fietsgoot
fietsgoot
In Brussel Kapellekerk worden twee nieuwe modellen van fietsgoten getest, op de trappen naar spoor 3 en 5.
Het voorkeurmodel wordt standaard over het hele land uitgerold.
(https://www.gracq.org/actualites-du-vel ... gares-sncb)
Uw bevindigen zijn welkom (voor 27 mei) bij goulotte_sncb@gracq.org
Het voorkeurmodel wordt standaard over het hele land uitgerold.
(https://www.gracq.org/actualites-du-vel ... gares-sncb)
Uw bevindigen zijn welkom (voor 27 mei) bij goulotte_sncb@gracq.org
Laatst gewijzigd door joverwimp op 22 mei 2021, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: fietsgoot
De linker is een antiek model, bestaat ook in beton uitvoering. Doe mij maar de rechter, kan me voorstellen dat je daar met een beetje behendigheid ook makkelijker een kinderwagen mee op- en af de trap krijgt dan met de goot. De leuning maakt ook uit, hier is dat modelletje waterleiding of zo'n grote houten; die laatste zitten wel eens in de weg van stuur e.d.
De linkse is inderdaad een gruwel, die zonodig ook in Halle geplaatst moest worden. Door die op enige afstand van de rand te monteren is het een echte valkuil.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
In Frankrijk werd al langer voor het rechtse model gekozen (Kapellekerk perron 3)
Bovenste foto: station Orchies (vroeger verbonden met Doornik)
Onderste: station Douai
Bovenste foto: station Orchies (vroeger verbonden met Doornik)
Onderste: station Douai
Breed genoeg voor een koffer met wieltjes of trolley ? Lijkt veel te breed voor een fiets...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Ook belangrijk bij het Franse model: het gele poortje bovenaan de trap om te voorkomen dat mensen die, vooral op drukke momenten, naar beneden gaan op die fietsgoot stappen en vallen.
De NMBS een klein beetje kennende vrees ik dat ze dat hier weer pas door gaan hebben nadat er in pakweg Brussel-Noord tijdens de ochtendspits een aantal van de trap donderen en hun benen breken...
De NMBS een klein beetje kennende vrees ik dat ze dat hier weer pas door gaan hebben nadat er in pakweg Brussel-Noord tijdens de ochtendspits een aantal van de trap donderen en hun benen breken...
In Nederland heeft ProRail besloten om geen fietsgoten meer aan te leggen bij nieuwe perrontrappen op stations waar een lift of hellingbaan aanwezig is. Het gebruik van fietsgoten is volgens de organisatie onveilig en voor veel mensen te zwaar. Rover en de Fietsersbond zijn het hier niet mee eens en noemen de fietsgoten een onmisbare back-up bij drukte of als liften buiten gebruik zijn.
Volgens ProRail zijn er de afgelopen jaren meerdere incidenten gemeld waarbij reizigers met een fiets ten val zijn gekomen op een stationstrap, en neemt het risico op een valpartij of opstoppingen vooral toe bij drukte of wanneer mensen een zwaardere fiets hebben. “Zonder fietsgoten is de trap voor iedereen veiliger te gebruiken”, aldus ProRail.
Bij de recente verbouwing van de stations Ede-Wageningen en Groningen zijn de fietsgoten bij de trap al weggelaten. In plaats daarvan is een lift en/of een hellingbaan aanwezig om je met de fiets te kunnen verplaatsen. Op oudere stations zijn de fietsgoten soms nog wel aanwezig.
Reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond roepen ProRail op om dit besluit terug te draaien, zodat reizigers met een fiets niet afhankelijk zijn van liften. Ze wijzen erop dat liften een beperkte capaciteit hebben en regelmatig langere tijd buiten gebruik zijn. In dat laatste geval moeten fietsers hun fiets de trap op of af tillen: zwaar, onhandig en onveilig. De aanwezigheid van fietsgoten vermindert volgens de belangenorganisaties de druk op de liften, zodat die beschikbaar blijven voor wie ze echt nodig heeft.
Rover en de Fietsersbond zullen hun oproep bespreken in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov). ProRail geeft op haar website in gesprek te zijn met belangenorganisaties over de ervaringen met het nieuwe beleid.
https://www.prorail.nl/nieuws/geen-fiet ... onstrappen
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... aanleggen/
Volgens ProRail zijn er de afgelopen jaren meerdere incidenten gemeld waarbij reizigers met een fiets ten val zijn gekomen op een stationstrap, en neemt het risico op een valpartij of opstoppingen vooral toe bij drukte of wanneer mensen een zwaardere fiets hebben. “Zonder fietsgoten is de trap voor iedereen veiliger te gebruiken”, aldus ProRail.
Bij de recente verbouwing van de stations Ede-Wageningen en Groningen zijn de fietsgoten bij de trap al weggelaten. In plaats daarvan is een lift en/of een hellingbaan aanwezig om je met de fiets te kunnen verplaatsen. Op oudere stations zijn de fietsgoten soms nog wel aanwezig.
Reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond roepen ProRail op om dit besluit terug te draaien, zodat reizigers met een fiets niet afhankelijk zijn van liften. Ze wijzen erop dat liften een beperkte capaciteit hebben en regelmatig langere tijd buiten gebruik zijn. In dat laatste geval moeten fietsers hun fiets de trap op of af tillen: zwaar, onhandig en onveilig. De aanwezigheid van fietsgoten vermindert volgens de belangenorganisaties de druk op de liften, zodat die beschikbaar blijven voor wie ze echt nodig heeft.
Rover en de Fietsersbond zullen hun oproep bespreken in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov). ProRail geeft op haar website in gesprek te zijn met belangenorganisaties over de ervaringen met het nieuwe beleid.
https://www.prorail.nl/nieuws/geen-fiet ... onstrappen
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... aanleggen/
De meeste elektrische fietsen hebben toch speciaal hiervoor een functie om wanneer je te voet gaat op een steile helling, dat je fiets op die manier ondersteuning geeft.
Dus volgens mij echt een drogreden, dus hopelijk komt Prorail hierop terug. (of ze zorgen dat hun roltrappen en liften 100% van de tijd in werking zijn)
Dus volgens mij echt een drogreden, dus hopelijk komt Prorail hierop terug. (of ze zorgen dat hun roltrappen en liften 100% van de tijd in werking zijn)
-
Ik vind niet dat elke trap een goot moet hebben, maar zeker wanneer er meerdere doorgangen (Denderleeuw, Aalst, Brussel Noord)/een zeer brede doorgang (Gent St Pieters, Brussel Zuid) aanwezig zijn, dat degene die ver van de liften/ander alternatief zijn, een goot krijgen. Ik heb de tijd niet om het hele station rond te fietsen om de lift te gebruiken, laat mij hem gwn de trap op duwen.
Wat en redenering.
Als er geen fietsgoot is ga ik niet naar de lift, maar draag ik hem naar beneden, ook als ik enkele kilos bagage heb achterop. Zeker veiliger dan geen fietsgoot ja.

Als er geen fietsgoot is ga ik niet naar de lift, maar draag ik hem naar beneden, ook als ik enkele kilos bagage heb achterop. Zeker veiliger dan geen fietsgoot ja.