Pagina 1 van 3
GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 23 nov 2023, 18:14
door dovaere
FLV-FGSP schreef: ↑23 nov 2023, 17:29
ovspotter_be schreef: ↑22 nov 2023, 21:01
FLV-FGSP schreef: ↑22 nov 2023, 20:52
Nog een detail:
De IC-trein Antwerpen-Centraal (12.37 u.) - Brussel-Zuid (13.33 u.) rijdt enkel tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord. Hij stopt niet meer in Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid, maar zal wel stoppen in Schaarbeek.
De IC-trein Brussel-Zuid (13.26 u.) - Antwerpen-Centraal (14.23 u.) rijdt vanaf Brussel-Noord in plaats van Brussel-Zuid. Hij stopt dus niet meer in Brussel-Centraal.
Dit komt doordat die eerste om één of andere reden tussen Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde over L27B wordt gestuurd.
Navraag leerde dat dit te maken heeft met de rijpadaanvraag van GoVolta Amsterdam - Parijs. Het is echter nog onduidelijk of en zo ja vanaf wanneer die trein gaat rijden.
Flywise baat al de GreenCityTrip- en TUI Ski Express-nachttreinen uit, gereden door Train Charter Services.
Mogelijk zou hun eerste trein vanaf mei 2024 kunnen rijden:
Mogelijke dienstregeling 1e treinpaar:
Mogelijke dienstregeling 2e treinpaar, dit is zeker nog niet voor volgend jaar:
https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/bedr ... en-rijden/
https://www.treinreiziger.nl/govolta-zu ... en-parijs/
https://www.treinenweb.nl/nieuws/10298/ ... arijs.html
PS. Tijdens de Olympische Spelen (juli-augustus 2024) zou ook NMBS/SNCF willen starten met haar klassieke i11-treinen Brussel-Parijs)
Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs
Geplaatst: 23 nov 2023, 18:31
door ovspotter_be
Redelijk rare dienstregeling vindt ik dat, er was precies niet veel plaats meer op de route.
De heenrit staat 25 minuten stil in Rotterdam en 20 minuten in Antwerpen.
De terugrit staat slechts 1 minuut stil in Brussel-Zuid om vervolgens 18 minuten te gaan stilstaan in Antwerpen en 11 minuten in Roosendaal.
Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs
Geplaatst: 23 nov 2023, 19:24
door desirootje
Ik snap dat dit eerst en vooral een Nederlandse vervoerder zal zijn maar ik stel me toch vragen over het stoppen in grootsteden zoals Lage Zwaluwe en het overslaan van kleine dorpjes zoals Mechelen en Vilvoorde...
Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs
Geplaatst: 23 nov 2023, 19:29
door Portbou
desirootje schreef: ↑23 nov 2023, 19:24
Ik snap dat dit eerst en vooral een Nederlandse vervoerder zal zijn maar ik stel me toch vragen over het stoppen in grootsteden zoals Lage Zwaluwe en het overslaan van kleine dorpjes zoals Mechelen en Vilvoorde...
Ik vind dat een zeer wijze keuze.
Lage Zwaluwe is een prima station om klanten te bedienen die niet dichtbij een treinstation wonen en daarom per auto naar een vertrekstation willen rijden waar ze hun auto makkelijk kunnen parkeren.
Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs
Geplaatst: 03 apr 2024, 12:51
door dovaere
GoVolta's plannen via Brussel naar Parijs zijn voor onbepaalde tijd uitgesteld, het wil nu oplossingen zoeken voor materieel (geen ICRm meer ?) en vervoerder om in 2025 tussen Nederland en Berlijn (later ook Kopenhagen en Basel) te rijden:
https://www.treinreiziger.nl/govolta-in ... ar-parijs/
Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs
Geplaatst: 18 okt 2024, 10:57
door maarten
GoVolta heeft nog drie trajecten aangemeld.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... urg/brugge
Een daarvan is Amsterdam Centraal - Brugge, 2x per dag in beide richtingen.
Beetje vreemd dat je dan niet doorrijdt naar een van de kuststations.
Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs
Geplaatst: 18 okt 2024, 11:05
door TKR
Het ziet er naar uit dat de dienstregeling naar Parijs ook is aangepast om via Antwerpen-Kortrijk te rijden ipv Brussel.
Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs
Geplaatst: 18 okt 2024, 11:07
door 260689
TKR schreef: ↑18 okt 2024, 11:05
Het ziet er naar uit dat de dienstregeling naar Parijs ook is aangepast om via Antwerpen-Kortrijk te rijden ipv Brussel.
Dat vind ik een betere optie ipv Brussel. Zo krijgt Gent een extra verbinding met Frankrijk. Buiten de de L59 ook redelijk verzadigd is, zal er waarschijnlijk wel nog plaatsjes tussen zitten ipv Brussel.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Brugge
Geplaatst: 18 okt 2024, 14:47
door Eimai
Als die allemaal door Antwerpen-Centraal willen gaan hebben we een extra verdieping nodig, 't is nu al miserie vanaf er een trein vertraging heeft.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Brugge
Geplaatst: 19 okt 2024, 12:54
door DR-fan
Eimai schreef: ↑18 okt 2024, 14:47
Als die allemaal door Antwerpen-Centraal willen gaan hebben we een extra verdieping nodig, 't is nu al miserie vanaf er een trein vertraging heeft.
Je zou ook Berchem kunnen nemen, met als extra voordeel dat je gemakkelijker de bundels in Schijnpoort kan bereiken. Perrons 2 en 3 worden nu toch nauwelijks gebruikt.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Brugge
Geplaatst: 19 okt 2024, 15:38
door 260689
DR-fan schreef: ↑19 okt 2024, 12:54
Eimai schreef: ↑18 okt 2024, 14:47
Als die allemaal door Antwerpen-Centraal willen gaan hebben we een extra verdieping nodig, 't is nu al miserie vanaf er een trein vertraging heeft.
Je zou ook Berchem kunnen nemen, met als extra voordeel dat je gemakkelijker de bundels in Schijnpoort kan bereiken. Perrons 2 en 3 worden nu toch nauwelijks gebruikt.
En daarmee kan je direct de L59 naar Gent op. Dat is inderdaad nog een voordeel.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Brugge
Geplaatst: 19 okt 2024, 16:03
door dovaere
DR-fan schreef: ↑19 okt 2024, 12:54
Eimai schreef: ↑18 okt 2024, 14:47
Als die allemaal door Antwerpen-Centraal willen gaan hebben we een extra verdieping nodig, 't is nu al miserie vanaf er een trein vertraging heeft.
Je zou ook Berchem kunnen nemen...
Ik denk het niet.
Berchem is bruikbaar als vertrekstation of overstapstation, maar Flywise is een touroperator die zich tot nu richtte op Nederlanders die (niet te dure) citytrips willen maken. In de eerste plaats vliegreizen, vorig jaar ook met de nachttrein GreenCityTrip.
En die nu blijkbaar ook mikt op de combinatie trein + de "Vlaamse kunststeden" Brugge, Gent en Antwerpen.
Als er dan eens een trein vol toeristen richting onze steden komt, moet je ze laten uitstappen in het monumentale Antwerpen-Centraal in het centrum, waar ze willen zijn, en niet ergens afzetten "op de parking". Dan zwijg ik nog over het uitzicht van station Berchem.
De tunnel onder Antwerpen is toch juist bedoeld voor dit soort doorgaande treinen, en NMBS en Eurostar kunnen die toch niet volledig voor zich opeisen met hogesnelheidstreinen die half bezet zijn of niet aan de volle lengte rijden, en de intercity naar Nederland die voortaan in twee versies rijdt?
... met als extra voordeel dat je gemakkelijker de bundels in Schijnpoort kan bereiken.
Die trein moet toch niet naar de bundel in Antwerpen tijdens zijn rit tussen Amsterdam en Brugge of Parijs?
maarten schreef: ↑18 okt 2024, 10:57
Een daarvan is Amsterdam Centraal - Brugge, 2x per dag in beide richtingen.
Beetje vreemd dat je dan niet doorrijdt naar een van de kuststations.
Onze kust is moeilijk te verkopen als toeristische bestemming aan Nederlanders die dichtbij veel meer kust hebben, maar dan zonder muur van appartementsblokken.
En ik denk niet dat ze willen concurreren op de binnenlandse Belgische markt.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 19 okt 2024, 21:42
door ToMiKoN
Hij zou van mij als inwoner naar Blankenberge mogen doorrijden. Nederlanders en campings heb je hier genoeg! Het zou ook in de zomer een waardig vervanger zijn voor de "Luxemburg Express" die al een paar jaar uit dienst is.

Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 19 okt 2024, 21:50
door JHS2013
Blankerberge, Oostende en Knokke zijn lastige stations voor een getrokken trein zonder HVR. Dus denk vooral dat het daaraan ligt, de kosten zouden hard stijgen enkel voor die laatste kilometers naar de kust
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 19 okt 2024, 22:34
door FLV-FGSP
Ik wens die mensen van GoVolta veel succes, maar tenzij ik me vergis, hebben ze momenteel nog geen rijtuigen die buiten Nederland mogen rijden en nog geen personeel dat buiten Nederland mag rijden. Een hele uitdaging, lijkt me.