Het ontstaan van vertraging
Geplaatst: 08 aug 2024, 15:41
Het ontstaan van vertraging op het spoor kan meerdere redenen hebben, sommige zijn duidelijk, andere redenen zijn minder zichtbaar uiteraard.
Zichtbare zaken zoals een rood sein, een grote toeloop van passagiers waardoor instappen langer duurt zijn duidelijke zaken. Minder zichtbaar is bijvoorbeeld een gebrek aan vermogen door slip, de trein is wel aan het rijden maar door slip heeft de trein meer tijd nodig om op snelheid te komen waardoor er beetje bij beetje een vertraging begint te ontstaan, zeker bij een stoptrein zal dit opvallen als dit het geval is. Een paar andere zaken zijn ook minder zichtbaar voor reizigsters maar daarom niet voor de machinist. Zoals voorrang verlenen aan een andere trein. IK ga 2 voorbeelden geven van vandaag waarbij de stiptheid op het eindpunt telkens gelijk was aan 0 (NUL). Ook al heeft de trein op de meeste haltes van het traject een normale stiptheid.
Trein 9215 Brussel Amsterdam.
Te Brussel Zuid/centraal en Noord is de trein stipt tenzij je vertraging in seconden wil meten. Echter door andere vertraagde treinen heeft deze trein beperkende sein beelden vanaf Haren tot Brussel Airport - Zaventem en zal hierdoor 3 minuten vertraging krijgen. Doordat er een ruime standaard tijd voorzien is in de luchthaven vertrekt de trein terug met 1 min vertraging richting Mechelen. De haltes Mechelen, Berchem, Antwerpen Centraal, Noorderkempen, Breda en Rotterdam worden stipt bediend door deze trein. Na een stipt vertrek uit Rotterdam gaat deze trein verder over het tweede deel van de HSL-zuid (de noord sectie) waarom momenteel een snelheidsbeperking van kracht is die begint na de tunnel Groene Hart en dit tot net voor Hoofddorp. Aankomst in Schiphol is hierdoor ongeveer 3 minuten later dan voorzien. Hierdoor zie je doorgaans de Sprinter richting Hoorn-Kersenboogerd nabij de aansluiting Riekerpolder (wat we in België een vertakking noemen) voorrang krijgen en moet je dus wachten om je route verder te zetten. Die sprinter stopt namelijk op Amsterdam Lelylaan. Door deze situatie verlies je doorgaans nog 1-3 minuten bovenop de 3 die je al had. Bij aankomst te Amsterdam centraal moeten we aan het inrit sein wachten omdat er eerst een ICNG het station moet verlaten waarna wij aan perron kunnen komen. Vertraging bij aankomst een 8 minuten en dus geen stipte trein.
Trein 9228 Amsterdam Brussel.
Vertrek te Amsterdam en Schiphol op uur zoals voorzien. Te Rotterdam is er een vertraging van ongeveer 1 minuten door de beperkingen op HSL-zuid., bij het Naderen van Breda ontstaat er een vertraging van ongeveer 1,5 minuut doordat er een sprinter met vertraging voor ons aan het rijden is vanaf Prinsenbeek (Breda). Na het keren in Breda blijft er een klein minuut vertraging over om richting België te rijden.
Te Noorderkempen verloopt alles normaal. Nabij Antwerpen centraal gaat het echter terug fout omdat de S trein naar Puurs een kleine vertraging heeft en de Benelux dus kan wachten op het vrijmaken van spoor 23 te Antwerpen Centraal (3 minuten). Het vertrek richting Berchem loopt vrij normaal. Doch bij het naderen van Mechelen gaan we alweer in de remmen omdat het spoor 12 nog niet vrij is door de IC naar brussel. De vertraging kan niet ingehaald worden en blijft dus ergens rond de 2 minuten hangen. Bij het naderen van de diabolo tunnel gaan we weer in de remmen. Een andere trein komende uit Brussel is met vertraging aan het rijden en krijgt voorrang op weg naar Brussels Airport. Hierdoor is onze aankomst echter niet op het voorziene spoor 3 maar op spoor 2. De andere trein zal in de luchthaven vertrekken op het uur dat de Benelux normaal vertrekt en deze dus ophouden. Daar die andere trein ook nog haltes heeft in Zaventem en Diegem zal de vertraging verder oplopen van 3 naar 9 minuten in Brussel Noord. Het verdere verloop van de rit door de noord-zuid verbinding verloopt vrij rustig en de trein komt aan in Brussel Zuid met 8 minuten vertraging. Ook hier is de stomheid gemeten op het eindpunt geluk aan 0 wegens meer dan 5 minuten vertraging.
Ondanks 2 keer vertraging op het eindpunt heeft in beide gevallen de trein op heel wat stations een stipte aankomst/vertrek.
Zichtbare zaken zoals een rood sein, een grote toeloop van passagiers waardoor instappen langer duurt zijn duidelijke zaken. Minder zichtbaar is bijvoorbeeld een gebrek aan vermogen door slip, de trein is wel aan het rijden maar door slip heeft de trein meer tijd nodig om op snelheid te komen waardoor er beetje bij beetje een vertraging begint te ontstaan, zeker bij een stoptrein zal dit opvallen als dit het geval is. Een paar andere zaken zijn ook minder zichtbaar voor reizigsters maar daarom niet voor de machinist. Zoals voorrang verlenen aan een andere trein. IK ga 2 voorbeelden geven van vandaag waarbij de stiptheid op het eindpunt telkens gelijk was aan 0 (NUL). Ook al heeft de trein op de meeste haltes van het traject een normale stiptheid.
Trein 9215 Brussel Amsterdam.
Te Brussel Zuid/centraal en Noord is de trein stipt tenzij je vertraging in seconden wil meten. Echter door andere vertraagde treinen heeft deze trein beperkende sein beelden vanaf Haren tot Brussel Airport - Zaventem en zal hierdoor 3 minuten vertraging krijgen. Doordat er een ruime standaard tijd voorzien is in de luchthaven vertrekt de trein terug met 1 min vertraging richting Mechelen. De haltes Mechelen, Berchem, Antwerpen Centraal, Noorderkempen, Breda en Rotterdam worden stipt bediend door deze trein. Na een stipt vertrek uit Rotterdam gaat deze trein verder over het tweede deel van de HSL-zuid (de noord sectie) waarom momenteel een snelheidsbeperking van kracht is die begint na de tunnel Groene Hart en dit tot net voor Hoofddorp. Aankomst in Schiphol is hierdoor ongeveer 3 minuten later dan voorzien. Hierdoor zie je doorgaans de Sprinter richting Hoorn-Kersenboogerd nabij de aansluiting Riekerpolder (wat we in België een vertakking noemen) voorrang krijgen en moet je dus wachten om je route verder te zetten. Die sprinter stopt namelijk op Amsterdam Lelylaan. Door deze situatie verlies je doorgaans nog 1-3 minuten bovenop de 3 die je al had. Bij aankomst te Amsterdam centraal moeten we aan het inrit sein wachten omdat er eerst een ICNG het station moet verlaten waarna wij aan perron kunnen komen. Vertraging bij aankomst een 8 minuten en dus geen stipte trein.
Trein 9228 Amsterdam Brussel.
Vertrek te Amsterdam en Schiphol op uur zoals voorzien. Te Rotterdam is er een vertraging van ongeveer 1 minuten door de beperkingen op HSL-zuid., bij het Naderen van Breda ontstaat er een vertraging van ongeveer 1,5 minuut doordat er een sprinter met vertraging voor ons aan het rijden is vanaf Prinsenbeek (Breda). Na het keren in Breda blijft er een klein minuut vertraging over om richting België te rijden.
Te Noorderkempen verloopt alles normaal. Nabij Antwerpen centraal gaat het echter terug fout omdat de S trein naar Puurs een kleine vertraging heeft en de Benelux dus kan wachten op het vrijmaken van spoor 23 te Antwerpen Centraal (3 minuten). Het vertrek richting Berchem loopt vrij normaal. Doch bij het naderen van Mechelen gaan we alweer in de remmen omdat het spoor 12 nog niet vrij is door de IC naar brussel. De vertraging kan niet ingehaald worden en blijft dus ergens rond de 2 minuten hangen. Bij het naderen van de diabolo tunnel gaan we weer in de remmen. Een andere trein komende uit Brussel is met vertraging aan het rijden en krijgt voorrang op weg naar Brussels Airport. Hierdoor is onze aankomst echter niet op het voorziene spoor 3 maar op spoor 2. De andere trein zal in de luchthaven vertrekken op het uur dat de Benelux normaal vertrekt en deze dus ophouden. Daar die andere trein ook nog haltes heeft in Zaventem en Diegem zal de vertraging verder oplopen van 3 naar 9 minuten in Brussel Noord. Het verdere verloop van de rit door de noord-zuid verbinding verloopt vrij rustig en de trein komt aan in Brussel Zuid met 8 minuten vertraging. Ook hier is de stomheid gemeten op het eindpunt geluk aan 0 wegens meer dan 5 minuten vertraging.
Ondanks 2 keer vertraging op het eindpunt heeft in beide gevallen de trein op heel wat stations een stipte aankomst/vertrek.