Paul schreef: ↑22 apr 2023, 12:51
DDietzen schreef: ↑21 apr 2023, 22:40
Reizigers uit Eeklo, Waarschoot, Sleidinge en Evergem worden verleid om vaker de tram te pakken vanaf Evergem. Hiermee wordt de trein vanaf Evergem al ontlast.
Om reizigers daartoe te verleiden is er een belangrijke voorwaarde: geïntegreerd tarief tussen NMBS en De Lijn.
Met andere woorden, je moet voor dezelfde prijs en met één en hetzelfde vervoerbewijs naar Gent kunnen, ongeacht of je vanaf Evergem de trein of de tram neemt. En zover zijn we jammer genoeg nog lang niet in België...
Eventuele tariefintegratie zal allicht minder tijd en zeker minder middelen moeten kosten dan extra infrastructuur, toch?
Daarnaast houd ik er ernstig rekening mee dat Gent-Sint-Pieters geen ruimte heeft voor extra treinen. Dan zou je dus één van de twee lijnen uit Wondelgem moeten afleiden naar Merelbeke (en verder naar Zottegem?) om Gent-Sint-Pieters te ontlasten. Doe je dat met de trein uit Eeklo, dan wordt de tram in één klap een stuk populairder voor de mensen uit Evergem omdat die rechtstreeks naar Sint-Pieters rijdt; per trein zou je moeten overstappen in Dampoort. Natuurlijk niet de allerfraaiste oplossing, maar effectief werkt het wel, en dat zónder tariefintegratie
Shrek schreef: ↑22 apr 2023, 13:04
DDietzen schreef: ↑22 apr 2023, 12:44
De rittijd is nu 16,5 minuut (16 naar Wondelgem, 17 naar Eeklo). Ervan uitgaande dat een stop 2 minuten kost, kun je alle tussenliggende haltes 1x/u bedienen. In het andere halfuur rijdt een soort sneltrein die rechtstreeks Eeklo-Wondelgem rijdt; die zou dan een rittijd van 10,5 minuten hebben. Dan heb je totaal 27 minuten rittijd per halfuur en dus 1,5 minuut overkruistijd in zowel Eeklo als Wondelgem. Is dat niet genoeg?
Neen dat is niet genoeg voor een robuuste dienstregeling. Met 54 minuten spoorbezetting per uur zit je in een situatie dat één rolstoelreiziger, een slechte verbinding met Linda of enkele blaadjes op het spoor de dienstregeling meteen de hele dag om zeep helpen.
Meteen "de hele dag" je dienstregeling om zeep lijkt me erg overdreven. Buiten de spits zal 2x/u naar Eeklo vast (nog?) niet nodig zijn, dus hoef je maar 1x/u te rijden en dijen eventuele opgelopen vertragingen uit de spits acuut uit. Daarnaast kan je ook een iets langere stilstand in Wondelgem inplannen voor treinen naar Eeklo, zodat vertragingen van eerder onderweg uit Gent en verder niet worden doorgegeven aan het enkelsporige traject.
Shrek schreef: ↑22 apr 2023, 13:04
DDietzen schreef: ↑22 apr 2023, 12:44
Dat maakt een wel erg povere gemiddelde snelheid van 52 km/u. Heel zeker weten dat dat niet nu al sneller kan?
Ja het kan sneller in de meeste gevallen. Maar als je daar standaard vanuit gaat wordt je dienstregeling heel onbetrouwbaar.
Laat ik een vergelijking trekken met de enkelsporige Maaslijn (Nijmegen-Roermond) in Nederland. Het trajectdeel Boxmeer-Venray is nipt langer dan Wondelgem-Eeklo (14,435 km versus 14,3 km) en wordt doordeweeks ieder kwartier bediend, o.a. door Lint-dieseltreinstellen met een maximumsnelheid van 120 km/u (gelijk aan de MW41).
De Lints doen 12 minuten over Boxmeer-Venray, met een verlengde stop van 2 minuten in Vierlingsbeek in één richting voor de kruising. En ja, die rijtijd is inclusief een speling van meer dan 10%. In Venray (net zoals Eeklo) kan je maar met 40 km/u in- en uitrijden, in Vierlingsbeek of Boxmeer (net zoals Wondelgem) ben je beperkt tot 60 km/u.
Weliswaar rijdt men daar met eenmansbediening, wat het vertrekproces een paar seconden sneller doet verlopen dan in België. Anderzijds moet je op de Maaslijn weer in ieder station kruisen, terwijl je op Wondelgem-Eeklo enkel eenvoudige haltes vindt.
Boxmeer-Venray kan dus in 11 à 12 minuten met één stop. Waarom zou Wondelgem-Eeklo dan niet in 15 à 16 minuten kunnen met drie korte stops (en dus in 11 à 12 minuten als je enkel Evergem bedient)?
Zijn de vertrekprocedures in België zoveel langer dan in Nederland? Is de MW41 zoveel trager in optrekken dan de Lint? Moet er veel eerder worden afgeremd voor seinen of snelheidsbeperkingen? Wordt er in België gigantisch veel rijtijdspeling gebruikt?
Let op: dit is geenszins bedoeld als schamperende Nederlandse hooghartigheid en ik hoop ook vurig dat dat niet als zodanig overkomt. Ik ben oprecht nieuwsgierig waarom het op Wondelgem-Eeklo zo lang duurt vergeleken met een Nederlands equivalent traject.