparte overweg die vlak langs de rijbaan liep. Onder begeleiding van een spoormedewerker met een bordje. Maar zo'n blauw bord naar de treinbestuurder toe kan ik me niet herinneren.
Re: overwegen in stations
Geplaatst: 24 sep 2024, 19:51
door KB
jpvdveer schreef: ↑24 sep 2024, 18:27
Rivage is correct en is bewaakt. Loket en plaatselijke beveiliging zijn enkele jaren geleden verdwenen maar het bijbehorende personeel zit er nog steeds met als enige (?) taak om die overweg te bewaken op de momenten dat er een trein passeert. Door een bocht is de zichtbaarheid daar richting noorden beperkt dus zonder die bewaking gaat het niet. De vraag is waarom er nog steeds geen tunnel ligt, wetende dat die er ooit toch moet komen.
Waarom maakt men daar dan geen overweg (of beter overpad) van met lichten en slagbomen? In Nederland bestaat dat toch ook (zelf al gezien in station Susteren en daar komen per uur toch ook redelijk wat treinen langs, zowel stoppende als doorrijdende) en technisch zal dat toch niet zo ingewikkeld zijn, neem ik aan.