Pagina 1 van 2

Witte rails

Geplaatst: 24 jun 2020, 17:17
door Adler
Infrabel heeft 12 km sporen met witte verf bespoten tegen de uitzetting door de hitte.

https://vrtnws.be/p.BL19jbppo

In Oostenrijk en Duitsland gebeurt dit al langer.

Re: Witte rails

Geplaatst: 24 jun 2020, 18:23
door Shrek
Ook in Italië is dit gemeengoed. De impact op de stiptheid zal niet zo groot zijn, het grootste probleem met hitte zit immers in de bovenleidingen. Maar het is een interessante testcase, zeker als de temperaturen in de toekomst nog hoger zullen liggen.

Re: Witte rails

Geplaatst: 25 jun 2020, 21:36
door Papanero
Vandaag een paar korte stukjes wit gekleurde rails gezien op de bruggen tussen Anseremme en Gendron. Juist de lengte van de brug, maar wellicht kan het daar het warmste zijn.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk

Afbeelding

Re: Witte rails

Geplaatst: 26 jun 2020, 11:44
door trainlovertje
Papanero schreef: 25 jun 2020, 21:36 Vandaag een paar korte stukjes wit gekleurde rails gezien op de bruggen tussen Anseremme en Gendron. Juist de lengte van de brug, maar wellicht kan het daar het warmste zijn.
Zat jij daar op een stoeltje te spotten op die brug? Dan heb ik je gezien en ben ik onder jou door gevaren met de kajak. :mrgreen: Trouwens, nog nooit heb ik zoveel reizigers op een trein gezien op L166 door het grote aantal kajakkers...

Witte rails heb ik eergisteren gezien op de brug over de Maas tussen Luik-Guillemins en Angleur. Het lijkt er dus op dat men vooral bruggen uitrust met witte verf.
Ook de Duitse spoorwegen hebben op dezelfde dag een gelijkaardig bericht als Infrabel de wereld ingestuurd over witte sporen: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n--5316118

Re: Witte rails

Geplaatst: 26 jun 2020, 12:33
door b-loc
Is dit altijd verf of wordt er in sommige landen ook kalk gebruikt?

Re: Witte rails

Geplaatst: 26 jun 2020, 13:33
door jan_olieslagers
Eventjes hardop denkend zonder te hebben nagedacht:
ok, sporen moeten niet al te warm worden, begrijpelijk. Maar is witte verf, of kalk of wat dan ook, de beste oplossing?
"We willen geen warmte, ergo WEG warmte!" Typisch het fantasieloze rechttoe-rechtaan denken van de aloude NMBS (en andere 19de-eeuwse spoorbedrijven).

Een beetje creatiever denken zou beginnen met "gut, we krijgen hier allemaal warmte binnen die we eigenlijk niet willen, we moeten daar iets aan doen. Maar kunnen we die warmte niet op een nuttige manier afvoeren?"

Er zullen duizend bezwaren zijn want ik fantaseer maar in het ijle weg. Toch: steek in die rails een intern waterkanaal, zodat men water verwarmt, die warmte kan dan een turbine aandrijven waarmee energie kan gewonnen worden. Het grote bezwaar lijkt me dat deze energiebron pas optimaal actief wordt als ook de massaal aanwezige PV-panelen maximaal opbrengen; op het moment dat er niet zodanig veel vraag is, dus.

Re: Witte rails

Geplaatst: 26 jun 2020, 13:41
door Shrek
jan_olieslagers schreef: 26 jun 2020, 13:33 Eventjes hardop denkend zonder te hebben nagedacht:
ok, sporen moeten niet al te warm worden, begrijpelijk. Maar is witte verf, of kalk of wat dan ook, de beste oplossing?
"We willen geen warmte, ergo WEG warmte!" Typisch het fantasieloze rechttoe-rechtaan denken van de aloude NMBS (en andere 19de-eeuwse spoorbedrijven).

Een beetje creatiever denken zou beginnen met "gut, we krijgen hier allemaal warmte binnen die we eigenlijk niet willen, we moeten daar iets aan doen. Maar kunnen we die warmte niet op een nuttige manier afvoeren?"

Er zullen duizend bezwaren zijn want ik fantaseer maar in het ijle weg. Toch: steek in die rails een intern waterkanaal, zodat men water verwarmt, die warmte kan dan een turbine aandrijven waarmee energie kan gewonnen worden. Het grote bezwaar lijkt me dat deze energiebron pas optimaal actief wordt als ook de massaal aanwezige PV-panelen maximaal opbrengen; op het moment dat er niet zodanig veel vraag is, dus.
Dat aloude NMBS-denkbeeld dat jij je inbeeldt heeft ook hier niets mee te zien, het grote bezwaar komt uit de thermodynamica: door de relatief lage temperatuurverschillen kan je daar nooit een nuttig rendement uit halen.

Re: Witte rails

Geplaatst: 26 jun 2020, 19:41
door dekooiker
Om nog maar te zwijgen over onderhoudswerken: onderstopper, rails slijpen, boren: het zou nodeloos ingewikkeld worden door zulke constructie. Verf stoort in die zin niet.

Re: Witte rails

Geplaatst: 27 jun 2020, 14:50
door Steven
Rails zijn trouwens niet doorgaand. Om de x m heb je gaten in rails met verbindingen. Elektrische Stroom die terugvloeit via de rails .... het zou trouwens maar een dunne leiding zijn die je in zo’n. Rail kan plaatsen. Je wil zo’n. Rail niet gaan verzwakken om er ‘wat water’ door te duwen.

Re: Witte rails

Geplaatst: 27 jun 2020, 21:38
door Strijkregel
Willen ze op mijn post ook testen. Dit systeem werkt in Italie, maar blijkbaar een grote flop in Nederland en Duitsland.

Het zal wel een probleem vormen voor mensen van de auscultatie of werktreinen die inwendige gaten of scheuren opsporen in de spoorrails. Die coating werkt als een soort van muur...

Re: Witte rails

Geplaatst: 01 jul 2020, 22:47
door Papanero

trainlovertje schreef: Zat jij daar op een stoeltje te spotten op die brug? Dan heb ik je gezien en ben ik onder jou door gevaren met de kajak. :mrgreen: Trouwens, nog nooit heb ik zoveel reizigers op een trein gezien op L166 door het grote aantal kajakkers...
Ik had geen stoeltje mee, wel een fluogele rugzak. Ik deed een wandeltocht langs de Lesse van Gendron naar Anseremme en zat gewoon mijn boterhammen te eten op het muurtje op die brug....
In de L6060 van Namur tot Gendron was op 25 juni misschien 25% van de zitplaatsen gevuld.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk


Re: Witte rails

Geplaatst: 07 jul 2020, 12:59
door Asterix
Sommige onderdelen van de ophanging van de bovenleiding worden ook wit geschilderd. Wat is daar de filosofie van?

Re: Witte rails

Geplaatst: 08 jul 2020, 11:04
door Asterix
Asterix schreef: 07 jul 2020, 12:59 Sommige onderdelen van de ophanging van de bovenleiding worden ook wit geschilderd. Wat is daar de filosofie van?
Hierbij een link naar Google Streetview aan de uitrit van Leuven, kant Luik. Daarop zie je de witte stukken.

Re: Witte rails

Geplaatst: 08 jul 2020, 11:08
door Shrek
Asterix schreef: 08 jul 2020, 11:04
Asterix schreef: 07 jul 2020, 12:59 Sommige onderdelen van de ophanging van de bovenleiding worden ook wit geschilderd. Wat is daar de filosofie van?
Hierbij een link naar Google Streetview aan de uitrit van Leuven, kant Luik. Daarop zie je de witte stukken.
Dat gaat volgens mij over stukken bovenleiding waar verschillende sectioneringen dicht bij elkaar hangen. De ene draad kan op die plaatsen geaard zijn maar de andere kan nog onder 3000v zitten.
Op de meeste plaatsen hangen zulke draden veel verder uit elkaar met dus minder risico op elektrocutie in geval van een vergissing.
De schildering dient dus om de aandacht daarop te vestigen bij de onderhoudstechnici.

Re: Witte rails

Geplaatst: 08 jul 2020, 14:28
door Gerrieberrie
En hoe zit dat met de treindetectie (spoorstroomkringen)? In het nieuws kwam er duidelijk een fijn laagje verf op het railoppervlak bij het spuiten. Kan dat niet zorgen voor slechte detectie?