Tom schreef:Ik kijk regelmatig op despoorwegenwervenaan.be maar heb er nog niet (vaak) een job gezien waarvoor ik in aanmerking zou komen. Ik wou al treinbestuurder worden nadat ik mijn middelbaar had voltooid maar de boodschap thuis was: "als ge een diploma hebt kunde later nog veranderen moestte het ooit beu worden". Ik besef dat ik voor een beter loon (bedrijfswagen etc.) zou kunnen gaan werken.
Eerlijk gezegd moet je dat wel niet te rooskleurig bekijken. Als je lange tijd niet in de sector van je diploma zit (en je tekent voor 10 jaar), is dat diploma nu ook niet zo veel waard. Dus hou dat wel in het achterhoofd.
Enerzijds heb dan wel schrik dat ik later, in een zotte bui (sommigen noemen het de midlife crisis

), toch eens zou proberen om treinbestuurder. Hierdoor zou ik dan terug beginnen aan een laag loon en is de impact op het gezinsleven (kinderen, dagje ouder, etc.) stukken groter zijn.
Zoals je zegt, hoe jonger je aan de job als treinbestuurder kan beginnen, hoe beter.
Anderzijds denk ik (misschien onterecht) dat ik na een paar jaar misschien een hogere functie kan bekomen, al dan niet binnen de "treinbestuurders-afdeling", waar de uren een beetje gezins-vriendelijker zijn.
Dat valt niet te voorspellen. Er worden elk jaar wel examens uitgeschreven voor eerste treinbestuurder, maar daarvoor slagen wil ook niet zeggen dat je direct een andere job aangeboden krijgt. Heel wat eerste treinbestuurders blijven gewoon rijden. Een typische job voor een eerste treinbestuurder is bijvoorbeeld de permanentie (de mensen die de bestuurders van hun depots in realtime opvolgen en ingrijpen waar nodig), en die werken in een 3 maal 8 structuur (shiften van 6u-14u, 14u-22u en 22u-6u). Of je kan in de richting van het opstellen van de diensten gaan, die gewone daguren hebben. Als je interesse hebt in dergelijke jobs, dan is het best om dat ook duidelijk te laten blijken aan instructeurs eens je geslaagd bent voor treinbestuurder, zodat ze aan jou denken als ze iemand zoeken. En zien dat je gewoon goed bent in de job en niet te veel ongelukjes meemaakt natuurlijk.
Ik denk dat ik de terminologie niet helemaal begrijp;
-> Dienst: Is dat bijvoorbeeld: "Ik rij van Oostende naar A'pen, dan A'pen naar Bxl, van Bxl naar Oostende" of is elk apart een dienst?
-> Reeks: een combinatie van verschillende diensten op verschillende dagen (?).
Dienst is een opeenvolging van "bewerkingen" die normaal niet al te veel verschillen doorheen het jaar. Een dienst is bijvoorbeeld: taxi naar de bundel, trein klaarmaken, met trein naar perron rijden, trein van A naar B, trein in B aflossen, en andere trein overnemen, naar A rijden, terug naar B en terug naar A, daar afgelost worden, en klaar.
Reeks is een opeenvolging van diensten. De meeste bestuurders zitten in een reeks en volgen dus die opeenvolgende diensten op, en kunnen daardoor in principe vanaf de reeksen bekend zijn (die elk jaar half december wijzigen), hun hele jaar al plannen. Met uitzondering van de weken dat je "buiten reeks" staat. Dat zijn de dagen dat je diensten van dag tot dag kunnen wijzigen, en dit om zieken of verloven op te vangen. Verschillende reeksen hebben hun verschillende specialiteiten, zo kan er een reeks zijn met enkel stelletjes en geen locomotieven, een "ouw-mannenreek" met gunstigere uren en minder zware diensten, reeksen die een grensbaanvak kennen, enzovoort. Dat verschilt van depot tot depot. En er is ook de reeks van het vlottend kader waarin iedereen altijd buiten reeks staat (en deze bestuurders hebben vaak de kennis van alle andere reeksen in die depot, met misschien nog extra lijnen of materieel).
Indien dit klopt, heb je redelijk gevarieerd schema (m.a.w je mag verschillende lijnen doen)?
Gelukkig wel. Zoals gezegd hangt de hoeveelheid lijnen die je kent af van in welke reeks je zit.
Tom schreef:Is de moeilijkheid om eerste treinbestuurder (e.d.) ook zo zwaar?
Wat betreft deze vraag blijf ik voorlopig nog wat op mijn honger zitten. Is er iemand op dit forum toevallig 'eerste treinbestuurder' is die me daar wat meer uitleg over kan verschaffen?
Ben het zelf niet en heb ook nog niet meegedaan met de examens. Ik weet dat ze vorig jaar een paar weken voor het examen de leerstof aan het uitdelen waren aan en dat pakket papier toch een kleine tien centimeter dik was. En die leerstof is niet het boeiendste dat je kan bedenken... Maar als je goed kan studeren dan is het zeker mogelijk.