Pagina 1 van 3
Hinder bij het spoor door koperdiefstal
Geplaatst: 27 sep 2006, 13:44
door Patrick
wo 27/09/06 - Op spoorlijn 26 tussen Halle en Mechelen zijn er vanmorgen vertragingen geweest door een diefstal van koperen kabels in de buurt van de stopplaats Haren, bij Brussel.
De koperen kabels dienen voor de seingeving bij het spoor en zijn een gegeerd goed bij dieven, zegt Frédéric Petit van Infrabel, dat het spoorwegnetwerk uitbaat.
"Ik kan geen exacte cijfers gegeven, maar dit jaar zal er toch voor een miljoen euro aan koperen kabels gestolen worden."
"Dat kost niet alleen veel geld, maar heeft ook nadelen voor de regelmaat en de veiligheid van het spoor", aldus Petit.
Er komen nu scherpere controles op koperdiefstallen. De NMBS wil die ook als een inbreuk op het spoorverkeer laten definiëren, zodat de daders zware straffen krijgen.
Sinds 11 uur rijden de treinen weer normaal.
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
Geplaatst: 27 sep 2006, 19:35
door adminn
Geplaatst: 27 sep 2006, 19:37
door nicken
T'is ongeloveloos hè

Geplaatst: 27 sep 2006, 20:03
door Raf
In Brussel-zuid staat een oude hoogspanningscabine die buiten dienst is.
Buiten staan 3 transfo's ongeveer zo hoog als een vrachtwagen.
Men heeft deze met een snijbrander (mantel in 5mm staal) doormidden gebrand (al de giftige olie is eruit gelopen) en al het koper (3 spoelen per transfo) afgedaan tot het laatste stukje.
Voor de rest zijn al de kabels uit de kabelkanalen verdwenen. Er lag enkel nog een berg isolatie.
Toen heeft men nog geprobeerd een hoogspanningskabel (in dienst!) te stelen met een kortsluiting tot gevolg.
Geplaatst: 27 sep 2006, 20:06
door nicken
Dat ze naar de VDAB gaan,en daar werk zoeken hè,in plaats van te stelen,en rijk te worden op een ander z'n kap

Geplaatst: 28 sep 2006, 14:19
door Bert
Die wisten blijkbaar goed waarmee ze bezig waren

Geplaatst: 02 okt 2006, 21:32
door Wover
lokale berichtgeving schreef:Politie pakt 3 mannen op
Een interventieploeg van politiezone Neteland pakte maandagochtend om 00.45 uur een verdachte man op. Een aantal uren later pakte de politie nog twee kompanen op die zich verdacht gedroegen in de buurt van het Herentalse station.
Ze konden geen plausibele uitleg geven over hun aanwezigheid in de stationsbuurt tijdens de nachtelijke uren. De drie, allen van Yoegoslavische afkomst, werden gearresteerd en overgebracht naar het hoofdcommissariaat voor verder onderzoek. Maandag werden ze vrijgelaten bij gebrek aan bewijzen.
De interventieploeg patrouilleerde in de Nieuwstraat te Herentals en zag een man aan het kruispunt met de Kapucijnenstraat staan, vlakbij het station van Herentals. Hij gedroeg zich zenuwachtig. De patrouille ging over tot controle. De 22-jarige man van Yoegoslavische afkomst kon geen plausibele uitleg geven over zijn aanwezigheid. De inspecteurs ontdekten dat hij met een auto was die aan het station geparkeerd stond. In de koffer troffen zij een draadsnijtang aan. Ze vermoedden dat de verdachte niet alleen was zetten een observatie in op het voertuig.
Twee anonieme ploegen van de locale recherche hielden het voertuig in de gaten. Omstreeks 04.00 uur merkten zij een voertuig op dat met gedoofde lichten meermaals langs het geparkeerde voertuig reed. De politie intercepteerde het voertuig en trof nog twee mannen aan van Yoegoslavische nationaliteit. Omdat ook zij geen uitleg konden geven over hun aanwezigheid en de verdachte gedragingen, werden zij gearresteerd voor verder onderzoek.
De politie moest hen echter later op de dag laten beschikken bij gebrek aan bewijzen.
De politie is de laatste weken beducht voor diefstallen van koper van spoorweglijnen.
Geplaatst: 12 okt 2006, 14:26
door Patrick
11.10.2006 - Infrabel vervangt koper door glasvezel
BRUSSEL - Infrabel heeft de intentie om op termijn zo veel mogelijk koperen kabels, die langs de sporen liggen, te vervangen door glasvezelkabels. De ingreep kadert in een modernisering van het spoorwegennet en geldt ook als preventie tegen diefstal van de koperen kabels.
Koper wordt tegenwoordig vaak gestolen omdat het erg duur is. Vorige week maakte Infrabel nog bekend dat er jaarlijks voor één miljoen euro koper wordt gestolen bij de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet.
,,Diefstal van de koperen kabels die langs de sporen liggen, heeft ook invloed op het treinverkeer'', aldus woordvoerder Frédéric Petit. De kabels worden gebruikt voor de stroomtoevoer en de sturing van de seinen en wissels en ze zorgen voor aarding. ,,Door de diefstal kunnen wissels blokkeren, kan bijvoorbeeld een slagboom bij een overweg gesloten blijven en treden er vertragingen op'', zei Petit.
De vertragingen zijn een gevolg van het veiligheidsplan dat in werking treedt vanaf het moment dat het probleem gesignaleerd wordt. Diefstal van koperen kabels heeft dus ook een gevolg voor de veiligheid van de treinen. Het gebruik van glasvezelkabels, die moderner en beter van toepassing zijn dan koper, kadert ook in het strategisch plan van Infrabel. Volgens Petit zijn deze kabels veel veiliger voor het treinverkeer en zijn ze ook niet zo gegeerd door dieven als koper.
Tijdens het afgelopen weekend werd er in Brussel opnieuw een koperdiefstal genoteerd. Dieven hebben daar koperen kabels gestolen uit een oud gebouw van de rijkswacht, waarin ook de kabels van de noodtelefoons van de Brusselse tunnels liggen opgeslagen. Deze kabels werden bij de actie doorgeknipt, waardoor de ongeveer 600 noodtelefoons in de Brusselse tunnels van zondag tot dinsdag niet werkten.
Volgens Patrick Van den Bossche van Agoria, de federatie van de technologische industrie, is de reden dat koper zo veel gestolen wordt de dure prijs. De prijs voor een ton koper ligt rond de 6.000 euro.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 102006_080
Geplaatst: 18 okt 2006, 17:08
door Pendelaar
Vandaag was het weer opnieuw prijs langs lijn 26. Er staat een artikel op de website van de standaard.
Vanmorgen rond 06u40 was er al iemand van de nmbs op post om ons te waarschuwen dat vertragingen tot 40' mogelijk waren.
Dit omdat men bij elk gesloten sein een briefje diende te schrijven om het sein te overschrijden.
bestaat er nu echt niets beter dan een papiertje in de tijd van gsm, laptops,pda,gps'en enz.
Geplaatst: 18 okt 2006, 18:33
door overweg13
Pendelaar schreef:
bestaat er nu echt niets beter dan een papiertje in de tijd van gsm, laptops,pda,gps'en enz.
Dag,
Waarschijnlijk wel snellere, maar zeker geen veiligere oplossingen. Dat papiertje heeft het voordeel dat het iets concreets is, wat je nog eens kunt nalezen. Dat is met die andere middelen voorlopig niet mogelijk, tenzij je van de stuurpost een soort kantoorruimte maakt.
En is het nu echt zo dramatisch dat je bij dergelijk incident wat tijd verliest? Veiligheid voor alles, zou ik zeggen, anders kun je gewoon de wagen nemen. Daar wordt alles ook à l'improviste geregeld.
Geplaatst: 18 okt 2006, 19:41
door Jean
Ze zouden dat op het seinhuis toch moeten opmerken als plots alle seinen en sintelefoons in die buurt uitvallen

Geplaatst: 18 okt 2006, 19:44
door nicken
Op het nieuws net,zeiden dat die seinlichten direct op rood gaan,en er in het circuit direct een storing merkbaar is,waarom dan niet direct een patrouille op afsturen,of kunnen ze da nie lokaliseren mss.
Dat ze wa meer volk aanwerven,om die glasvezelkabels raper te leggen,in plaats van die centen te moeten draaien in onkosten van die diefstallen
Geplaatst: 18 okt 2006, 20:51
door paljas
Jean schreef:Ze zouden dat op het seinhuis toch moeten opmerken als plots alle seinen en sintelefoons in die buurt uitvallen

...en dat doen ze ook!
Geplaatst: 18 okt 2006, 20:54
door Wover
Seg Jean-Louis, branden hie normaal geen lichtjes?
- Ja, Jos, da's just, en nei zijn die precies uit!
We zullen na de koffe is bellen nor Brussel se
- awel ja

Geplaatst: 18 okt 2006, 21:45
door am62
overweg13 schreef:Dag,
Waarschijnlijk wel snellere, maar zeker geen veiligere oplossingen. Dat papiertje heeft het voordeel dat het iets concreets is, wat je nog eens kunt nalezen. Dat is met die andere middelen voorlopig niet mogelijk, tenzij je van de stuurpost een soort kantoorruimte maakt.
En is het nu echt zo dramatisch dat je bij dergelijk incident wat tijd verliest? Veiligheid voor alles, zou ik zeggen, anders kun je gewoon de wagen nemen. Daar wordt alles ook à l'improviste geregeld.
Idd had vandaag +29 bij aankomst van de IC4508 in Berchem, ik was heel rustig en heel kalm, lekker genoten van mijn kranten en boterhammekes met koffie. In de laatste AM96 was het bovendien heel rustig. In het eerste klasse deel 2 mensen en als toetje nog een omleiding via l27 en Mortsel station... thx NMBS voor de leuke uitstap !
En idd, ochtendfiles voor de zoveelste keer deze week te Mechelen toen we over de E19 reden.. ik prijs me gelukkig bijna een rijtuig voor mij alleen te hebben, warm te zitten en vooral de dingen te doen die ik graag doe (krantje lezen, koffie slurpen, telefoneren...)