Pagina 1 van 2

Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 20 sep 2024, 23:05
door TimJ36
Testaankoop en Unia nemen gerechtelijke stappen tegen discriminerend tarievenbeleid NMBS:
"Sinds enkele maanden voert de NMBS een tariefbeleid dat gebruikers van de mobiele applicatie bevoordeelt. Zo is het ticket Standard Multi 3 euro goedkoper in de app dan bij aankoop aan het loket of de automaat.

Ook het ticket Youth Multi, bedoeld voor jongeren onder de 26 jaar, heeft een korting van 2 euro in de digitale versie.

Vervoersbewijzen alleen online beschikbaar
Het probleem houdt daar niet op. Sommige voordelige aanbiedingen, zoals het Flex-abonnement, waarmee je 2 tot 3 keer per week kunt reizen, zijn uitsluitend beschikbaar via de NMBS-app.

Reizigers zonder smartphone of zonder ervaring met digitale tools worden zo uitgesloten van deze optie."

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 20 sep 2024, 23:07
door TimJ36
Tenenkrullend is het antwoord van de NMBS woordvoerder:

"De meeste organisaties en bedrijven uit allerlei sectoren, ook openbare diensten, doen dat. We willen bovendien het gebruik van digitale verkoopkanalen stimuleren. Dat is onze taak als openbare dienstverlener. We doen dat op een proportionele manier die rekening houdt met alle reizigers", aldus woordvoerder Bart Crols." Unia en Testaankoop dagen NMBS voor de rechter wegens "digitale discriminatie": sommige tickets zijn enkel goedkoper via de app (VRT NWS, 20/09/2024)

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 21 sep 2024, 09:02
door DR-fan
TimJ36 schreef: 20 sep 2024, 23:07 Tenenkrullend is het antwoord van de NMBS woordvoerder:
De perfecte illustratie van hoe journalist Joël De Ceulaer ooit woordvoerders definieerde: "Een goed geklede aansteller die professioneel liegt in naam van iemand anders."

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 21 sep 2024, 09:06
door ovspotter_be
Wacht nog een aantal maanden en al die papieren invulpassen gaan er toch uit bij de lancering van het nieuwe ticketgamma ergens in 2025.

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 21 sep 2024, 10:11
door FLV-FGSP
Bij alle sympathie: met dat Multipass-voorbeeld gaan ze niet ver geraken. De papieren versie biedt voordelen (je kunt meerdere mensen op 1 pass zetten, je kunt de pass aan iemand doorgeven) en die voordelen verantwoorden een prijsverschil, zal de rechter zeggen. Verder sluit het aan bij een gangbare handelspraktijk: een digitaal abonnement op een krant is ook goedkoper dan een papieren abonnement.

Bij het flexibele abonnement (80 of 120 dagen pendelen binnen een jaar) hebben ze wel een punt: dit bestaat *enkel* digitaal. Het papieren alternatief is 5 dagen pendelen binnen 15 kalenderdagen, maar dat is zeker niet gelijkwaardig.

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 21 sep 2024, 11:37
door pietje
DR-fan schreef: 21 sep 2024, 09:02
TimJ36 schreef: 20 sep 2024, 23:07 Tenenkrullend is het antwoord van de NMBS woordvoerder:
De perfecte illustratie van hoe journalist Joël De Ceulaer ooit woordvoerders definieerde: "Een goed geklede aansteller die professioneel liegt in naam van iemand anders."
En als journalist kan hij het weten, want die definitie gaat ook voor journalisten op.

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 21 sep 2024, 13:23
door DR-fan
pietje schreef: 21 sep 2024, 11:37
DR-fan schreef: 21 sep 2024, 09:02 De perfecte illustratie van hoe journalist Joël De Ceulaer ooit woordvoerders definieerde: "Een goed geklede aansteller die professioneel liegt in naam van iemand anders."
En als journalist kan hij het weten, want die definitie gaat ook voor journalisten op.
Sociale media zijn "uiteraard" veel betrouwbaarder :roll:

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 21 sep 2024, 13:30
door jan_olieslagers
een digitaal abonnement op een krant is ook goedkoper dan een papieren abonnement.
Die vergelijking wil ik nuanceren : de krant is zelf het verkochte product of dienst, en het is logisch en aanvaardbaar dat dat op papier duurder is. Het valt ook nog ecologisch te verantwoorden.
Maar het treinticket is niet het verkochte product of dienst, het is het vervoer dat verkocht wordt.
Misschien zou NMBS kunnen wegkomen met een "toeslag voor het leveren van papieren documenten".

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 21 sep 2024, 16:30
door maarten
Dossierkosten worden toch ook al gerekend voor internationale kaartjes? Wat weerhoudt ze ervan een generieke lokettoeslag te rekenen? Deed NS ook.

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 28 sep 2024, 20:29
door DDietzen
€3 is wel een relatief hoge toeslag voor enkel een stuk papier, in elk geval in vergelijking met NS: daar is €1 toeslag voor losse (chip)kaartjes uit de automaat bovenop de ritprijs, en die bestaan uit papier én een chip. Met een e-ticket, ov-chipkaart of 'OVpay' (reizen op rekening met een fysieke of digitale bankpas) wordt die toeslag niet gerekend.

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 05 okt 2024, 23:19
door 260689
FLV-FGSP schreef: 21 sep 2024, 10:11 Bij alle sympathie: met dat Multipass-voorbeeld gaan ze niet ver geraken. De papieren versie biedt voordelen (je kunt meerdere mensen op 1 pass zetten, je kunt de pass aan iemand doorgeven) en die voordelen verantwoorden een prijsverschil, zal de rechter zeggen. Verder sluit het aan bij een gangbare handelspraktijk: een digitaal abonnement op een krant is ook goedkoper dan een papieren abonnement.

Bij het flexibele abonnement (80 of 120 dagen pendelen binnen een jaar) hebben ze wel een punt: dit bestaat *enkel* digitaal. Het papieren alternatief is 5 dagen pendelen binnen 15 kalenderdagen, maar dat is zeker niet gelijkwaardig.
Bij de digitale 'railpass' kan m'n ook meerdere personen toevoegen. Dus dat is al geen probleem. Alleen zoals je aangeeft kan je deze niet doorgeven.

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 23 apr 2025, 12:42
door TimJ36
Update: Na meerdere mislukte pogingen tot dialoog hebben Testaankoop en Unia een rechtszaak aangespannen tegen de NMBS. Op 10 februari werd de zaak ingediend bij de rechtbank van eerste aanleg in Brussel. De zaak zal over ruim een jaar inhoudelijk gepleit worden.

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 30 apr 2025, 09:30
door Reuel
En tegen dan bestaan die tarieven niet meer...

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 23 mei 2025, 20:56
door Knipex
Ondertussen zijn de Standard Multi en Youth Multi nog maar 6 maanden geldig (voordien 1 jaar geldig).
Dit zowel de papiere als ook de digitale versie.
Dit werd in alle stilte op 2 April 2025 ingevoerd

Re: Discriminerende tarieven bij NMBS

Geplaatst: 23 mei 2025, 21:27
door 260689
Knipex schreef: 23 mei 2025, 20:56 Ondertussen zijn de Standard Multi en Youth Multi nog maar 6 maanden geldig (voordien 1 jaar geldig).
Dit zowel de papiere als ook de digitale versie.
Dit werd in alle stilte op 2 April 2025 ingevoerd
Klopt daar in oktober de nieuwe tarieven in voege komen. En ik zie het nog gebeuren dat 01/02/26 de tarieven terug zullen verhoogt worden.